2.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ADV images).
Poslanci EP chcú zvýšiť bezpečnosť na európskych cestách. Na tento účel chcú zaviesť prísnejšie pravidlá týkajúce sa vodičských preukazov. V hlasovaní 28. februára hlasovali za zmeny, ako je skrátenie dĺžky platnosti vodičských preukazov a predĺženie skúšobnej lehoty pre mladých vodičov. Ide však len o predbežné rozhodnutia. K ich realizácii je ešte dlhá cesta.
V hlasovaní, ktoré sa konalo 28. februára, poslanci EP podporili návrh zmien v oblasti vodičských preukazov. Návrh podporilo 339 poslancov, 240 bolo proti a 37 sa zdržalo hlasovania. Ďalšie rokovania o legislatíve sa uskutočnia najskôr v druhej polovici júna, t. j. po voľbách do Európskeho parlamentu. Čo už vieme o plánovaných zmenách?
Mladí vodiči budú mať skúšobnú lehotu
Niet pochýb o tom, že mladí vodiči sú zodpovední za veľkú časť dopravných nehôd. Informácie zo systému evidencie nehôd a zrážok ukazujú, že v roku 2023 bola nehodovosť vodičov vo veku 18 až 24 rokov na 10 000 obyvateľov 11,37. Ba čo viac, v roku 2019, teda ešte pred epidémiou, to bolo 17,4! Opačná situácia je v prípade vodičov vo veku 60 rokov a viac, kde bola rovnaká miera 3,65 a v roku 2019 4,7.
Poslanci Európskeho parlamentu chcú tento stav zmeniť. Súčasťou novej legislatívy je plán zavedenia skúšobnej doby pre novokvalifikovaných vodičov. Počas dvoch rokov od získania vodičského preukazu budú podliehať prísnejším pravidlám vrátane nižších limitov alkoholu. Okrem toho budú prísnejšie trestaní za spáchané priestupky. V prípade najzávažnejších priestupkov im budú odňaté oprávnenia. Zaujímavé je, že politici presadzujú aj to, aby už 17-roční mohli požiadať o vodičský preukaz. Jazdiť by však mohli len pod dohľadom dospelej osoby, ktorá už vodičský preukaz vlastní.
Poslanci sa snažia riešiť aj problém príliš malého počtu profesionálnych vodičov. Chcú, aby vodičské oprávnenie na nákladné vozidlá a autobusy (s obmedzením na maximálne 16 cestujúcich) mohli získať osoby staršie ako 18 rokov s osvedčením o odbornej spôsobilosti.
Súčasťou nových predpisov je aj zmena spôsobu vykonávania odbornej prípravy. Uchádzači o vodičské oprávnenie absolvujú dodatočné testy situačných rizík, aby v budúcnosti venovali väčšiu pozornosť zraniteľným účastníkom cestnej premávky, ako sú chodci a cyklisti. Okrem toho sa počas výcviku bude klásť veľký dôraz na otázky bezpečnosti. Okrem iného budú účastníci školenia upozornení na možné dôsledky používania telefónu počas jazdy alebo na nebezpečenstvá spojené s jazdou v nepriaznivých poveternostných podmienkach.
Skrátená platnosť vodičského preukazu
Poslanci tiež plánujú skrátiť platnosť vodičských preukazov. V prípade skupín A a B, t. j. motocyklov a automobilov, sa budú vydávať maximálne na 15 rokov. V prípade vodičských preukazov na nákladné vozidlá a autobusy sa ich platnosť skráti na päť rokov.
Politici sa ohli aj v otázke najstarších motoristov. Nechcú, aby o skrátení platnosti oprávnení rozhodoval vek vodiča. Samozrejme, aj naďalej sa na nich budú vzťahovať rovnaké pravidlá ako na ostatných vodičov. Predtým boli politici za povinné prehliadky pre starších vodičov, napríklad pri obnovovaní vodičských preukazov. Teraz však zastávajú názor, že o tom, či sa na starších občanov budú vzťahovať, by mali rozhodovať orgány členských štátov.
Samozrejme, diskutované právne predpisy sú len predbežnou úpravou. Aby mohli vstúpiť do platnosti, musia prejsť celou legislatívnou cestou. Ďalšie rokovania sa pravdepodobne uskutočnia v druhej polovici roka, po parlamentných voľbách. Politici majú preto ešte nejaký čas na rozmyslenie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Namiesto na cestu sa pozerajú dole. Odborníci: bude to len horšie
„Zákaz voľnobehu“. Značka, ktorej mnohí vodiči nerozumejú
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.