27.2.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoAutopsy).
Pri predstavovaní základných prvkov automobilu má väčšina ľudí na mysli kolesá, motor a volant. Ukázalo sa, že inžinieri spoločnosti Saab chceli vytvoriť autá bez tohto posledného prvku. Čo vymysleli?
Začiatkom 90. rokov predstavil Saab prototyp modelu 9000 bez volantu. Namiesto volantu mal vodič k dispozícii ovládač umiestnený na stredovej konzole. Nebol fyzicky spojený s kolesami. Použil sa tu systém by-wire, ktorý sa v letectve používal od 60. rokov 20. storočia. Mechanické spojenia boli nahradené digitálnym signálom (pôvodne analógovým), ktorý bol privádzaný do príslušných aktuátorov.
Odstránenie volantu malo mať okrem iného bezpečnostné dôsledky, pretože v prípade kolízie nebol vodič vystavený jeho pôsobeniu. Napriek jeho absencii sa pod hodinami nachádzal airbag.
Nepohodlné a nepresné ovládanie
Po testovaní sa ukázalo, že pri tomto riešení nie je možná presná manipulácia. Ovládač sa otáčal len o 180 stupňov, takže aj najmenšie pohnutie ruky spôsobilo okamžitú reakciu kolies. Okrem toho sa napnutá ruka držaná v tejto polohe rýchlo unavila. Pri tradičnom riešení je väčšia šanca, že si ruky budú môcť oddýchnuť. Neoficiálne sa hovorilo aj o nespokojnosti ľavorukých vodičov.
Saab rýchlo ukončil svoje experimenty s touto technológiou, čo však neznamená, že si nikdy nenašla svoje miesto v motorizme. V masovom meradle sa použila v modeli Infiniti Q50, kde tradičný volant nemal žiadne fyzické spojenie s kolesami. Systém drive-by-wire bol veľmi presný, hoci neprenášal informácie prichádzajúce z kolies tak dobre ako mechanické spojenia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nová Škoda Octavia po facelifte. Má veľa zmien, ktoré si voľným okom nevšimnete
Chcete doplniť kvapalinu do ostrekovačov? V niektorých autách to je problém
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.