9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@phoenixautomotive4336).
V dnešných automobiloch sa čoraz viac funkcií ovláda prostredníctvom obrazoviek. Je to moderné a často aj otravné. A akoby to nestačilo, je to aj nebezpečné. Preto Euro NCAP čoskoro prinúti výrobcov vrátiť sa k tlačidlám. Bohužiaľ, jedna dôležitá funkcia v zozname chýba.
Vodiči nesmú počas jazdy používať mobilné telefóny. Na dotykové obrazovky multimediálnych systémov sa však už podobný zákaz nevzťahuje. Pritom zložitosť ich obsluhy, ktorú si vyžaduje, je niekedy náročnejšia ako obsluha mobilného telefónu. To nielenže obťažuje mnohých vodičov, ale má to aj negatívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
Preto by nemalo byť prekvapením, že Euro NCAP, nezávislá organizácia, ktorá testuje bezpečnosť automobilov, vzala tento problém pod drobnohľad. Ak je niečo prekvapujúce, tak to, že sa to stalo tak neskoro.
Fyzické tlačidlá: reaktivácia
Nové usmernenia Euro NCAP pre udeľovanie bezpečnostných hodnotení automobilom majú vstúpiť do platnosti od začiatku roka 2026. Medzi ne má patriť aj povinná prítomnosť fyzických tlačidiel na ovládanie kľúčových funkcií vozidla. V prípade absencie špeciálnych tlačidiel bude päťhviezdičkové vozidlo vidieť len na oblohe.
Euro NCAP požaduje, aby každé nové vozidlo bolo vybavené tlačidlami, páčkami alebo voličmi na ovládanie smeroviek, výstražných svetiel, klaksónu, stieračov a núdzového volania eCall. Nie je ťažké si všimnúť, že v tomto zozname chýba jedna položka, ktorá je pre vodičov azda najžiadanejšia. Je to, samozrejme, ovládanie klimatizácie.
Napriek tomuto drobnému nedostatku je to však dobrý krok k rehabilitácii tradičných foriem prevádzky. Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja Euro NCAP, tvrdí: „Nadmerné používanie dotykových displejov je problémom v celom odvetví, takmer každý výrobca vozidiel presúva kľúčové ovládacie prvky na centrálne dotykové displeje, čo núti vodičov odpútať zrak od cesty a zvyšuje riziko nehôd spôsobených rozptýlením.“
Prianie alebo príkaz?
Zdá sa, že myšlienka aj jej odôvodnenie sú úplne správne. Treba si však uvedomiť, že Euro NCAP hodnotí iba bezpečnosť vozidiel. Organizácia však nemá žiadne vlastné právomoci, a preto nemôže výrobcov k ničomu donútiť. Aspoň teoreticky.
Z praktického hľadiska, hoci organizácia Euro NCAP nemá žiadne právne nástroje, ktorými by mohla uplatniť svoje požiadavky v praxi, je ťažké si predstaviť, že by výrobcovia mohli byť ľahostajní k návrhom tejto organizácie. Koniec koncov, jej verdikt je jedným z viacerých dôležitých faktorov, ktoré zákazníci pred kúpou nového vozidla starostlivo zvažujú.
Najlepším dôkazom toho sú roky trvajúce preteky o prestížnych 5 hviezdičiek, ktoré chce získať každý výrobca v nárazových testoch Euro NCAP. Je preto opodstatnené dúfať, že želania tejto organizácie budú pre výrobcov ako príkaz. V každom prípade si to asi všetci želáme.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Keď prší, okamžite tento snímač vypnite. Dostane vás do problémov
Táto funkcia je legitímnym antiradarom. Má ju takmer každé nové auto
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.