10.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autodriveauto).
Je čas zvyknúť si na elektromobily. Aj keď už nedochádza k takým veľkolepým nárastom, predaj elektromobilov stále rastie. Je príznačné, že mnohí výrobcovia automobilov už stratili počiatočné nadšenie pre elektromobilitu. Zavádzanie elektromobilov totiž nie je také ružové, ako by sa mohlo zdať.
Jedna vec je nepopierateľná. Spaľovací motor sa pomaly stáva históriou. Skôr či neskôr sa rozlúčime s autami, do ktorých pravidelne tankujeme benzín alebo naftu. Kedy bude tento prechod úplný, zostáva otvorenou otázkou. Inými slovami, kedy sa nadobro rozlúčme s autom so známym konvenčným pohonom. A čím ho nahradíme?
Po ére automobilov so spaľovacími motormi pravdepodobne nastáva éra elektromobilov na batérie (BEV). Prechod je v plnom prúde a predaj vozidiel BEV neustále rastie. Podľa odhadov analytikov spoločnosti PwC je takmer každé tretie nové auto predané na svete elektrický model. Na konci roka 2023 bolo v Číne zaznamenaných viac ako 2 milióny registrácií (za jeden štvrťrok!). V USA sa podarilo prekročiť jeden milión. Na 20 najväčších svetových trhoch dosiahli registrácie v roku 2023 už takmer 10 miliónov vozidiel (5 najväčších trhov EÚ zaznamenalo nárast o 23 % a takmer 1,3 milióna kusov). A ako vyzeral začiatok roka 2024 v Európe? Tu sú výsledky z januára 2024 a porovnanie s januárom 2023.
10 najpopulárnejších elektromobilov v EÚ v januári 2024.
- Tesla Model Y – 11475 ks (+60 percent)
- Tesla Model 3 – 6478 ks (+344 percent)
- Volvo XC40 – 4423 ks (+43 percent).
- Škoda Enyaq – 3992 ks (+36 percent)
- MG 4 – 3574 ks (+56 percent)
- BMW i4 – 3500 ks (+83 percent)
- Dacia Spring – 3391 ks. (-20 percent)
- Peugeot 208 – 3359 ks (+20 percent)
- Audi Q4 – 3216 ks (+21 percent)
- Fiat/Abarth 500 – 2870 ks (-11 percent)
- Celkový predaj BEV – 120 536 ks (+29 percent)
Zároveň nie je tajomstvom, že dobré štatistiky predaja ovplyvňujú rôzne podporné programy (dotácie, environmentálne bonusy alebo iné formy finančných nástrojov). Ťažko uveriť, že bez nich by sa mnohí ľudia tak ľahko vzdali svojho súčasného spaľovacieho auta (žiaľ, ceny vozidiel neustále rastú, čo vedie k záveru, že vlastné auto sa stáva čoraz väčším luxusom) v prospech elektromobilu. S elektromobilmi je nepochybne spojená aj obrovská polarizácia. Máme teda deklarovaných priaznivcov (niekedy dokonca veriacich), ako aj rovnako odhodlaných odporcov. Protichodne to platí nielen pre používateľov, ale aj pre samotný svet výrobcov automobilov.
Jedným z najväčších skeptikov v tomto odvetví je japonská Toyota, ktorá nie je optimistická, pokiaľ ide o elektrifikáciu svojej ponuky automobilov (ak nerátame rozšírenie hybridných pohonov). Spoločnosť je za to vo svete ostro kritizovaná. Je ľahké nadobudnúť dojem, že čím väčšia je vlna kritiky, tým tvrdšie sú predstavitelia Toyoty vo svojom postoji. Treba však uznať, že vedenie spoločnosti v súčasnosti už nespochybňuje elektrickú budúcnosť. Neskrýva však pochybnosti o rýchlosti presadzovaných zmien.
Toyota je napriek kritike skeptická
Rozhovor, ktorý v marci 2024 poskytol Ted Ogawa, prezident americkej divízie spoločnosti Toyota, mal hlasnú odozvu. Netajil sa svojím skepticizmom voči väčším investíciám do elektromobilov. Pripustil, že je ťažké vylúčiť, že nákup emisných kvót by mohol byť nákladovo efektívnejším riešením ako „prepálenie rozpočtu“ na vývoj elektromobilov, po ktorých dopyt nie je taký vysoký, ako očakávajú regulátori trhu. Japonskí manažéri už dlho tvrdia, že zákazníci sa rozhodnú, ktorý pohon je pre nich optimálny. Nebudú preto násilne podporovať autá v segmente BEV, nieto ešte výrazne znižovať dojazd áut s inými pohonmi.
Napriek všetkému nie je Toyota jediným hráčom na trhu, ktorý takto otvorene spochybňuje silne presadzovanú elektromobilitu. O „slepej propagácii BEV“ a „chybnej stratégii obmedzovania dojazdu len na BEV“ sa viackrát zmienil Carlos Tavares, šéf skupiny Stellantis. Oliver Zipse, ktorý stojí na čele BMW, sa netajil tým, že spoločnosť stále neopúšťa tradičné konštrukcie a na rozdiel od vyhlásení mnohých konkurentov zachováva investície do vývoja spaľovacích motorov. Nevylúčil ani to, že existujúce plány elektrifikovať 50 % ponuky vozidiel do roku 2030 by sa mohli zmeniť. Jeho slová zopakoval aj Ola Kallenius, zodpovedný za celú skupinu Mercedes-Benz. Stuttgartský výrobca už prehodnotil svoje pôvodné ciele (úplné opustenie spaľovacích modelov do roku 2030) a znížil očakávaný podiel elektrických modelov na celkovom predaji skupiny (elektrifikované verzie majú tvoriť 50 %). Tempo elektrifikácie spomaľuje aj Jaguar Land Rover (JLR ohlásil viac plug-in hybridov a už toľko netlačí na BEV varianty). Američania tiež naznačujú zmenu plánov. Už v polovici roka 2023. Jim Farley, generálny riaditeľ spoločnosti Ford, oznámil zvýšenie investícií do hybridných modelov na úkor elektrických modelov. Plány predaja automobilov a výstavby nových závodov na výrobu batérií a pohonných jednotiek prehodnotila aj spoločnosť General Motors.
Čo ďalej? Nie je ťažké predpovedať, že veľa závisí od politikov a miestnych vnútroštátnych predpisov. Čím vyššie budú dane a rôzne odvody uvalené na súčasné spaľovacie automobily, tým ľahšie bude odradiť vodičov od dlhšieho používania spaľovacích automobilov. Smerujeme tak k ére, v ktorej sa vlastníctvo, používanie a údržba automobilu stanú výsadou len majetnejších občanov. Je to naozaj to, čo chceme?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Benzínová Toyota porazila elektrickú. Je to najekologickejšie auto
Späť na naftu. Ani Nemci nechcú elektriku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.