8.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Maurizio Fabbroni).
Ďalší veľký zimný test dojazdu, ktorý uskutočnila Nórska automobilová federácia (NAF) v spolupráci s časopisom motor.no, priniesol prekvapivý výsledok. Tesla sklamala a víťazom sa stala Čína.
Veľký test dojazdu sa koná dvakrát ročne – v zime a v lete. Najnovšie sa ho zúčastnilo 23 elektromobilov a tradičným favoritom bola Tesla. Najlepšie výsledky dosiahli modely amerického výrobcu od roku 2020.
Zimný test dojazdu: rôzne podmienky
Testovacia trasa, ako pri každom veľkom teste dojazdu NAF, zahŕňa rôznorodé podmienky. Patria k nim mimomestské cesty vrátane hôr, ako aj diaľnice a rýchlostné cesty. Pripomeňme, že v Nórsku je na nich povolená rýchlosť len 100 km/h. Na druhej strane, na „rýchlostných cestách“ budeme jazdiť 90 km/h.
Podľa NAF sa teplota počas tohtoročného testu pohybovala od -2 do -10 stupňov Celzia. Časť testu sa uskutočnila za veterného počasia. Pred výjazdom na cestu sa batérie všetkých vozidiel dobili a ich palubné počítače sa resetovali. Okrem toho boli vozidlá nastavené na rovnakú teplotu klimatizácie a rovnaký režim jazdy.
Pri veľkom zimnom dojazdovom teste sa autá používajú, až kým sa nezastavia. Nemenej dôležitým údajom je však aj odchýlka dojazdu od továrenských údajov získaných v teste WLTP.
Vozidlá z rôznych segmentov
V tohtoročnom teste bol absolútnym favoritom obnovený Tesla Model 3 Long Range s dojazdom 629 km. Popri ňom mohli teoreticky prejsť viac ako 600 km aj ďalšie dva automobily. Sú to Hyundai Ioniq 6 (RWD) a Polestar 2 – každý s dojazdom 614 km.
Na druhej strane rebríčka sa umiestnili výrobky koncernu Stellantis s prakticky identickými motormi a batériami. Sú to Jeep Avenger (395 km), Peugeot e-308 SW (409 km) a Opel Astra Electric ST (413 km).
Kuriozitou je Toyota bZ4X (AWD), ktorá má teoretický dojazd 460 km. V minuloročnom porovnaní variant s pohonom 2WD prekonal jednu z najmenších vzdialeností (323 km), ale zároveň dosiahol najväčší rozdiel, pokiaľ ide o odchýlky od údajov výrobcu. Tá dosiahla až 35,79 %.
Nórske zastúpenie japonskej značky preto odmietlo povoliť účasť jej elektromobilu na tohtoročnom teste. Spoločnosť NAF však našla spôsob, ako to obísť – jednoducho si prenajala ojazdené vozidlo.
Zimný dojazdový test: Čína útočí
Tohtoročný veľký zimný dojazdový test priniesol absolútne nečakaného víťaza. Stal sa ním extravagantný čínsky model HiPhi Z, ktorý vyrobila spoločnosť Human Horizons. Napriek teoretickému dojazdu 555 km siedme v poradí prekonalo v zimných podmienkach vzdialenosť 522 km na úplnú doraz. To dáva odchýlku od údajov len 5,9 %!
Na druhej strane Tesla bola sklamaním. Jej odchýlka bola neuveriteľných 29,9 %, pričom bola štvrtá najvyššia, a jej dojazd bol mizerných 441 km. Historické záznamy ukazujú, že Tesla Model 3 Long Range (vozidlo z roku 2021; 614 km podľa WLTP) dosiahla v zimnom teste v roku 2022 dojazd 521 km. A to predstavuje rozdiel 15,1 %.
Tento rok sa Lotus Eletre S (12,3 %) umiestnil na druhom mieste – za HiPhi Z – z hľadiska odchýlky. Za ním nasledovali Kia EV9 (12,5 %), Xpeng G9 (13,1 %) a Nio EL6 (13,8 %) a Nio ET5 Touring (14,0 %).
Najhoršie výsledky opäť dosiahla Toyota s odchýlkou 31,8 %. Tento japonský crossover mierne predstihol Volvo C40 (31,5 %), ako aj Polestar 2 (30,0 %) a Tesla Model 3 LR (29,9 %).
Nedarilo sa ani najnovšiemu Volkswagenu ID.7 Pro, ktorý namiesto 583 km najazdil len 414 km. To predstavuje odchýlku až 29,0 %.
Podrobné výsledky veľkého zimného testu dojazdu
Značka a model | Dojazd podľa WLTP (v km) | Dosiahnutý dojazd (v km) | Odchýlka |
Tesla Model 3 LR | 629 | 441 | -29,9 % |
Hyundai Ioniq 6 (RWD) | 614 | 467,8 | -23,8 % |
Polestar 2 | 614 | 430 | -30,0 % |
Volkswagen ID.7 Pro | 583 | 414 | -29,0 % |
Volvo C40 | 577 | 395 | -31,5 % |
Nio ET5 Touring | 560 | 481,4 | -14,0 % |
HiPhi Z | 555 | 522 | -5,9 % |
Lotus Eletre S | 530 | 464,6 | -12,3 % |
Nio EL6 | 529 | 456 | -13,8 % |
MG 4 LR | 520 | 399,6 | -23,2 % |
Xpeng G9 | 520 | 451,8 | -13,1 % |
BMW i5 eDrive 40 | 505 | 443,6 | -12,2 % |
Kia EV9 | 505 | 441,9 | -12,5 % |
Nissan Ariya AWD | 498 | 369,4 | -25,8 % |
Mercedes EQE SUV 350 4Matic | 491 | 399 | -18,7 % |
Audi Q8 e-tron 55 S Line Plus | 533 | 411,4 | -22,8 % |
Toyota bZ4X (AWD) | 460 | 313,5 | -31,8 % |
Hyundai Kona | 454 | 341,3 | -24,8 % |
Ford F-150 Lightning | 429 | 337,4 | -21,4 % |
Delfín BYD | 427 | 339,2 | -20,6 % |
Opel Astra Electric ST | 413 | 296 | -28,3 % |
Peugeot e-308 SW | 409 | 297 | -27,4 % |
Jeep Avenger | 395 | 286 | -27,6 % |
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Francúzi predviedli elektrický zásah. 50 000 ľudí na čakacej listine
Karma sa vracia, ale nie je to tá, na ktorú myslíte. Ide o auto
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.