4.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TrendMaxTV).
V Európskom parlamente sa uskutočnilo hlasovanie o návrhu na aktualizáciu právnych predpisov o hmotnosti a rozmeroch ťažkých nákladných vozidiel. Zmeny predpokladajú harmonizáciu právnych predpisov pre všetky krajiny Spoločenstva, pričom sa na cestách umožnia väčšie a ťažšie vozidlá s nulovými emisiami. Európska rada pre bezpečnosť dopravy má však v tejto súvislosti námietky.
Európska komisia dala v júli minulého roka zelenú návrhu na aktualizáciu pravidiel EÚ o hmotnostiach a rozmeroch ťažkých nákladných vozidiel. Cieľom navrhovanej zmeny a doplnenia je spopularizovať dlhšie a ťažšie vozidlá s nulovými emisiami, uľahčiť harmonizáciu právnych predpisov v celej EÚ a zároveň urýchliť zmenu klímy. Dvadsaťšesť poslancov Európskeho parlamentu hlasovalo za tento právny predpis, 11 hlasovalo proti a jeden sa zdržal hlasovania.
Nahradia elektrické nákladné vozidlá svoje spaľovacie náprotivky?
Očakáva sa, že povolenie ťažších a dlhších nákladných vozidiel podporí prechod dopravného priemyslu na elektrické vozidlá. Nákladné vozidlá s nulovými emisiami budú mať vďaka väčšiemu užitočnému zaťaženiu a vyššej hmotnosti konkurenčnú výhodu oproti svojim spaľovacím náprotivkom. Zároveň prechod z tradičného pohonu na často väčší a ťažší ekologický ekvivalent nebude mať za následok zníženie komfortu v kabíne vodiča.
Revízia pravidiel navrhovaná Bruselom by umožnila vstup nákladných vozidiel s hmotnosťou do 44 ton do medzinárodnej dopravy. Odhlasovaný návrh zahŕňa aj legalizáciu prepravných súprav s hmotnosťou 60 ton pre elektrické alebo vodíkové ťahače. Ekologické súpravy by tiež mohli byť o 9 metrov dlhšie. Ako zdôrazňujú politici – povolenie väčších vozidiel by zároveň znížilo ich počet na cestách.
Znepokojení odborníci. Európa nie je pripravená
Tieto regulačné zmeny však vyvolávajú obavy odborníkov z Európskej rady pre bezpečnosť dopravy. Ako zdôrazňujú – takéto veľké konvoje boli doteraz v niektorých krajinách EÚ povolené, ale ich pohyb sa uskutočňoval za prísnych podmienok. Celoeurópske rozšírenie vozidiel tejto veľkosti vytvorí potenciálne riziká pre dopravu a infraštruktúru.
V mnohých európskych krajinách bude potrebné modernizovať ulice, križovatky a parkoviská. Aj európske energetické bariéry nemusia byť navrhnuté tak, aby vydržali takú veľkú hmotnosť. Nezanedbateľný je aj vplyv dlhšej a ťažšej cestnej nákladnej dopravy na železničný sektor, ktorý sa podľa odborníkov môže pochváliť oveľa lepšou bezpečnosťou.
Ďalšími postupmi sa bude zaoberať nový Európsky parlament
Poslanci Európskeho parlamentu vo výbore pre dopravu však na tieto obavy reagovali. Navrhli vytvorenie univerzálneho vonkajšieho označenia pre väčšie nákladné vozidlá. Padla aj myšlienka vytvoriť webový portál s mapami, na ktorých by boli vyznačené vybrané cesty, po ktorých by mohli jazdiť ťažšie konvoje.
Vďaka novým usmerneniam sa o projekte bude hlasovať vo všetkých členských štátoch Európskeho parlamentu. Kedy by tieto zmeny mohli vstúpiť do platnosti? To zatiaľ nie je známe. Všetko však nasvedčuje tomu, že nový parlament, ktorý bude zvolený v júni tohto roku, ich už zavedie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Americké monštrum na elektrinu. Muselo byť jednoducho vytvorené
Zákaz vozidiel SUV v Európe? To je nápad Európskej únie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.