30.1.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Haggardous50000).
Európski odborníci vyzývajú na reformy, ktoré by v budúcnosti obmedzili predaj veľkých SUV a pickupov. Podľa nedávnej správy totiž rastúca popularita takýchto vozidiel nielenže bráni mestskej mobilite, ale prispieva aj k nízkej bezpečnosti chodcov.
Vozidlá SUV a pickupy, ktoré sa doteraz spájali len s USA, sú v Európe už nejaký čas čoraz obľúbenejšie. Tieto vozidlá vzbudzujú na ceste rešpekt svojou veľkosťou, často majú obrovský nákladný priestor a vodičom poskytujú pocit pohodlia a bezpečnosti. Európski odborníci však bijú na poplach: všetky potenciálne výhody takýchto veľkých vozidiel znamenajú len málo vzhľadom na obrovské množstvo nevýhod, ktoré ich postihujú.
Nové autá sa každý rok zväčšujú
Túto problematiku osvetľuje nedávna správa, ktorú uverejnil časopis Transport & Environment. Z nej vyplýva, že priemerná šírka nových automobilov predávaných na európskom trhu sa každé dva roky zväčší o jeden centimeter. V súčasnosti sa šírka nového auta pohybuje medzi 170 a 180 centimetrami. To je o viac ako 11 centimetrov viac ako v roku 2001.
Mestám začína chýbať priestor
Analytici si nerobia ilúzie. Ak sa európske krajiny nepostavia problému predimenzovaných áut, nebude trvať dlho a po našich mestách budú jazdiť „len autobusy“. Už teraz sú niektoré modely príliš veľké na to, aby sa zmestili na štandardné parkovacie miesta. Aj keď sa nám podarí nájsť dostatočne dlhé parkovacie miesto, problémom zostáva vystúpenie z vozidla. Správa okrem toho poukazuje na to, že ponechať legislatívu v súčasnej podobe znamená vedome vystaviť občanov EÚ riziku.
Vozidlá SUV sú nebezpečné pre chodcov
Väčšie autá sú pre chodcov oveľa nebezpečnejšie, čo má dokázať aj minuloročná štúdia ETSC. Podľa údajov, ktoré boli v nej zverejnené, existuje výrazná súvislosť medzi nárastom počtu úmrtí zraniteľných účastníkov cestnej premávky v USA a nárastom predaja pickupov a SUV.
Podnetné sú aj výsledky štúdií o skutočných nehodách, ku ktorým došlo na cestách v USA. Štúdia IIHS zistila, že pri rýchlostiach nad 64 km/h bola miera úmrtnosti chodcov pri zrážke s „klasickým“ osobným autom 53 %. Pre porovnanie, pri rovnakej nehode s vozidlom SUV bola miera úmrtnosti chodcov 100 %. Ak by to nestačilo, tieto vozidlá sú nezmyselne náročné na spotrebu paliva, produkujú viac znečistenia ako štandardné osobné vozidlá a vzhľadom na ich veľkosť je ich riadenie ťažšie a menej predvídateľné.
Európska únia rozhodne o budúcnosti vozidiel SUV
Európsky parlament prisľúbil, že bude reagovať na alarmujúce slová odborníkov a preskúma túto záležitosť. Diskusie o tejto otázke by sa mali uskutočniť ešte v prvom štvrťroku 2024. Podľa správ západných médií Francúzsko, Holandsko a Belgicko už podnikli prvé kroky k zavedeniu nových právnych predpisov. Paríž a Brusel zvažujú dodatočné poplatky za parkovanie väčších a ťažších áut. V Amsterdame je už nejaký čas zakázaný vjazd vozidiel SUV do centrálnych častí mesta.
Je to len začiatok odstraňovania vozidiel SUV z európskych miest?
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Jednoduchý trik na vŕzgajúce stierače. Ideálny na obdobie chladného počasia
Čo robiť pri pohľade na nehodu na ceste. Takto sa vyhnete základným chybám
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.