Šport, Zaujímavosti,

DRS vo formule 1 – spása alebo prekliatie? Mohli by tým preteky paradoxne veľa stratiť?

9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Formula1). Je DRS vo formule 1 spásou alebo prekliatím? V každodennom živote nad takýmito otázkami vôbec neuvažujeme. Prenesieme sa cez to a berieme to jednoducho...

9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Formula1).

Je DRS vo formule 1 spásou alebo prekliatím? V každodennom živote nad takýmito otázkami vôbec neuvažujeme. Prenesieme sa cez to a berieme to jednoducho – ako niečo, čo je tu s nami „odjakživa“. Otázkou je, či tento systém naozaj pomáha? Alebo je to len pokus zakryť nedostatočnosť a problém, ktorý Formula 1 jednoducho nedokáže vyriešiť?

Systém DRS v skratke uľahčuje predbiehanie.
Foto: youtube.com/@Formula1

Systém DRS – ste za alebo proti?

Systém DRS v skratke uľahčuje predbiehanie. V závislosti od trate môže byť takáto zóna DRS jedna, dve alebo dokonca tri. Zóny sa zvyčajne nachádzajú na dlhých rovinkách. Pred zónou sa nachádza detekčný bod. Ak je súper, ktorého jazdec prenasleduje, vpredu menej ako jednu sekundu, systém sa môže aktivovať. Systém funguje tak, že sa otvorí klapka v zadnom krídle, čo samozrejme znižuje odpor vzduchu a premieta sa do možnosti dosiahnuť väčšiu rýchlosť. Stručne povedané, pomocou systému DRS sa vozidlo rýchlejšie priblíži k tomu pred ním.

Pomocou systému DRS sa vozidlo rýchlejšie priblíži k tomu pred ním.
Foto: youtube.com/@Formula1

Je to predovšetkým na uľahčenie predbiehania. Čo je zrejmé. Vozidlo, ktoré jazdí menej ako sekundu za svojím súperom, sa nielenže pohybuje v aerodynamickom tuneli, ale má aj otvorené krídlo. Je zrejmé, že sa v okamihu dokáže priblížiť k svojmu súperovi a následne ho predbehnúť na konci rovinky, pri brzdení do zákruty. A to je presne to, čo… svojím spôsobom je problém. Ide výlučne o správne čísla? Aby bolo veľa predbiehacích manévrov a to je všetko? Je to tak trochu umenie pre umenie. V 90 % prípadov sa v týchto situáciách nebojuje. Jedno auto predbehne druhé a to je všetko. Žiadne emócie, žiadny príbeh.

F1 Team Ferrari.
Foto: youtube.com/@Formula1

Nepriateľ alebo spojenec?

Predbiehanie pomocou systému DRS je jednoducho umelé. Spomeňte si na sobotňajšie preteky Veľkej ceny Bahrajnu. Od zradnej 10. zákruty sa pretekári používajúci DRS približovali k súperovi. Samozrejme, v tomto momente ešte nikto neútočil, pretože by to bolo nelogické. Úlohou bolo udržať sa v blízkosti súpera v nasledujúcich troch rýchlych zákrutách a dobre vyjsť zo zákruty č. 13. Dlhá rovinka, veterný tunel, prechod poslednou zákrutou na štartovú rovinku, aktivácia DRS a až potom na konci rovinky sebavedomé, pokojné predbiehanie bez boja. Žiadny boj, žiadna možnosť protiútoku.

Schéma

A určite chceme, aby sa preteky Formule 1 riadili nejakým vzorom? Myslím, že nie celkom áno, však? Počas víkendu sme niekoľkokrát videli, že v Bahrajne sa dalo predbiehať aj na iných miestach. V tomto ohľade dominovala sekvencia zákrut medzi 4 a 10, všetko veľmi nezreteľné miesta. A čo je najdôležitejšie – žiadne dlhé rovinky a žiadny DRS. Tam sme sledovali dobré preteky a skvelé bitky hlavne v F2 a F3, ale v F1 sa to stalo tiež….

Dlhá rovinka, veterný tunel, prechod poslednou zákrutou na štartovú rovinku a aktivácia DRS.
Foto: youtube.com/@Formula1

Nevýhodné?

Dobre. Niekto by mohol vysloviť predpoklad, že predbiehanie a boj na takomto mieste je úplne nerentabilné. Prečo to robiť? Veď tam bude o chvíľu DRS zóna, otvorím si krídlo a jednoducho ho prejdem. Prečo by som mal vynaložiť úsilie a bojovať na trati? A to je veľký problém. Máme niekoľko predbiehacích manévrov, ale sú nudné ako olej. Je to ako predbiehanie na diaľnici s tromi pruhmi v jednom smere. Takže sa treba zbaviť DRS?

Bez systému DRS by jazdci určite museli viac riskovať a zapájať sa do súbojov.
Foto: youtube.com/@Formula1

Samozrejme, dohodnime sa, že sa to nestane. Nikto sa nevzdá systému DRS, pretože v súčasnosti poskytuje možnosť predbiehania. Často sa objavuje argument, že súčasné autá F1 sú jednoducho príliš veľké a príliš ťažké na to, aby sa medzi nimi na trati odohrával skutočný boj. Možno na tom naozaj niečo je. A možno by sa namiesto zakrývania problému pomocou DRS malo hľadať predovšetkým riešenie? Umožniť predbiehanie a priamy boj bez tohto systému. Bez systému DRS by jazdci určite museli viac riskovať a zapájať sa do súbojov na neobjavných miestach.

Najlepším miestom na predbiehanie by stále bola štartová rovinka, ale… určite by sa tam nedalo predbiehať tak ako teraz. Žiadny boj, žiadna šanca brániť sa. Umelo riadené predbiehanie súpera, ako auto F1 v F2. DRS nie je ideálne riešenie. V iných seriáloch sa to rieši mnohými inými spôsobmi. Je tu veľký priestor na zlepšenie a inováciu. Ale bude sa do toho chcieť niekto oprieť?

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Kto bude mať prístup k F1? Nova tlačí na slovenských operátorov

Timo Glock sa vracia do DTM. Bývalý jazdec F1 hovorí s tímom McLaren


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Odhaľte skryté tajomstvá vášho auta: Ako rýchlo opraviť nepríjemné zvuky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii). Dnes vám prezradím, ako rýchlo a efektívne opraviť neobvyklé zvuky, ktoré vaše auto vydáva. Je to dôležité nielen pre…

Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Elektromobily získavajú na popularite, no ich rozmach zároveň prináša množstvo otázok ohľadne nákladov na opravy a typov poškodenia pri…

Predajný fenomén: Dacia Sandero mieri na trón najpredávanejšieho auta 2024 – a nič ju nezastaví!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ByteBuzzInovations). Dacia Sandero si opäť upevnila svoje miesto na vrchole predajných rebríčkov nových áut v Európe a smeruje k tomu,…

SUV budúcnosti je tu: Zoznámte sa s novým Hyundai Ioniq 9 – výkonom šokuje, dizajnom očarí!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Najväčšie elektrické SUV od kórejského výrobcu Hyundai oficiálne vstupuje na scénu – a hneď s impozantnou batériou a výkonom…

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial). V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov