4.3.2024 Redakcia Auto trendy (youtube.com/@AtTheWheel).
Benzín E10 bol témou číslo jeden v motoristických médiách a medzi ľuďmi, ktorí sa trochu viac vyznajú v autách. Niektorí boli plní obáv, že palivo zničí ich auto, iní tvrdili, že pridanie bioetanolu nič nemení. Ktorí z nich majú pravdu a do ktorých autá je lepšie netankovať E10.
Nebolo veľa racionálnych hlasov o palive E10. Našlo sa viac extrémov, zatiaľ čo odborníci boli od začiatku k tejto téme zdržanliví. Vo svojich niekoľkých vyjadreniach pre automobilové médiá boli opatrní pri vynášaní súdov o novom palive a motoroch.
Na rozptýlenie niektorých pochybností bola navrhnutá internetová stránka, na ktorej si každý používateľ mohol overiť, či jeho auto je alebo nie je kompatibilné s benzínom E10. Medzi vodičmi sa však stále objavuje otázka: Čo sa stane, ak natankujem benzín s 10-percentným obsahom bioetanolu, ktorý s ním nie je kompatibilný?
Jednorazové natankovanie aj plnej nádrže paliva E10 nespôsobí žiadne škody. Nepriaznivý vplyv na komponenty palivového systému môže mať len dlhodobý účinok väčšieho množstva etanolu. Čo môže spôsobiť? Korózia a netesnosti sú účinky, ktoré možno očakávať, pričom ani to nie je isté.
Účinky etanolu na komponenty vozidla
Nie všetky autá však možno hodiť do jedného vreca, dokonca aj počas výroby mohol výrobca auta vykonať úpravy palivového systému a zmeniť niektoré komponenty tak, aby boli vyrobené z iných materiálov. To znamená, že výmenou týchto dielov za novšie je možné niektoré autá pripraviť na benzín E10. Je to však potrebné konzultovať so servisom, ktorý má prístup k databáze dielov.
A čo proces spaľovania? Tu by sme sa nemali obávať. Etanol zvyšuje okysličenie paliva a má skôr pozitívny než negatívny vplyv na procesy v spaľovacej komore.
Etanol prirodzene zvyšuje oktánové číslo paliva, ktoré by malo mať minimálne 95 oktánov, ale s vysokým obsahom etanolu sa môže v skutočnosti priblížiť až k 98 oktánom. Vyšší obsah etanolu v palive znamená nižší obsah zlúčeniny ETBE, ktorá umelo zvyšuje oktánové číslo, ale zároveň znečisťuje motor usadeninami.
Chcete tankovať E10, ale jazdíte len zriedka alebo máte systém LPG? Pripravte si svoje auto!
Ak má vodič obavy z paliva E10, ale chce jazdiť lacnejšie, jeho auto by naň malo byť pripravené. V servise sa oplatí overiť technický stav palivového systému. Treba mať na pamäti, že benzín s vyšším obsahom etanolu viac absorbuje vodu, najmä v autách, ktoré tankujú menej často.
Stav palivového systému by sa mal pravidelne kontrolovať, najmä ak vozidlo používame príležitostne. Ak sa chystáme jazdiť so starším vozidlom na benzín E10, mali by sme ho podrobiť dôkladnejšej kontrole. Môže sa stať, že v palivovej nádrži je už teraz veľa vody a benzín E10 jej množstvo len zvýši. Čistenie palivovej nádrže je činnosť, ktorá určite predĺži životnosť motora a jeho príslušenstva. Je dobré nechať si v servise skontrolovať všetky hadice a spoje v palivovom systéme, ako aj vymeniť palivový filter(y).
Neodporúča sa používať benzín E10 v automobiloch, ktoré sa používajú príležitostne a tankujú veľmi zriedka, ako aj v automobiloch vybavených systémom LPG. Primárnym palivom je tu plyn a benzín sa používa len na štartovanie a zahrievanie motora. Ak do takéhoto vozidla natankujeme E10, palivo sa môže dlho zdržiavať v nádrži, absorbovať vodu a dokonca spôsobiť koróziu.
Je možné tankovať E10, ak je inštalácia nakonfigurovaná tak, aby sa počas jazdy často spaľoval aj benzín? Takto sú nakalibrované mnohé autogénne inštalácie v moderných automobiloch, ktoré sú napr. s týmto typom napájania k dispozícii už u predajcov.
Benzín E10, napriek tomu, že fanúšikovia automobilov na Slovensku sú z neho nažhavení, nie je taký strašidelný, ako si mnohí myslia. Pre životnosť vozidla je dôležitejší jeho technický stav a správna údržba než to, či tankujete benzín E10 alebo E5. Automobiloví odborníci sú presvedčení, že pravidelná kontrola palivového systému, čítanie chýb generovaných riadiacou jednotkou a výmena filtrov je niečo, čo by malo automobilových nadšencov trápiť viac ako to, či je v benzíne viac alebo menej etanolu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Brzdenie motorom. Nedopustite sa týchto chýb, inak sa vystavíte vysokým nákladom
Porsche neverí v zákaz „spaľovacích motorov“ od roku 2035 – a možno má pravdu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.