Tipy, Zaujímavosti,

Takto poškodíte selektor a synchronizátory. Zlý jazdný návyk môže byť nákladný

5.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BraunAbilityEurope). Ak raz za čas necháte nohu na spojke alebo ruku na radiacej páke dlhšie, nič zlé sa nestane. Horšie je, ak sa takáto jazda...

5.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BraunAbilityEurope).

Ak raz za čas necháte nohu na spojke alebo ruku na radiacej páke dlhšie, nič zlé sa nestane. Horšie je, ak sa takáto jazda stane rutinou.

Opretie ruky o radiacu páku môžeme spôsobiť poškodenie prevodovky.
Foto: youtube.com/@BraunAbilityEurope

Prečo by ste nemali mať ruku na radiacej páke?

Dokonca aj v nových vozidlách segmentu B si niekedy musíte priplatiť za lakťovú opierku a v starších modeloch a vo vyšších triedach nebola vždy štandardom. Mnohí vodiči si preto zvykli držať ruku na radiacej páke. Aj s lakťovou opierkou často nechávame ruku na radiacej páke napríklad v premávke, keď musíme sem-tam preradiť.

Je to veľmi škodlivý zvyk, ktorého sa treba zbaviť. Nielenže môžeme poškodiť prevodovku, ale ohrozujeme aj seba. V prípade zložitej situácie zareagujeme istejšie a rýchlejšie s dvoma rukami na volante.

Dlhodobý tlak na prevodovku je pre ňu škodlivý. Navyše, ak držíte ruku na radiacej páke, nevedomky ňou neustále mierne pohybujete. To môže v prvom rade poškodiť volič, spôsobiť jeho zaseknutie a čoraz ťažšie radenie prevodových stupňov. Ďalším prvkom náchylným na opotrebovanie a poruchy sú synchronizátory.

Príznaky? Čoraz častejšie škrípanie pri pokuse o preradenie prevodových stupňov (bez ohľadu na to, či je vozidlo zahriate a či radíme správne) a dokonca vypadávanie prevodových stupňov počas jazdy. Presnému radeniu môžu brániť aj opotrebované radiace vidličky. Nakoniec budeme musieť ísť do servisu a nechať tam niekoľko stoviek eur, v niektorých prípadoch aj viac.

Nezabúdajte, že pri hodnotení skutočného počtu najazdených kilometrov vozidla sa pozerá na radiacu páku. Opotrebovaná rukoväť je pre kupujúceho varovným signálom, že auto mohlo byť najazdené viac, ako v skutočnosti bolo.

Držanie nohy na spojke

Podobným zvykom je nedržať ľavú nohu na stupačke, ale nechať ju nad spojkou. Častá jazda týmto spôsobom je pre vozidlo škodlivá. Vodič nikdy celkom presne nevie, nakoľko jeho noha levituje nad pedálom a nakoľko ho jemne stláča. A aj veľmi jemný tlak môže spôsobiť, že spojka začne pracovať – efekt podobný jazde v takzvanom polospojkovom režime. Dôsledky sú ľahko predvídateľné.

Ak vodič drží nohu na spojkovom pedáli dlhodobo, môže spôsobiť poškodenie spojky.
Foto: youtube.com/@worlddriving

Prevádzka plynu v kombinácii so spojkou, ktorá je stlačená aj jemne, znamená jej poškodenie. Spojkový systém nemusí vydržať viac ako 10 000 alebo 20 000 km – všetko závisí od toho, aký agresívny je štýl jazdy vodiča.

Ak vodič drží nohu nad spojkovým pedálom namiesto na opierke a poškodí tak spojku, hrozia mu značné výdavky. V horšom prípade môže oprava presiahnuť niekoľko stoviek eur. Súprava spojky stojí od 90 do 300 eur – suma závisí od úrovne motora. K tejto sume však často treba pripočítať aj výmenu dvojhmotového kolesa (pričom samotný diel stojí od 200 do 1400 eur) a vždy aj cenu práce mechanika.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Za to, že sa blížite k semaforom so zošliapnutou spojkou, vás nepotrestá policajt, ale mechanik.

Namiesto na cestu sa pozerajú dole. Odborníci: bude to len horšie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Očarujúci nový Lynk & Co 01: Zrýchlenie ako blesk a technológie budúcnosti na dosah ruky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WestGoldRain). Lynk & Co na európskom trhu bola doteraz známa tým, že ponúkala iba jeden model – Lynk & Co…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov