11.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Andrzej Lisowski Travel).
Ak chcú Etiópčania dovážať autá zo zahraničia, budú si musieť vybrať elektrické modely, rozhodla vláda. Hoci sa v pozadí hovorí o ekológii, ide o vedľajšiu tému. Pre Etiópiu sú dôležitejšie ekonomické argumenty.
S každým ďalším rokom sa blíži koniec éry spaľovacích automobilov, aspoň podľa platných právnych predpisov. V Európskej únii má zákaz predaja spaľovacích áut vstúpiť do platnosti v roku 2035 a podobné myšlienky majú aj ďalšie krajiny. Na niektorých miestach sa však má zákaz zaviesť ešte skôr – napríklad Kalifornia ho chce zaviesť už v roku 2030.
Keďže však pochybnosti o úplnom prechode na elektromobily alebo aspoň o termíne, kedy sa tak má stať, sú čoraz hlasnejšie, do hry vstupuje celá biela Etiópia. Tamojšia vláda totiž oznámila, že úplne zakáže dovoz spaľovacích áut na súkromné účely. Ak si občan bude chcieť doviezť auto zo zahraničia, bude to musieť byť elektromobil – bez akýchkoľvek debát.
Každý, kto chce doviezť akékoľvek auto na súkromné účely, si bude môcť stiahnuť len elektromobil. Je to rozhodnutie vlády. Ministerstvo dopravy a logistiky bude odteraz postupovať podľa najnovšieho nariadenia.
– Alemu Sime
Minister dopravy a logistiky Etiópie
Čo však vlastne stojí za takýmto radikálnym krokom etiópskej vlády? Podľa odborníkov je to pretrvávajúca závislosť krajiny od fosílnych palív, ktorá má vplyv na nedostatok devíz v štátnej pokladnici. Etiópia totiž ročne minie na dovoz ropy až 5 miliárd dolárov a drvivá väčšina „čierneho zlata“ potom končí v nádržiach automobilov. Samozrejme, spomínajú sa aj obavy o životné prostredie, ale v tomto prípade sa zdajú byť druhoradé.
Etiópčania sú rozdelení. Je krajina pripravená na zvýšenie elektrickej energie?
To však neznamená, že sa obyvatelia s elektrinou stretnú až teraz – tá sa totiž v Etiópii teší rastúcej obľube. Benzín je v porovnaní s elektrinou oveľa drahší a Etiópia kladie veľký dôraz na získavanie ekologickej energie – v súčasnosti až 97 % všetkej elektriny pochádza z obnoviteľných zdrojov.
Zákaz vyvoláva vo verejnosti zmiešané pocity. Zástancovia poukazujú na obavy o životné prostredie, dotácie, ako aj ceny pohonných hmôt. Na druhej strane existuje veľká skupina vodičov, ktorým sa elektrika buď nepáči, alebo ich nepresvedčila. Existujú aj pochybnosti o infraštruktúre – podľa mnohých nie je dostatočná na to, aby zvládla skokový nárast počtu elektromobilov v uliciach.
Etiópske cesty zažívajú v súčasnosti prudký nárast počtu elektromobilov. Veľký vplyv na to má tlak vlády. Ceny automobilov, ako aj daňové úľavy sú pre kupujúcich priaznivé, na druhej strane ceny pohonných hmôt prudko rastú. Verím, že v budúcnosti bude viac ľudí jazdiť na elektrický pohon.
– Michael Behailu
Konzultant pre predaj automobilov
V tejto krajine stále existuje významná skupina používateľov, ktorí nie sú presvedčení o elektromobiloch. Pre Etiópčanov sú elektromobily relatívne novou technológiou a neistota v súvislosti s ňou je rovnako vysoká. Podľa môjho názoru by vláda mala povoliť dovoz spaľovacích aj elektrických áut, aby uspokojila záujmy všetkých ľudí.
– Ermias Adugna
Predajca automobilov
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nemci sa prepravovali na elektromobiloch. 15 miliónov kusov do roku 2030 je nesplniteľný sen
Ústup trhu v Nórsku? Elektrické vozidlá s horšími výsledkami v roku 2023. Zmena je významná
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.