15.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BestElectricVehicle).
Číňania uskutočnili zaujímavý experiment s elektromobilmi. Používali ich v režime V2G. Tie namiesto odberu elektrickej energie zo siete ju začali do siete vracať. Päťdesiat automobilov dokázalo odovzdať až 2 MW energie.
Množstvo elektrických spotrebičov, ktoré nás obklopujú, naháňajú strach. Každý dnes používa viac ako len chladničku, práčku a svetlá. Potrebuje nabíjať aj smartfón a počítač, má doma televízor, ktorý spotrebúva prúd, a okrem toho niektorí potrebujú nabíjať elektromobil.
Elektromobil nespotrebováva elektrickú energiu, ale vracia ju späť do siete
Zaťaženie elektrických sietí sa z roka na rok zvyšuje. Tie sa však nerozširujú. Výsledok? Čoraz častejšie sa hovorí o tom, že výpadky elektrickej energie sa čoskoro stanú súčasťou našej reality. Ako sa pred nimi chrániť? Z hľadiska infraštruktúry je to obrovská výzva a potrebné opatrenia sú skôr dlhodobé. Preto sa hľadajú nové opatrenia.
Číňania prišli s nápadom. Alebo skôr nie tak, že s ním prišli, ale že sa rozhodli uskutočniť rozsiahlejší pokus založený na tejto koncepcii. Ide o koncepciu V2G, teda vehicle-to-grid. Ide o pripojenie elektromobilu k sieti, ale takým spôsobom, že elektromobil vráti energiu uloženú v batérii a umožní jej napájanie infraštruktúry. Číňania v rámci experimentu pripojili k sieti päťdesiat automobilov Nio. Výsledok testu je celkom zaujímavý. Vozidlá vrátili do zariadenia 2 MW energie v priebehu pol hodiny.
50 áut stačí na napájanie 133 domácností počas 24 hodín
Je 2 MW energie veľa? Podľa Číňanov je to dostatok elektriny na napájanie 133 domácností na 24 hodín. To je tiež približne toľko, koľko dokáže „vyrobiť“ moderná veterná turbína na pevnine za 24 hodín. Ukazovatele sa teda nezdajú byť zlé. Na tomto mieste však vznikajú dve pochybnosti.
Prvou je, že pripojenie elektromobilu k sieti vždy znamená dodatočný pracovný cyklus. Nezrýchli sa tým opotrebovanie batérie? Čínski inžinieri sú v tejto otázke pokojní. Podľa ich názoru by batéria v aute mala vydržať približne 500 000 km. Naproti tomu priemerný nájazd vozidiel je 200 000 km. Pri funkcii V2G teda existuje značná rezerva, ktorú si možno dovoliť.
Myšlienka V2G je zaujímavá, ale je to typický liek proti bolesti
Druhým dôvodom je, že prúd vložený do siete, musel byť z nej najprv odčerpaný. Elektromobily totiž na rozdiel napríklad od veternej turbíny samy nevyrábajú elektrinu (rekuperácia je skôr okrajová). Riešenie, ako som spomenul na začiatku, problém neodstraňuje. Je to liek na dočasné problémy s dodávkami energie. Je to teda zaujímavá myšlienka, ale ani jej realizácia by nemala znamenať, že svetová energetika zaspí na vavrínoch. Nemôže, pretože ho čaká ešte veľa práce. Nemôže, pretože problém bude narastať v priebehu rokov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ústup trhu v Nórsku? Elektrické vozidlá s horšími výsledkami v roku …
Tesla má problém s odpadom. Dostala žaloby od 25 okresov – Auto …
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.