8.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SDADanCars).
Už viackrát sme informovali o tom, aké lacné môžu byť čínske elektromobily. Stali sa takými populárnymi nielen na ázijskom, ale aj na svetovom trhu, že sa mnohé krajiny rozhodli „obmedziť“ ich dopyt. Všetko v mene boja za zdravú hospodársku súťaž, ale samozrejme nielen to. Prekvapivo, takmer zo dňa na deň, sa Európska únia rozhodla pre prekvapivý krok.
Lacné elektromobily v Európe? EÚ hovorí nie
Európa sa zjavne zadýchala, pokiaľ ide o záujem o elektromobily. Nepomáha tomu ani čínsky trh, ktorý vyrába lacnejšie vozidlá a mohol by o ne vzbudiť väčší záujem. Európska únia tvrdí, že to negatívne ovplyvňuje tunajší trh z hľadiska konkurencieschopnosti. Čo má byť tiež dôvodom poklesu záujmu o elektromobily. Je to však správna argumentácia?
Prakticky dnes sa objavili informácie, že elektromobily, ktoré sa dostanú na trh Spoločenstva z Číny po 6. marci tohto roku, môžu byť postihnuté sankčnými protisubvenčnými clami. Začína sa preto colná registrácia elektromobilov dovážaných na trh EÚ. Európska komisia pred niekoľkými hodinami zverejnila dokument, v ktorom uvádza, že má dostatok dôkazov o tom, že čínske elektromobily sú dotované tamojšími úradmi. To vraj následne nespravodlivo zvyšuje ich konkurencieschopnosť na trhu EÚ.
Tento prípad sa riadne vyšetruje a jeho ukončenie je naplánované na november. Dočasné clá by medzitým mohli byť uložené ešte pred oficiálnym verdiktom, teda v júli tohto roku. Európska komisia uviedla, že dovoz elektrických vozidiel z Číny sa od oficiálneho začatia prešetrovania v októbri minulého roka zvýšil o 14 %. Clá by preto mohli byť uložené spätne, a ak sa tak stane, zmeny EÚ tvrdo zasiahnu tamojších výrobcov. Očakáva sa, že zmeny najviac zasiahnu spoločnosti BYD a Nio. Zaujímavé však je, že zmeny sa dotknú aj výrobcov ako Tesla a Volvo, ktorí tiež vyrábajú autá pre ázijský trh.
Príliš lacné je nezdravé
Európskej únii sa jednoducho nepáči, že sa na tunajší trh dostávajú elektromobily z Číny a predávajú sa za také nízke ceny. Dôvodom je, že to tvrdo zasahuje výrobcov pôsobiacich v Európe. A nie je žiadnym tajomstvom, že spoločenstvo chce obracať peniaze na vlastnom trhu, nie posielať a posilňovať ázijský trh. Okrem toho má za úlohu chrániť svoj majetok.
Napríklad vlajková loď SUV spoločnosti BYD stojí v Nemecku 41 000 eur, ale čínska spoločnosť ponúka aj elektromobily za približne 12 000 eur. Ako vidíte, cenový rozdiel nie je malý, ale kolosálny. O to viac, že pre nemeckého občana takýto výdavok raz za niekoľko rokov nepredstavuje až takú veľkú finančnú záťaž. V skutočnosti je to motivácia jazdiť na elektromobile.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Karma sa vracia, ale nie je to tá, na ktorú myslíte. Ide o auto
Nové Maserati GranCabrio. Má motor V6 a systém vyhrievania krku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.