Šport, Zaujímavosti,

DRS vo formule 1 – spása alebo prekliatie? Mohli by tým preteky paradoxne veľa stratiť?

9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Formula1). Je DRS vo formule 1 spásou alebo prekliatím? V každodennom živote nad takýmito otázkami vôbec neuvažujeme. Prenesieme sa cez to a berieme to jednoducho...

9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Formula1).

Je DRS vo formule 1 spásou alebo prekliatím? V každodennom živote nad takýmito otázkami vôbec neuvažujeme. Prenesieme sa cez to a berieme to jednoducho – ako niečo, čo je tu s nami „odjakživa“. Otázkou je, či tento systém naozaj pomáha? Alebo je to len pokus zakryť nedostatočnosť a problém, ktorý Formula 1 jednoducho nedokáže vyriešiť?

Systém DRS v skratke uľahčuje predbiehanie.
Foto: youtube.com/@Formula1

Systém DRS – ste za alebo proti?

Systém DRS v skratke uľahčuje predbiehanie. V závislosti od trate môže byť takáto zóna DRS jedna, dve alebo dokonca tri. Zóny sa zvyčajne nachádzajú na dlhých rovinkách. Pred zónou sa nachádza detekčný bod. Ak je súper, ktorého jazdec prenasleduje, vpredu menej ako jednu sekundu, systém sa môže aktivovať. Systém funguje tak, že sa otvorí klapka v zadnom krídle, čo samozrejme znižuje odpor vzduchu a premieta sa do možnosti dosiahnuť väčšiu rýchlosť. Stručne povedané, pomocou systému DRS sa vozidlo rýchlejšie priblíži k tomu pred ním.

Pomocou systému DRS sa vozidlo rýchlejšie priblíži k tomu pred ním.
Foto: youtube.com/@Formula1

Je to predovšetkým na uľahčenie predbiehania. Čo je zrejmé. Vozidlo, ktoré jazdí menej ako sekundu za svojím súperom, sa nielenže pohybuje v aerodynamickom tuneli, ale má aj otvorené krídlo. Je zrejmé, že sa v okamihu dokáže priblížiť k svojmu súperovi a následne ho predbehnúť na konci rovinky, pri brzdení do zákruty. A to je presne to, čo… svojím spôsobom je problém. Ide výlučne o správne čísla? Aby bolo veľa predbiehacích manévrov a to je všetko? Je to tak trochu umenie pre umenie. V 90 % prípadov sa v týchto situáciách nebojuje. Jedno auto predbehne druhé a to je všetko. Žiadne emócie, žiadny príbeh.

F1 Team Ferrari.
Foto: youtube.com/@Formula1

Nepriateľ alebo spojenec?

Predbiehanie pomocou systému DRS je jednoducho umelé. Spomeňte si na sobotňajšie preteky Veľkej ceny Bahrajnu. Od zradnej 10. zákruty sa pretekári používajúci DRS približovali k súperovi. Samozrejme, v tomto momente ešte nikto neútočil, pretože by to bolo nelogické. Úlohou bolo udržať sa v blízkosti súpera v nasledujúcich troch rýchlych zákrutách a dobre vyjsť zo zákruty č. 13. Dlhá rovinka, veterný tunel, prechod poslednou zákrutou na štartovú rovinku, aktivácia DRS a až potom na konci rovinky sebavedomé, pokojné predbiehanie bez boja. Žiadny boj, žiadna možnosť protiútoku.

Schéma

A určite chceme, aby sa preteky Formule 1 riadili nejakým vzorom? Myslím, že nie celkom áno, však? Počas víkendu sme niekoľkokrát videli, že v Bahrajne sa dalo predbiehať aj na iných miestach. V tomto ohľade dominovala sekvencia zákrut medzi 4 a 10, všetko veľmi nezreteľné miesta. A čo je najdôležitejšie – žiadne dlhé rovinky a žiadny DRS. Tam sme sledovali dobré preteky a skvelé bitky hlavne v F2 a F3, ale v F1 sa to stalo tiež….

Dlhá rovinka, veterný tunel, prechod poslednou zákrutou na štartovú rovinku a aktivácia DRS.
Foto: youtube.com/@Formula1

Nevýhodné?

Dobre. Niekto by mohol vysloviť predpoklad, že predbiehanie a boj na takomto mieste je úplne nerentabilné. Prečo to robiť? Veď tam bude o chvíľu DRS zóna, otvorím si krídlo a jednoducho ho prejdem. Prečo by som mal vynaložiť úsilie a bojovať na trati? A to je veľký problém. Máme niekoľko predbiehacích manévrov, ale sú nudné ako olej. Je to ako predbiehanie na diaľnici s tromi pruhmi v jednom smere. Takže sa treba zbaviť DRS?

Bez systému DRS by jazdci určite museli viac riskovať a zapájať sa do súbojov.
Foto: youtube.com/@Formula1

Samozrejme, dohodnime sa, že sa to nestane. Nikto sa nevzdá systému DRS, pretože v súčasnosti poskytuje možnosť predbiehania. Často sa objavuje argument, že súčasné autá F1 sú jednoducho príliš veľké a príliš ťažké na to, aby sa medzi nimi na trati odohrával skutočný boj. Možno na tom naozaj niečo je. A možno by sa namiesto zakrývania problému pomocou DRS malo hľadať predovšetkým riešenie? Umožniť predbiehanie a priamy boj bez tohto systému. Bez systému DRS by jazdci určite museli viac riskovať a zapájať sa do súbojov na neobjavných miestach.

Najlepším miestom na predbiehanie by stále bola štartová rovinka, ale… určite by sa tam nedalo predbiehať tak ako teraz. Žiadny boj, žiadna šanca brániť sa. Umelo riadené predbiehanie súpera, ako auto F1 v F2. DRS nie je ideálne riešenie. V iných seriáloch sa to rieši mnohými inými spôsobmi. Je tu veľký priestor na zlepšenie a inováciu. Ale bude sa do toho chcieť niekto oprieť?

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Kto bude mať prístup k F1? Nova tlačí na slovenských operátorov

Timo Glock sa vracia do DTM. Bývalý jazdec F1 hovorí s tímom McLaren


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Šéf BMW M priznáva: Odhalenie hmotnosti novej M5 bola obrovská chyba

2.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Octavian Lazar). Keď BMW zverejnilo, že nová generácia M5 váži neuveriteľných 2445 kg, sociálne siete explodovali kritikou. Fanúšikovia legendárneho športového…

Európske automobilky opäť klopú na ruské brány

2.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GommeBlog). Európske automobilky, ktoré v roku 2022 opustili ruský trh, začínajú hľadať cesty, ako sa tam vrátiť. Renault zvažuje odkúpenie…

Ako zistiť, či sú vaše tlmiče na konci? Skontrolujte ich ľahko pred domom!

2.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Fusionstudio). Tlmiče sú základom bezpečnej jazdy každého vozidla, no ich stav často ignorujeme. Vedeli ste však, že ich kontrolu môžete…

Koniec automobilovej legendy: Stellantis zatvoril továreň po 120 rokoch!

2.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSDetroit). Automobilový priemysel prišiel o jednu zo svojich ikon. Po 120 rokoch skončila výroba áut v britskom Lutone, kde kedysi…

Honda šokuje svet: Tri autá zavesené na žeriave vo výške 30 metrov!

2.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Honda). Honda sa rozhodla zaujať netradičnou reklamnou kampaňou, ktorou demonštruje odolnosť svojho nového modelu Passport 2026. V strede kalifornskej púšte…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov