27.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorC).
Toyota Yaris je skutočným predajným hitom v celej Európe a aj na Slovensku. Vďačí za to kombinácii špeciálnych vlastností. Obľúbený meštiak práve prešiel faceliftom, ktorý si však ťažko všimnete aj na druhý pohľad. Dve zmeny sa skrývajú vo vnútri.
Ako modernizujete bestsellery? Opatrne. Takýto prístup zvolila Toyota pri osvieženej verzii svojho mestského hitu po necelých štyroch rokoch predaja. Zmien preto nie je veľa a tie najdôležitejšie sa ukryli pod karosériu. Napriek tomu, alebo skôr práve preto, môže byť japonský výrobca pokojný.
Osviežená Toyota Yaris. Zmien nie je veľa, ale uskutočnili sa tam, kde je to potrebné
Inžinieri a marketingoví špecialisti Toyoty predpokladali, že auto sa predáva tak dobre, že nepotrebuje väčšie úpravy. Namiesto toho odstránili najväčšie nedostatky modelu Yaris. Nemám rád nudu, ale po prvých jazdách s osvieženou verziou tohto modelu im musím dať za pravdu. Toyota Yaris je stále dobré auto.
Toyota má už dlho šťastie, alebo skôr schopnosť (pretože šťastie nikdy netrvá večne), dobre predvídať potreby zákazníkov. Aby tomu človek uveril, stačí si pozrieť predajné výsledky v USA, Európe. Takmer všade sa vozidlá tejto značky umiestňujú na popredných miestach rebríčkov predaja nových automobilov. Vďaka tomu sa Toyota stala najväčším výrobcom automobilov na svete.
Toyota vyrába najnudnejšie autá na svete. To preto, že nemajú žiadne chyby
To isté platí aj pre mestský model Yaris, ktorý je praktický až do úmoru, ale zároveň vyzerá skvele a ťažko na ňom nájsť nejakú chybu. Ponúka priestranný interiér, značný jazdný komfort, nízke prevádzkové náklady a ekologickú jazdu, ktorá vás nenúti robiť kompromisy. Najnovšie zmeny navyše priniesli Toyote Yaris výkonnejší hybridný pohon a zaujímavejšie elektronické riešenia na čele s novými multimédiami. Čerešničkou na torte sú nové laky a výbavové verzie.
Najväčšou novinkou je nepochybne modernizované hybridné pohonné ústrojenstvo. Toyota ho nazýva „hybrid 4,5 generácie“, pretože niektoré, ale nie všetky komponenty boli prevzaté z piatej generácie pohonného ústrojenstva značky, ktoré okrem iného pracuje v modeloch Corolla a C-HR. Novinkou v modeli Yaris je hybridná prevodovka, výkonnejší elektromotor a jeho riadiaca jednotka. Vďaka tomu vyvinie maximálny výkon 130 k namiesto predchádzajúcich 116 k. Pohonný výkon sa zvýšil o 12 %, ale krútiaci moment elektromotora sa zvýšil až o 30 % (zo 141 Nm na 185 Nm), takže osviežený model zrýchľuje s menšou námahou a po stlačení plynového pedála sa rýchlejšie dynamizuje.
Je v modeli Yaris potrebný vyšší výkon? Nie nevyhnutne, ale nový jazdí lepšie
Ak mám byť úprimný, v mestskom Yarise mi nikdy nechýbal výkon, ktorý bol celkom svižný, keď som si zvykol na špecifické fungovanie prevodovky. Vďaka modernizácii sa zrýchlenie nového modelu zlepšilo z 9,7 sekundy na 9,2 sekundy a z 80 na 120 km/h zrýchľuje tiež lepšie. Hneď som sa začal obávať, čo si mám myslieť o spotrebe paliva, ale tá sa údajne nezmenila. Testovacie jazdy v katalánskych horách boli príliš krátke na to, aby sa dala spravodlivo posúdiť spotreba paliva nového Yarisu, ale znovu vo mne prebudili optimizmus, keďže sa ju podarilo udržať pod 4 l/100 km. Ak však niekto napriek tomu nechce platiť vyššiu cenu za dodatočný výkon, určite ho poteší informácia, že po modernizácii bude k dispozícii aj verzia Yarisu s hybridným pohonom s výkonom 116 k.
Druhá dôležitá zmena sa odohrala v interiéri Yarisu, kde sa objavili digitálne (namiesto klasických) ukazovatele a centrálna obrazovka narástla na uhlopriečku 12,3 palca. Týka sa to drahších verzií výbavy: V týchto verziách: Executive, GR SPORT a Premiere Edition. Ide pravdepodobne o ešte dôležitejšiu úpravu ako pohon, pretože vďaka nej interiér mestskej Toyoty pôsobí moderne a ešte praktickejšie. Okrem toho sa pohodlnejšie používajú multimédiá, ktoré už nejaký čas konečne vyzerajú atraktívne.
Napriek vzhľadu má Toyota Yaris charakter, je len dobre vychovaný
Okrem toho je kabína Toyoty Yaris rovnaká ako kedysi: estetická, funkčná a priestranná, aj keď jej dizajnu chýba trochu vkusu. Pri tom všetkom nie je jazda s Yarisom taká nudná, ako by sa dalo očakávať od mestského vozidla s bezstupňovou prevodovkou a hybridným pohonom. Odpruženie verzie Yaris Premiere Edition, ktorú som šoféroval, je zamerané na komfort, takže je pomerne mäkké, ale jazda s ním je veľmi zábavná. Vozidlo dokáže pri ubratí plynu cúvnuť dozadu, riadenie je pomerne presné a pozícia za volantom je veľmi dobrá. Dobre funguje aj planetová prevodovka, a to aj vďaka vysokému krútiacemu momentu, ktorý je k dispozícii. Na jej fungovanie si po prechode z tradičného auta ešte chvíľu treba zvykať, ale v porovnaní s jednoduchými prevodovkami typu CVT je to rozdiel ako nebo a zem.
Nová Toyota Yaris: ceny a názor. Je drahý, ale to nie je prekvapujúce
Ostatné zmeny v aktualizovanom modeli sú menšie. Patrí k nim nový dvojfarebný lak Neptune Blue s čiernou strechou, ktorý je k dispozícii vo verzii Premiere Edition , ako aj vylepšené fungovanie elektronických asistenčných systémov vodiča T-MATE. To je v skratke všetko, ale Yaris nepotrebuje viac na to, aby najbližších niekoľko rokov vládol segmentu mestských vozidiel. V tejto triede je len málo hybridných vozidiel a žiadne sa nemôže pochváliť podobnou životnosťou a nízkymi prevádzkovými nákladmi ako Toyota. A že nový Yaris môže byť trochu nudný.
Nové verzie hybridného modelu Yaris sú už v predaji. Ich ceny sú trochu sklamaním, pretože začínajú tesne pod hranicou 23 000 eur za 116-koňový variant (Active) a končia okolo 30 000 eur za 130-koňovú verziu s výbavou GR SPORT (30 000eur). Žiaľ, na pozadí trhu s predraženými novými vozidlami je to stále konkurencieschopná ponuka. Nová Toyota Yaris je ideálnym mestským modelom pre milovníkov praktickosti. Pre zarytých nadšencov je tu Toyota GR Yaris, ktorá stojí oveľa viac. Naopak, najzarytejším nepriateľom osvieženého Yarisu je malé SUV Toyota postavené na rovnakej platforme TNGA. Toyota Yaris Cross už predbehla svojho menšieho brata, čo sa týka počtu predaných vozidiel, ale klasické mestské auto má ešte niekoľko rokov života pred sebou. Potom budeme pravdepodobne všetci jazdiť na vozidlách SUV. Materiál vznikol počas cesty financovanej spoločnosťou Toyota Central Europe. Spoločnosť nebola pred uverejnením článku oboznámená s jeho obsahom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Hyundai potvrdzuje. Lacný elektromobil pre Európu už v roku 2024
Najobľúbenejší európsky Ford prešiel faceliftom. Zmeny? Hlavne vo vnútri
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.