Elektro, Zaujímavosti,

Ústup trhu v Nórsku? Elektrické vozidlá s horšími výsledkami v roku 2023. Zmena je významná

1.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nataliya Dmytrenko). Nórsky automobilový trh nebol v roku 2023 v najlepšej kondícii. Celkový predaj nových automobilov klesol až o tretinu. Výsledok elektromobilov bol až o...

1.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Nataliya Dmytrenko).

Nórsky automobilový trh nebol v roku 2023 v najlepšej kondícii. Celkový predaj nových automobilov klesol až o tretinu. Výsledok elektromobilov bol až o 22 000 kusov slabší ako v roku 2022.

Nórsko zhrnulo výsledky predaja nových automobilov v továrňach v roku 2023. Celkovo opustilo autosalóny v krajine 126 953 vozidiel.
Foto: shutterstock.com/Nataliya Dmytrenko

Elektrifikácia je nepochybne vedúcim trendom na automobilovom trhu. A jej modelovým trhom sa stalo Nórsko. Práve v tejto krajine sa predávajú najmä elektromobily. Tie už roky dominujú v štatistikách. A dnes dominujú aj naďalej. Napriek tomu ich predaj klesá.

Predaj elektromobilov v Nórsku do roku 2023 klesol o štvrtinu

Nórsko zhrnulo výsledky predaja nových automobilov v továrňach v roku 2023. Celkovo opustilo autosalóny v krajine 126 953 vozidiel. Z nich 104 588 bolo čisto elektrických. To znamená, že BEV vozidlá tvorili 82 % automobilového trhu v Nórsku. (BEV je skratka anglického výrazu „Battery Electric Vehicle“ – batériové elektrické vozidlo).A výsledok je nepochybne pôsobivý. Menej pôsobivý je však fakt, že objem viac ako 104 000 predaných kusov je zároveň spojený s poklesom predaja o 24,3 percenta. Ide zároveň o prvý pokles predaja elektrických vozidiel za posledné roky.

Trh s elektromobilmi v Nórsku sa v roku 2023 zmenšil o 22 365 kusov. Je zaujímavé, že pokles v Nórsku, je 6x väčší ako celoročný predaj na Slovensku. V našej krajine sa v roku 2023 predalo len niečo okolo 3800 elektromobilov.

Neboli to len elektrické zariadenia, ktoré strácali. Takisto benzínové autá, hybridy a diesely

Samozrejme, nie je to tak, že by predajom trpeli len elektromobily. Podobné výsledky totiž platia aj pre ostatné typy pohonu. Prakticky pri každom z nich možno hovoriť o poklese záujmu zo strany vodičov. A situácia je ešte horšia, keď sa pozrieme na konkrétne značky, najmä tie v prémiovom segmente. Napríklad BMW predalo o 57,5 percenta menej vozidiel. Audi stratilo takmer 55 percent objemu a Mercedes takmer 51 percent.

V roku 2023. Nórsko zaviedlo 25-percentnú DPH na elektromobily v hodnote nad 500 000 Nórskych korún (t. j. 44 000,-€). BEV sa tak automaticky stali o 25 percent drahšími.
Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk

Aké sú príčiny tejto situácie? OFV, teda Nórsky zväz cestnej dopravy, vidí najmä dve.

V roku 2023. Nórsko zaviedlo 25-percentnú DPH na elektromobily v hodnote nad 500 000 Nórskych korún (t. j. 44 000,-€). BEV sa tak automaticky stali o 25 percent drahšími.
V roku 2023. Nórsko zaviedlo daň vypočítanú z hmotnosti vozidla. Vzťahuje sa na všetky typy automobilov – vrátane elektrických.

Stabilný trh s náhradnými dielmi v Nórsku. Stále 40 percent tvoria diesely

Uvedené faktory budú mať, žiaľ, dlhodobý vplyv na nórsky trh. Odradia vodičov od kúpy nových vozidiel a časť z nich presunú na trh s náhradnými dielmi. A tu už má Nórsko oveľa menej dôvodov na radosť v oblasti elektromobility. V roku 2023 sa v tejto krajine predalo 507 000 ojazdených automobilov. A až 41 % z nich bolo poháňaných naftovými motormi. Na trhu s náhradnými dielmi je podiel elektromobilov už len 19 percent.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čínska značka dobýva Európu. Na Západe už dobyli konkurenciu

Vybrané najlepšie autá pre seniorov. Jeden model prekvapí


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

SUV budúcnosti je tu: Zoznámte sa s novým Hyundai Ioniq 9 – výkonom šokuje, dizajnom očarí!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Najväčšie elektrické SUV od kórejského výrobcu Hyundai oficiálne vstupuje na scénu – a hneď s impozantnou batériou a výkonom…

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial). V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z…

Nové hybridné SUV je dokonalým plánom B pre Toyotu Yaris Cross. Nízka spotreba paliva a pôsobivý zoznam výbavy

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13). Stellantis pokračuje vo svojej novej stratégii. Pridaním hybridného modelu do modelového radu Citroën má skvelú alternatívu k špičkovému SUV…

Značka minulosti, hviezda budúcnosti: Objavte revolučný návrat Ebro S700!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@talleresspg5237). Španielsky automobilový priemysel tento rok zažil prekvapivý návrat jednej zo svojich legendárnych značiek, na ktorú už mnohí zabudli: Ebro.…

Európa na pokraji ďalšej krízy: Čo znamená nedostatok polovodičov pre európsky automobilový priemysel?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj). Problémom ostáva slabá nezávislosť Európskej únie v oblasti výroby polovodičov, čo môže viesť k prerušeniam dodávok a vážnym následkom…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov