23.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Thansis1997).
V roku 2024 budú vozidlá SUV predstavovať až 51 % celého európskeho automobilového trhu. Najväčší skok však zaznamenal predaj najväčších modelov, ktoré boli nedávno cenzurované.
Pravdepodobne žiadny iný typ vozidla nevzbudzuje toľko vzrušenia ako SUV a crossovery. Tieto typy karosérií si získali gigantickú popularitu len za niekoľko rokov na prelome 21. storočia a dokázali si ju udržať naozaj dlho.
Hoci sa okolo nich v posledných mesiacoch nahromadilo veľa kontroverzií – predovšetkým pokiaľ ide o mestský priestor – stĺpce predajov akoby neodrážali tieto nálady. Naopak, práve padol ďalší impozantný rekord.
Podľa strediska Dataforce, ktoré analyzuje automobilový trh, tvorili vozidlá SUV väčšinu automobilov zakúpených v Európe. Predalo sa ich až 6,63 milióna kusov, čo predstavuje nárast o 19 % oproti roku 2022. Celkovo tvorili vozidlá SUV až 51 % celého automobilového trhu na starom kontinente.
Ak sa zaoberáme presným rozdelením na konkrétne segmenty, musíme rozdeliť samotnú kategóriu SUV. Aj v tomto prípade však máme do činenia s dominanciou. Podľa štatistík Dataforce sa na vrchole rebríčka nachádzajú samotné modely zachytávajúce „malé SUV“ (2,159 mil. kusov) a „kompaktné SUV“ (1,904 mil. kusov).
Európania chcú veľké SUV. Ukončia to regulačné zmeny a rozhodnutia miest?
V roku 2023 rástla sila každého segmentu, ale žiadny z nich sa ani len nepriblížil výsledkom vozidiel SUV. Najhoršie výsledky dosiahli miniauty, teda segment A. Rast len o 3,1 % a takmer 700 000 predaných kusov je priemerný výsledok. Situácia v segmente B nie je o nič lepšia. Áno, je to tretia najobľúbenejšia skupina automobilov, ale rast predaja je tiež skromný (1,73 milióna kusov; +6,4 %).
Najväčšou zmenou je však nárast popularity týchto z hľadiska veľkosti najväčších modelov:
- Prémiové stredne veľké SUV – 844 000 kusov; +31 percent.
- Prémiové kompaktné SUV – 721 000 kusov; +27 percent.
- Stredné a veľké SUV – 668 tisíc kusov; +25 percent.
Tieto údaje boli zverejnené v čase, keď Paríž odhlasoval trojnásobné zvýšenie parkovného pre autá s pohotovostnou hmotnosťou nad 1 600 kg (2 000 kg pre elektromobily). Aj iné mestá sa začínajú pozerať s nevôľou na obrovské modely, ktoré sú svojimi rozmermi prenesené zo Severnej Ameriky a nie sú prispôsobené úzkym uliciam európskych miest. Spotrebiteľom to však zatiaľ príliš neprekáža.
Budú mať nariadenia, ako sú tie v Paríži, nejaký vplyv na predaj väčších modelov? To sa oplatí sledovať na trhu. V roku 2023 sa síce čoraz hlasnejšie ozývali hlasy o skutočnom vplyve SUV na komfort v metropolách, ale trend bol presne opačný.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Áno, prichádza ďalšie SUV od spoločnosti Renault. Symbioz má otvoriť novú éru značky
Zákaz vozidiel SUV v Európe? To je nápad Európskej únie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.