31.1.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Bernhard Richter).
Na Slovensku stále kraľuje zima, čo pre vodičov znamená, že stále musia odstraňovať sneh z auta a škrabať ľad z okien. V takýchto časoch nie je núdza o ľudí, ktorí chcú tento čas využiť na zahriatie svojho auta a odhŕňanie snehu so zapnutým motorom. Je to však dobrý nápad? Mechanici majú na to jednu odpoveď.
Potreba škrabania okien a chladný interiér sú len niektoré z nepríjemností, ktorým musia vodiči bez garáže v zime čeliť. Niektorí z nich sa snažia tieto problémy riešiť zahrievaním stojaceho auta a odpratávaním snehu. Domnievajú sa, že státie so zapnutým motorom týmto spôsobom umožní predhriatie kabíny a možno sa im podarí trochu zohriať aj okná a ľahšie z nich odstrániť ľad. Určite bude mať čas zapracovať aj rozmrazovanie zadného okna. Niektorí ľudia tiež poukazujú na to, že motor, ktorý bol cez noc zamrznutý, zle znáša situácie, keď ideme okamžite po naštartovaní. Čo je však na tom pravdy?
Mechanici pochybujú o výhodách zahrievania motora počas státia
Je naozaj prospešné, aby motor zostal bežať, keď sa vozidlo čistí od snehu? Namiesto toho, aby ste sa riadili vlastnými nápadmi a radami domácich mechanikov, je lepšie nechať si poradiť od odborníkov. Podľa nich je zahrievanie motora pred jazdou jedným z najrozšírenejších mýtov medzi vodičmi. Tento postup je neopodstatnený. Jednoducho sa to nerobí, a to ani v starších autách. Niektorí ľudia vysvetľujú zahrievanie potrebou dostať olej na optimálnu teplotu, aby motor lepšie pracoval, ale v praxi to nemá opodstatnenie.
Správna teplota sa dosiahne rýchlejšie pri jazde ako pri státí a behu motora pri nízkych otáčkach, hoci v prípade silného mrazu sa oplatí pred jazdou niekoľko sekúnd počkať, kým sa olej rozvedie v olejovom systéme.
– hovorí Adam Lehnort, odborník spoločnosti ProfiAuto
Nie je žiadnym tajomstvom, že motory automobilov sú navrhnuté na prevádzku pri vyšších a rôznych rýchlostiach. Ponechanie voľnobežných otáčok nie je pre ne optimálnym prevádzkovým prostredím. Na druhej strane je dôležitá aj technika jazdy, keď motor nie je zahriaty, najmä v zime. Nezabúdajte, že studený motor nesmiete preťažovať jazdou s príliš nízkymi alebo príliš vysokými otáčkami. Mali by ste jazdiť plynule a nepreháňať dynamiku, kým agregát nedosiahne optimálnu teplotu.
Môžete dostať pokutu za zahrievanie stojaceho vozidla?
Existuje ešte jeden problém proti zahrievaniu motora pri státí. V zákone o cestnej premávke sa uvádza, že vodič nesmie „zbytočne ponechať motor stojaceho vozidla v chode“. Zahrievanie vozidla na voľnobeh sa považuje za zbytočné ponechanie motora v chode, pretože to spôsobuje zbytočné emisie a hluk.
Podľa sadzobníka pokút, ktorý schválila vláda SR, môže byť pokuta za zahrievanie stojaceho vozidla vo výške 10 až 30 eur. Policajt môže pokutu uložiť na mieste, ale môže ju uložiť aj v správnom konaní.
Existujú však výnimky z tohto zákazu. Zahrievanie vozidla na voľnobeh je povolené, ak:
- Motor sa zahrieva na účely kontroly alebo opravy.
- Motor sa zahrieva na účely núdzovej situácie.
- Motor sa zahrieva na účely výcviku vodiča.
Ak si nie ste istí, či je váš prípad výnimkou, je vždy najlepšie poradiť sa s políciou.
Redakcia Vášeň v tebe.
Súvisiace články:
Čo robiť pri pohľade na nehodu na ceste. Takto sa vyhnete základným chybám
Jednoduchý trik na vŕzgajúce stierače. Ideálny na obdobie chladného počasia
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.