Elektro, Správy, Zaujímavosti,

BYD. Nepodceňujte čínskeho draka. Dokonca aj Elon Musk sa prestal smiať

10.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost). Už žiadne vtipy. Čínsky gigant dobýva celý automobilový svet impozantným tempom. BYD vyvoláva znepokojenie nielen medzi generálnymi riaditeľmi najväčších svetových automobilových koncernov, ale dokonca...

10.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost).

Už žiadne vtipy. Čínsky gigant dobýva celý automobilový svet impozantným tempom. BYD vyvoláva znepokojenie nielen medzi generálnymi riaditeľmi najväčších svetových automobilových koncernov, ale dokonca aj v najvyšších vládnych kruhoch v USA. Bude čínsky konglomerát v najbližších rokoch spojený so strachom v Európe alebo v Amerike?

Čínsky gigant dobýva celý automobilový svet impozantným tempom.
Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost

Začala v polovici 90. rokov s 20 zamestnancami a zmluvami na dodávku batérií pre telefóny takých známych značiek, ako sú Motorola a Nokia. Svoje prvé vlastné auto pod značkou BYD Auto (BYD znamená Build Your Dreams – Postav si svoje sny) uviedli na trh až v roku 2005 (podobalo sa vtedajšej Toyote Corolla a skrývalo motor dodaný spoločnosťou Mitsubishi). Z nasledujúcich modelov si dokonca uťahoval aj samotný Elon Musk, ktorý v roku 2011 v rozhovore pre agentúru Bloomberg považoval BYD za malú lokálnu manufaktúru. Trvalo však len približne tucet rokov, kým sa spoločnosť stala takou silnou, že ju automobilky na celom svete začali považovať za veľmi vážnu hrozbu. BYD, podobne ako iné značky z Číny, začala vzbudzovať strach.

BYD, podobne ako iné značky z Číny, začala vzbudzovať strach.

Môže jediná loď s dodávkou 3 000 nových elektromobilov vyvolať zvýšený záujem (po svete sa plaví približne 700 podobných plavidiel)? V prípade BYD určite. Európske médiá pozorne sledovali plavbu modernej, vysoko úspornej automobilovej lode BYD Explorer 1 (ktorá pojme až 7 000 automobilov) do prístavu Bremerhaven. Takýchto lodí bude viac, čo znamená, že na náš kontinent môže ročne priplávať minimálne niekoľko desiatok tisíc automobilov (ak nie niekoľko sto tisíc). Moderné a lacné (inými slovami, až o niekoľko desiatok percent lacnejšie ako európska konkurencia). Také, ktoré môžu prilákať kupujúcich využívajúcich vozidlá európskych, kórejských alebo japonských spoločností.

Maďarská saláma a čínsky elektrikár

Jedna vec je nepopierateľná. Počet automobilov značky BYD sa výrazne zvýši. V roku 2024 sa spoločnosť vyšvihla medzi desať najväčších výrobcov automobilov na svete. Ročná produkcia už teraz presahuje 3 milióny kusov (z toho v roku 2023 bolo vyvezených viac ako 240 000 vozidiel). Čoskoro sa ešte zvýši, keďže koncern investuje do výstavby nových tovární. Jedna z nich sa stavia v Európskej únii. V maďarskom meste Szeged, ktoré je známe vynikajúcou salámou, sa stavia druhý závod BYD (prvý bol postavený v roku 2016 na spustenie montážnej linky na autobusy) na výrobu elektrických a hybridných vozidiel (podľa čínskej klasifikácie ide o segment NEV – nové elektrifikované vozidlá). S výrobnou kapacitou približne 200 000 automobilov ročne a pravidelnými dodávkami do zahraničia by spoločnosť BYD mohla výrazne zmeniť európsky trh. Otvorenou otázkou zostáva, nakoľko sa Európa v budúcnosti bude podobať východným trhom (Bielorusko a Rusko), kde čínske značky už získali viac ako polovicu trhového podielu.

Myslíte si, že len v Európe sa obávajú čínskej invázie? Omyl: aj Američania majú čoraz väčšie obavy. Lobisti z Aliancie za americkú výrobu varujú pred vážnym ohrozením životaschopnosti výroby automobilov v Spojených štátoch. Netají sa ani obavami o budúcnosť miestnych automobilových koncernov. Ich slová zopakoval aj Elon Musk, ktorý začiatkom roka 2024 vyslovil víziu nových obchodných bariér voči čínskym výrobcom, aby zachránil pred likvidáciou väčšinu automobilových značiek, ktoré existujú už desaťročia.

Ohrozenie národnej bezpečnosti USA

Dokonca aj najvyšší predstavitelia USA (okrem iných sa vyjadril aj prezident Joe Biden) uznávajú tento problém a spomínajú hrozbu pre národnú bezpečnosť. Z ich pohľadu sú čínske autá (nielen BYD, ale aj mnohé iné značky) ideálnym nástrojom na špionáž a zber údajov o kľúčovej infraštruktúre (moderné autá vybavené kamerami a neustálym pripojením na internet zhromažďujú a prenášajú množstvo údajov, okrem iného na aktualizáciu máp, asistenčné systémy vodiča a systémy vzájomného varovania pred prekážkami na ceste). Proti argumentu ohrozenia národnej bezpečnosti nie je ľahké bojovať.

Ako dobyť americký trh? Samozrejme, môžete to urobiť po mori, a to tak, že budete riadiť obrovskú flotilu automobilových lodí, ktoré vyplávajú z čínskych prístavov. Jednoduchšie je však použiť scenár, ktorý praktizujú mnohé automobilové spoločnosti z Európy, Japonska a Kórey. Obrovskou vstupnou bránou do USA je Mexiko, ktoré sa stalo obľúbeným miestom automobilového priemyslu. Svoje závody tam už majú okrem iných aj Audi (ktoré vyrába aj veľké SUV Q5 pre európsky trh), BMW, Ford, Honda, Mercedes, KIA, Stellantis, Toyota a Volkswagen. BYD sa tiež objaví v tejto váženej skupine.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čínsky gigant sa ponáhľa. BYD sa snaží dobyť Európu

MG ukazuje, čo čínski výrobcovia urobia s Európou. Plánuje predať oveľa viac


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Elektromobily získavajú na popularite, no ich rozmach zároveň prináša množstvo otázok ohľadne nákladov na opravy a typov poškodenia pri…

Predajný fenomén: Dacia Sandero mieri na trón najpredávanejšieho auta 2024 – a nič ju nezastaví!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ByteBuzzInovations). Dacia Sandero si opäť upevnila svoje miesto na vrchole predajných rebríčkov nových áut v Európe a smeruje k tomu,…

SUV budúcnosti je tu: Zoznámte sa s novým Hyundai Ioniq 9 – výkonom šokuje, dizajnom očarí!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Najväčšie elektrické SUV od kórejského výrobcu Hyundai oficiálne vstupuje na scénu – a hneď s impozantnou batériou a výkonom…

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial). V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z…

Nové hybridné SUV je dokonalým plánom B pre Toyotu Yaris Cross. Nízka spotreba paliva a pôsobivý zoznam výbavy

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13). Stellantis pokračuje vo svojej novej stratégii. Pridaním hybridného modelu do modelového radu Citroën má skvelú alternatívu k špičkovému SUV…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov