4.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PracticalEngineeringChannel).
Najprv Spojené kráľovstvo, potom Nemecko a teraz aj Holandsko? Jeden holandský prevádzkovateľ siete chce obmedziť dodávky energie do nabíjačiek v neskorých popoludňajších a večerných hodinách. To všetko preto, aby sa minimalizovalo riziko preťaženia siete v čase najväčšieho dopytu. Čo na to hovoria majitelia elektromobilov?
Pred niekoľkými rokmi sa v Spojenom kráľovstve objavila myšlienka odpojenia energie v čase energetickej špičky. Krátko nato sa táto myšlienka stala sympatickou aj Nemecku. Podľa NL Times, teraz už prebiehajú rokovania aj v Holandsku. O čo ide a prečo by mal niekto vypínať elektrickú energiu pre nabíjačky?
Nabíjajte pred spaním, nie po práci – takto sa chcú vyhnúť výpadku prúdu
Vo všetkých prípadoch ide predovšetkým o problém týkajúci sa zaťaženia elektrickej siete elektrickými vozidlami. V Holandsku už spoločnosť Stedin (prevádzkovateľ) bojuje za „výpadok“ elektrickej energie, pretože chce, aby nabíjacie stanice neboli dostupné pre „elektromobily“ od 16.00 do 21.00 hod. Práve v týchto hodinách sa majitelia vozidiel s nulovými emisiami vracajú domov a začínajú „kŕmiť“ svoje autá. Tie stoja a čerpajú elektrinu niekedy až do rána.
Elektromobily výrazne zaťažujú elektrickú sieť
Podľa spoločnosti Stedin by odloženie procesu o niekoľko hodín pomohlo znížiť tlak na sieť v čase, keď je najviac vyťažená. Zabránilo by to aj výpadku približne 1,5 milióna domácností v čase špičky, keď hybridné čerpadlá a indukčné variče už aj tak vyvíjajú dostatočný tlak na sieť. Zástupcovia spoločnosti tiež zdôrazňujú, že zmena návykov by nemala výrazný vplyv na komfort majiteľov elektromobilov.
„Ak upravíme svoje správanie, poskytovatelia budú môcť uvoľniť kapacitu a poskytnúť ju pre podniky, nové budovy a školy“
– povedal generálny riaditeľ spoločnosti Stedin.
V budúcnosti už nebude cesty von. Pôjde do toho Holandsko?
Riešenie, ktoré navrhla spoločnosť Stedin, sa môže stretnúť s kritikou, ale v budúcnosti možno nebude iná možnosť. Najmä preto, že sa očakáva, že holandský vozový park elektromobilov sa do roku 2030 rozrastie zo 450 000 vozidiel až na 2 milióny. To si bude vyžadovať rozšírenie súčasnej siete (150 000) o ďalších 250 000 nabíjacích staníc.
Podporovali nákup, teraz chcú znížiť spotrebu elektriny
Návrh spoločnosti Stedin je ľahko pochopiteľný pre každého. Nikto sa nechce po návrate z práce starať o to, či má dostatok sviečok na osvetlenie obývačky. Napriek tomu takéto hlasy nikoho nepodporia v kúpe elektromobilov. Ak v budúcnosti niekto zhora nariadi časy nabíjania, nebude to mať veľa spoločného so slobodou.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Režim „Preteky k nabíjačke“ odteraz v každej Tesle. Už je to tu
Prekvapujúci obrat spoločnosti Mercedes. Všetko sa točí okolo elektromobilov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.