27.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@jalopy_jeff).
Štvordverové Porsche 911 si objednal americký podnikateľ, ktorý mal na Floride predajňu automobilov tejto značky. Keďže nemohol nájsť športové auto, v ktorom by mohol voziť svoje deti do školy, rozhodol sa, že si ho vyrobí sám.
William Dick bol spolumajiteľom predajne automobilov v Texase a v 60. rokoch 20. storočia distribuoval v USA vozidlá značky Porsche a Volkswagen. Boli to časy, keď boli autá buď rýchle, alebo praktické, ale William chcel mať dve v jednom. Hlavne preto, že praktické športové auto sľúbil svojej manželke. V ich garáži už stáli Ferrari a Maserati, ale model, o ktorom snívali, jednoducho neexistoval. Preto sa William Dick pred viac ako 40 rokmi rozhodol, že z modelu 911 urobí prototyp Porsche Panamera. Webová stránka AutoEvolution nám pripomenula jedinečné Porsche 911.
Porsche 911S, ktoré sa práve začalo predávať, poskytlo vynikajúci základ pre
Ako základ sa použilo Porsche 911S z roku 1967. Písmeno navyše znamenalo výkonnejší 160-koňový dvojlitrový motor a lepšiu výbavu, ktorá zahŕňala päťlúčové kolesá Fuchs, ktoré vidno na fotografiách. Jediné, čo chýbalo, bol druhý pár dverí. Podnikateľ na túto prácu zamestnal dvoch mechanikov. Dick Troutman a Tm Barnes súhlasili s vytvorením takéhoto bláznivého projektu.
S pomocou kováča Emila Dieta vyrezali z 911 strechu a potom natiahli jej podvozok o ďalších 55,3 cm. Tým sa rázvor zväčšil z 221 cm na takmer 275 cm. Súčasné sériové Porsche 911 (992) má rázvor 245 cm. Stará 911S z roku 1967 po tejto operácii pravdepodobne nebola taká obratná ako originál, ale vďaka tejto operácii sa do nej zmestil: druhý pár dverí a ďalší rad sedadiel
Okrem toho bolo vozidlo vybavené úplnou novinkou značky Porsche, prevodovkou Sportomatic. Prevodové pomery sa menili manuálne, ale spojka bola automatická, čo lepšie vyhovovalo charakteru tohto exemplára. Výsledkom bolo nielen prvé štvordverové Porsche v Texase v 60. rokoch, ale mimochodom aj jeden z prvých exemplárov s (čiastočne) automatickou prevodovkou. Nakoniec William Dick požiadal, aby bol model 911S nalakovaný vo farbe jeho obľúbených topánok.
Štvordverové Porsche 911 bolo dokončené v decembri 1967 – práve na Vianoce
V decembri 1967 bolo auto hotové, práve včas ako vianočný darček pre manželku istého podnikateľa. Hester Dick ho dostala pod vianočný stromček. Výroba stála približne 20 000 dolárov, čo je ekvivalent dnešných 150 000 dolárov, ale najdôležitejšie bolo, že manželka bola spokojná.
Exotická kópia modelu 911 z Ameriky zrejme rýchlo zaujala vedenie spoločnosti Porsche v Zuffenhauene. Spočiatku dokonca chceli takúto verziu zaviesť do sériovej výroby, ale po krátkom uvažovaní od toho upustili. Neskôr spoločnosť s myšlienkou športovej limuzíny s charakterom gran turismo koketovala ešte mnohokrát. V roku 1989 vznikol koncepčný model 989 a o dva roky neskôr štúdia 932 Panamera II. V skutočnosti sa táto myšlienka realizovala až 42 rokov po vzniku štvordverového modelu 911.
V roku 2009 predstavila spoločnosť Porsche na autosalóne v Šanghaji úplne nový model Panamera. Štvordverový liftback spočiatku skutočne vyvolával zmiešané pocity, ale čoskoro nato sa začal dobre predávať a odvtedy sa tak deje dodnes. A prečo sa odkladal až o štyri desaťročia? Prvé a pravdepodobne doteraz jediné štvordverové Porsche 911 trávi svoj dôchodok v jednom z najzaujímavejších automobilových múzeí na svete. Môžete ho vidieť vystavené v Petersenovom automobilovom múzeu v Los Angeles.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Rusi prekabátili Francúzov. Sami vyrábajú Citroeny
Klesá dopyt po elektrických autách? Generálny riaditeľ spoločnosti Volvo: „Nevidíme to“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.