Testy, Zaujímavosti,

Vodiči nevedia. V počítači je zaujímavá funkcia

21.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Toyotakw). Prakticky každý vodič vie povedať, koľko paliva jeho auto počas jazdy spáli. Nie každý však vie, koľko paliva potrebuje pri státí. Najmä preto, že...

21.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Toyotakw).

Prakticky každý vodič vie povedať, koľko paliva jeho auto počas jazdy spáli. Nie každý však vie, koľko paliva potrebuje pri státí. Najmä preto, že nie každé auto vám to povie. A okrem toho, ako porovnať spotrebu paliva pri státí a počas jazdy a čo nám tieto informácie dajú?

Motor
Ako porovnať spotrebu paliva pri státí a počas jazdy.
Foto: youtube.com/@Toyotakw

Priemerná alebo okamžitá spotreba paliva sa vždy uvádza v litroch na 100 km, čo nám umožňuje určiť, koľko paliva je potrebné na prejdenie určitej vzdialenosti. V iných krajinách, vrátane Spojených štátov alebo niektorých ázijských a afrických krajín, sa používa opačný prepočítavací kurz – koľko kilometrov alebo míľ prejde vozidlo na jeden liter alebo galón paliva. Napríklad v amerických katalógoch nájdete jednotku mpg, ktorá znamená „miles per gallon“, t. j. spotrebu paliva vyjadrenú v míľach prejdených na galón paliva.

Keď motor beží v pokoji, nemôžeme udávať spotrebu paliva v takýchto jednotkách. Ak sa auto nepohybuje, spáli nekonečne veľa litrov na 100 km, pretože nikdy neurazí takú vzdialenosť. V takejto situácii sa používa iná jednotka, a to litre za hodinu (l/h).

Koľko spaľujú motory v stave bez pohybu?

Priemerná spotreba paliva štvorvalcového motora osobného automobilu v pokoji je približne 0,7-1,0 l/100 km. V prípade vznetových motorov sa bude blížiť k tejto dolnej hranici a benzínové motory sú bližšie k tejto hornej hranici. Veľa závisí od viacerých faktorov. Predovšetkým od zdvihového objemu a počtu valcov. Čím vyššie sú tieto parametre, tým vyššia je spotreba paliva.

Priemerná spotreba paliva štvorvalcového motora pokoji je približne 0,7-1,0 l/100 km.
Foto: shutterstock.com/Streetmetal

Druhým faktorom je prevádzková teplota motora. Počas zahrievania môže byť spotreba paliva citeľne vyššia, dokonca viac ako dvojnásobná. Pri motore, ktorý v stave pokoja spaľuje približne 1 l/h, môže spotreba hneď po naštartovaní dosiahnuť až 2,5 l/h. V priebehu niekoľkých sekúnd alebo aj viac ako jednej minúty začne spotreba klesať na menej ako 2 l/h, aby po niekoľkých minútach dosiahla normálnu úroveň.

Čo nám hovorí stacionárne spaľovanie?

Všimnite si, že spotreba paliva udávaná počítačom pri zastavení nie je príliš presná. No je dostatočná na to, aby bola užitočnou informáciou. Po prvé, jednoducho nám ukazuje zaťaženie (vnútorný odpor) motora a množstvo paliva potrebné na jeho prekonanie, aby motor bežal. Pri určitých poruchách, či už súvisiacich s kľukovým, vstrekovacím, výfukovým alebo sacím systémom, sa môže spotreba paliva zvýšiť. Ak sa použije iný olej, môže sa zmeniť aj spaľovanie.

Ak je spotreba paliva v pokoji neobvyklá (odlišná napríklad od väčšiny podobných motorov), môže to znamenať opotrebenie motora alebo problémy s normálnou prevádzkou. Tu je potrebné poznamenať, že spotreba paliva v pokoji nezávisí od konkrétneho modelu vozidla, ale len od typu motora a prípadne použitého hnacieho ústrojenstva (automatické alebo manuálne).

Odborník, ktorý skúma motory z hľadiska spaľovania a javov, ktoré sa počas neho vyskytujú, urobil niekoľko zaujímavých pozorovaní, pričom použil zmesi olejov a prísady vlastnej výroby na zníženie odporu motora. Po použití lepšieho zloženia mazív, než aké navrhuje výrobca, dosiahol v motore Ford Transit 2.0 TDCi pokles spotreby paliva v pokoji z 0,8 l/h na 0,5-0,6 l/h.

Displej
Vhodné mazivá môžu znížiť spotrebu paliva pri minimálnom zaťažení o 25 %. youtube.com/@phoenixautomotive4336

Hovoríme o hodnotách, ktoré sa pravidelne opakujú a nezávisia od teploty okolia. Zdá sa to ako zanedbateľný rozdiel, ale v percentuálnom vyjadrení predstavuje zníženie spotreby paliva pri minimálnom zaťažení o 25 %. Povedané hovorovým výrazom – motor pracuje o štvrtinu ľahšie ako v plnom továrenskom vyhotovení.

Nižšie uvádzame ďalší prípad z testu motora 2.4 TDDi z roku 2001 zdokumentovaný pomocou meraní diagnostického testera. Riadiaci počítač motora v záujme udržania nastavených voľnobežných otáčok znížil dávku paliva o 28 % napriek miernemu zvýšeniu voľnobežných otáčok.

Spotreba paliva pri státí je okrem iného aj ukazovateľom výhod a nevýhod zahrievania vozidla pred štartovaním alebo pri použití systému štart-stop.

Ak napríklad zahrievame motor v pokoji, a nie počas jazdy, vozidlo, ktoré počas 10 minút spáli v priemere 1 liter za hodinu, spotrebuje približne 0,2 litra paliva vrátane mierne vyššej spotreby počas prvej fázy zahrievania. Ak by sme auto zahrievali pol hodiny, bolo by to približne 0,5 l paliva.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Je možné systém štart-stop vypnúť natrvalo?

Čo znamená skratka ODO na počítadle? Vysvetlenie je triviálne


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Očarujúci nový Lynk & Co 01: Zrýchlenie ako blesk a technológie budúcnosti na dosah ruky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WestGoldRain). Lynk & Co na európskom trhu bola doteraz známa tým, že ponúkala iba jeden model – Lynk & Co…

Je nové Audi A5 2025 najlepším modelom vo svojej triede? Objavte jeho prelomové výhody!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guidocars). Nové Audi A5 pre rok 2025 predstavuje výrazný krok vpred medzi svojimi konkurentmi v segmente. Aj keď jeho hmotnosť…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov