17.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ariyasup).
Nie +50 km/h v zastavaných oblastiach, ako je to na Slovensku, ale maximálne 30 km/h. Podľa názoru Európskeho parlamentu je to rýchlosť, pri prekročení ktorej by vodič stratil vodičský preukaz. Poslanci chcú, aby takéto pravidlo bolo spoločné pre všetky členské štáty a aby rozhodnutia o odobratí vodičských preukazov rešpektovali všetky krajiny EÚ.
Európska únia pracuje na konečnej podobe balíka opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, ktorý Európska komisia predložila v marci 2023. Jeho súčasťou sú aj ustanovenia o cezhraničnej výmene informácií o dopravných priestupkoch.
O novej podobe pravidiel týkajúcich sa vodičských preukazov diskutovali poslanci Európskeho parlamentu. Jednou z navrhovaných noviniek je vzájomné rešpektovanie rozhodnutí o odobratí alebo dočasnom pozastavení vodičských preukazov medzi krajinami spoločenstva.
+30 km/h v zastavanej oblasti? Prídeš o vodičský preukaz v celej EÚ
Poslanci EP prijali správu spravodajcu Výboru pre dopravu a cestovný ruch (TRAN), ktorá predstavuje oficiálnu pozíciu Európskeho parlamentu k balíku opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, ktorý Komisia predložila v marci 2023. Hlasovalo za ňu 372 poslancov. Proti hlasovalo 220 a 43 sa zdržalo hlasovania.
V dokumente sa navrhuje pridať prekročenie rýchlosti v zastavaných oblastiach do zoznamu závažných dopravných priestupkov (napr. jazda pod vplyvom alkoholu alebo spôsobenie smrteľnej nehody), o ktorých by sa členské štáty podľa novej smernice museli navzájom informovať. Zjednodušene povedané, ide o vytvorenie spoločnej európskej „databázy“ závažných dopravných priestupkov a sankcií ukladaných vodičom. Informácie o priestupku a uplatnenom „disciplinárnom“ opatrení – Zjednodušene povedané, ide o vytvorenie spoločnej európskej „databázy“ závažných dopravných priestupkov a sankcií, ktoré sa na nich uplatňujú.
+30 km/h v zastavaných oblastiach a bez vodičského preukazu? Poslanci Európskeho parlamentu sú za
Poslanci EP chcú, aby sa podľa nových pravidiel všetky krajiny navzájom informovali o takýchto situáciách.
Ak vodič stratí vodičský preukaz v dôsledku dopravného priestupku v inej krajine EÚ, ako je krajina, ktorá mu ho vydala, vo väčšine prípadov sa sankcia uplatňuje len v krajine, kde bol priestupok spáchaný, a v ostatných krajinách EÚ sa neuplatňujú žiadne obmedzenia.
Cieľom nových pravidiel je to zmeniť. Znamenalo by to, že dočasné odobratie vodičského preukazu v ktoromkoľvek členskom štáte by mohlo mať za následok zákaz vedenia vozidla vo všetkých krajinách Spoločenstva. Zaujímavé je, že to zatiaľ neznamená, že je to automatické. Mnohé nasvedčuje tomu, že konečné slovo o „rozsahu“ zákazu viesť motorové vozidlá by mal orgán, ktorý vodičský preukaz pozastavil, napr. súd.
Parlament navrhuje zaviesť lehotu desiatich pracovných dní na to, aby sa krajiny EÚ navzájom informovali o rozhodnutiach o zákaze činnosti vodiča, a ďalšiu lehotu 15 pracovných dní na rozhodnutie o tom, či sa zákaz činnosti vodiča bude uplatňovať v celej EÚ.
Samotný vodič má byť informovaný o konečnom rozhodnutí o „rozsahu“ zákazu vedenia vozidla do siedmich dní od „zistenia“ priestupku.
Kedy budú platiť nové pravidlá pre vodičov EÚ? „Je to zložité“.
Nové myšlienky na sprísnenie kontroly vodičov, ktorí sa dopúšťajú závažných dopravných priestupkov, si vyžadujú vytvorenie ďalších právnych noriem. Okrem iného je potrebný jasný mechanizmus nielen pre samotný prenos údajov, ale aj pre spoločné postupy EÚ týkajúce sa uchovávania a obnovy vodičských preukazov.
Hoci Európsky parlament ukončil prvé čítanie navrhovaného balíka, Európska rada zatiaľ nedospela k záverečnej pozícii k tejto otázke. To znamená, že k zmenám v tejto oblasti určite nedôjde pred letnými voľbami do Európskeho parlamentu. Isté však je, že parlament, ktorý bude zvolený v júni 2024, bude na tomto zákone naďalej pracovať.Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Koľko môžete vypiť, aby ste ráno mohli šoférovať? Menej, ako si myslíte
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.