Pravidlá, Zaujímavosti,

Fyzické tlačidlá v autách budú povinné? Všetko tomu nasvedčuje

9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@phoenixautomotive4336). V dnešných automobiloch sa čoraz viac funkcií ovláda prostredníctvom obrazoviek. Je to moderné a často aj otravné. A akoby to nestačilo, je to aj...

9.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@phoenixautomotive4336).

V dnešných automobiloch sa čoraz viac funkcií ovláda prostredníctvom obrazoviek. Je to moderné a často aj otravné. A akoby to nestačilo, je to aj nebezpečné. Preto Euro NCAP čoskoro prinúti výrobcov vrátiť sa k tlačidlám. Bohužiaľ, jedna dôležitá funkcia v zozname chýba.

Displej
Euro NCAP čoskoro prinúti výrobcov vrátiť sa k tlačidlám na ovládanie kľúčových funkcií vozidla.
Foto: .youtube.com/@phoenixautomotive4336

Vodiči nesmú počas jazdy používať mobilné telefóny. Na dotykové obrazovky multimediálnych systémov sa však už podobný zákaz nevzťahuje. Pritom zložitosť ich obsluhy, ktorú si vyžaduje, je niekedy náročnejšia ako obsluha mobilného telefónu. To nielenže obťažuje mnohých vodičov, ale má to aj negatívny vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.

Preto by nemalo byť prekvapením, že Euro NCAP, nezávislá organizácia, ktorá testuje bezpečnosť automobilov, vzala tento problém pod drobnohľad. Ak je niečo prekvapujúce, tak to, že sa to stalo tak neskoro.

Fyzické tlačidlá: reaktivácia

Nové usmernenia Euro NCAP pre udeľovanie bezpečnostných hodnotení automobilom majú vstúpiť do platnosti od začiatku roka 2026. Medzi ne má patriť aj povinná prítomnosť fyzických tlačidiel na ovládanie kľúčových funkcií vozidla. V prípade absencie špeciálnych tlačidiel bude päťhviezdičkové vozidlo vidieť len na oblohe.

Euro NCAP požaduje, aby každé nové vozidlo bolo vybavené tlačidlami, páčkami alebo voličmi na ovládanie smeroviek, výstražných svetiel, klaksónu, stieračov a núdzového volania eCall. Nie je ťažké si všimnúť, že v tomto zozname chýba jedna položka, ktorá je pre vodičov azda najžiadanejšia. Je to, samozrejme, ovládanie klimatizácie.

Napriek tomuto drobnému nedostatku je to však dobrý krok k rehabilitácii tradičných foriem prevádzky. Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja Euro NCAP, tvrdí: „Nadmerné používanie dotykových displejov je problémom v celom odvetví, takmer každý výrobca vozidiel presúva kľúčové ovládacie prvky na centrálne dotykové displeje, čo núti vodičov odpútať zrak od cesty a zvyšuje riziko nehôd spôsobených rozptýlením.“

Nadmerné používanie dotykových displejov zvyšuje riziko dopravných nehôd.
Foto: https://www.youtube.com/@iihs-hldi

Prianie alebo príkaz?

Zdá sa, že myšlienka aj jej odôvodnenie sú úplne správne. Treba si však uvedomiť, že Euro NCAP hodnotí iba bezpečnosť vozidiel. Organizácia však nemá žiadne vlastné právomoci, a preto nemôže výrobcov k ničomu donútiť. Aspoň teoreticky.

Z praktického hľadiska, hoci organizácia Euro NCAP nemá žiadne právne nástroje, ktorými by mohla uplatniť svoje požiadavky v praxi, je ťažké si predstaviť, že by výrobcovia mohli byť ľahostajní k návrhom tejto organizácie. Koniec koncov, jej verdikt je jedným z viacerých dôležitých faktorov, ktoré zákazníci pred kúpou nového vozidla starostlivo zvažujú.

Najlepším dôkazom toho sú roky trvajúce preteky o prestížnych 5 hviezdičiek, ktoré chce získať každý výrobca v nárazových testoch Euro NCAP. Je preto opodstatnené dúfať, že želania tejto organizácie budú pre výrobcov ako príkaz. V každom prípade si to asi všetci želáme.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Keď prší, okamžite tento snímač vypnite. Dostane vás do problémov

Táto funkcia je legitímnym antiradarom. Má ju takmer každé nové auto


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov