9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/cottonbro studio).
Väčšina moderných motorov je preplňovaná turbodúchadlom. To znamená, že vodiči by mali pamätať na to, aby po zastavení počkali až 90 sekúnd pred vypnutím motora. Tým sa výrazne zníži riziko poruchy tohto drahého komponentu, ktorý si vyžaduje špeciálne zaobchádzanie.
Preplňovanie turbodúchadlom je v súčasnosti bežnou súčasťou väčšiny modelov na trhu – predtým sa používalo najmä v dieselových motoroch, ale v súčasnosti sa používa aj v benzínových motoroch. Pomocou turbodúchadla možno ľahko zvýšiť výkon vozidla a v niektorých prípadoch znížiť spotrebu paliva. Tento drahý komponent si však vzhľadom na svoju činnosť (doslova) pri vysokých otáčkach vyžaduje aj špeciálne zaobchádzanie, aby sa znížilo riziko nákladných opráv.
Turbodúchadlo. Práca v extrémnych podmienkach
Srdcom turbodúchadla je rotor, ktorý sa ukrytý vo svojom kryte otáča rýchlosťou až 250 000 otáčok za minútu! Poháňajú ho horúce výfukové plyny z motora, čo znamená, že teplota rotora môže dosiahnuť niekoľko stoviek stupňov Celzia. Prevádzka v takýchto extrémnych podmienkach si vyžaduje primerané mazanie a chladenie. Motorový olej tu zohráva kľúčovú úlohu – zabezpečuje hladký chod a chráni turbodúchadlo pred nadmerným opotrebovaním. Po dynamickej jazde alebo dlhej ceste sa turbodúchadlo zahreje na veľmi vysokú teplotu. Náhle vypnutie motora spôsobuje:
- Zastavenie dodávok oleja: Motorový olej nielen maže ložiská turbodúchadla, ale ich aj chladí. Po vypnutí motora sa prívod oleja preruší, čo vedie k rýchlemu nárastu teploty.
- Vznietenie oleja: Vysoké teploty spôsobujú zuhoľnatenie oleja, čo následne vedie k upchatiu olejových kanálov a zadretiu ložísk.
- Zničenie turbodúchadla: V extrémnych prípadoch môže dôjsť k zničeniu turbodúchadla, čo vedie k nákladným opravám.
Pravidlo 90 sekúnd – jednoduchý recept na dlhú životnosť turbodúchadla
Turbodúchadlo je komponent, ktorý výrazne ovplyvňuje výkon a dynamiku moderných motorov. Hoci poskytuje pôsobivé zrýchlenie a pružnosť, vyžaduje si náležitú starostlivosť, aby bez problémov slúžilo dlhé roky. Jedným z kľúčových prvkov starostlivosti o turbodúchadlo je uplatňovanie pravidla 90 sekúnd. V čom spočíva? Po ostrej jazde alebo dlhej ceste nechajte motor 90 sekúnd bežať na voľnobeh. Tento čas je potrebný na:
- Rotor turbíny stratil otáčky: Vysoké otáčky rotora po náhlom vypnutí motora môžu viesť k jeho poškodeniu.
- Pretekajúci olej znížil teplotu v celom systéme: Olej maže a chladí turbodúchadlo. Po vypnutí motora teplota klesá pomalšie, čo môže viesť k prehriatiu a poškodeniu turbodúchadla.
Pri kratšej alebo menej intenzívnej jazde môže byť čas chladenia kratší, ale oplatí sa počkať minimálne 30 sekúnd.
Ďalšie dôležité pravidlá pre jazdu s vozidlom s turbodúchadlom
- Vyhnite sa extrémnemu zaťaženiu: Nepreťažujte motor, najmä keď je studený. Jazda vo vysokých otáčkach hneď po naštartovaní alebo „katapultovanie“ vozidla na diaľnici môže mať negatívny vplyv na stav turbodúchadla.
- Pravidelná údržba: Skontrolujte stav prívodných potrubí vzduchu a oleja do turbodúchadla. Akékoľvek netesnosti môžu viesť k vniknutiu nečistôt, čo negatívne ovplyvňuje jeho činnosť. Odporúča sa tiež pravidelne kontrolovať stav výfukovej hadice od turbíny.
- Dbajte na vzduchový filter: Znečistený vzduch môže spôsobiť zrýchlené opotrebovanie turbodúchadla. Pravidelná výmena vzduchového filtra (každých 15 – 20 000 km) je preto nevyhnutná.
Dnešné turbodúchadlá by pri správnom používaní mali bez problémov vydržať najazdiť 250 000 až 300 000 km. Škodlivé návyky, ako napríklad vypínanie motora hneď po jazde alebo využívanie plného výkonu hneď po naštartovaní, môžu tento kilometrový výkon znížiť až o polovicu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
9 litrov oleja v motore. Mechanik ukázal, čo sa stalo potom
Svieti kontrolka motora? Namiesto platenia mechanikovi použite jednoduchý trik
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.