10.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JustCARS98).
Vyšetrovanie dotácií na elektromobily z Číny sa ešte neskončilo a Európska komisia už začala prijímať opatrenia na zníženie konkurencieschopnosti automobiliek z krajiny stredu.
EÚ zavádza clá na autá z Číny
Európski výrobcovia automobilov majú čoraz väčšie problémy s predajom svojich elektromobilov. Jedným z viacerých dôvodov je silná expanzia značiek pochádzajúcich z Číny, ktoré lákajú zákazníkov mimoriadne výhodnými cenami. Na druhej strane sa tieto ceny dosahujú okrem iného prostredníctvom dotácií, v súvislosti s ktorými už Európska komisia začala vyšetrovanie. To sa pravdepodobne neskončí skôr ako v novembri, ale orgány EÚ nemajú v úmysle čakať tak dlho, kým začnú konať.
Colná registrácia elektromobilov prichádzajúcich z Číny sa začala už dnes, informuje agentúra Reuters. Očakávalo sa, že rozhodnutie bude nasledovať po dokumente zverejnenom v utorok, v ktorom Európska komisia uvádza, že má dôkazy o tom, že elektromobily z kráľovstva stredu sú dotované, čo im poskytuje mimoriadne nízke ceny.
Orgány EÚ chcú zaviesť antisubvenčné clá na ochranu trhu EÚ, aby čínske autá nemali nespravodlivú výhodu oproti európskym výrobcom. Hoci, ako sme už uviedli, na ukončenie vyšetrovania prípadu a konečný verdikt si budeme musieť počkať do novembra, EK môže zaviesť dočasné clá už v júli. Clá, ktoré budú platiť aj spätne až do 7. marca.
Takéto opatrenia sa nepáčia Čínskej obchodnej komore pri EÚ, ktorá vyjadrila svoje sklamanie. Podľa jej predstaviteľov je výrazný nárast dovozu elektromobilov z Číny (medziročne o 14 %) len prirodzeným dôsledkom rastúceho dopytu po takýchto vozidlách v Európe.
Vyšetrovanie dotácií pre čínske elektromobily
Vyšetrovanie dotácií na elektromobily z Číny sa začalo v októbri minulého roka. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová vtedy uviedla, že „Európa je otvorená hospodárskej súťaži“, ale musí sa brániť proti nekalým praktikám.
Vyšetrovanie je výsledkom toho, že francúzska vláda poukázala na to, že autá z Číny majú „nespravodlivo nízke ceny“, čo jednoznačne ohrozuje všetkých európskych výrobcov. Tento problém sa vážne dotýka aj nemeckých značiek, ale tamojšia vláda je pri obvineniach z nekalej súťaže zdržanlivejšia, keďže pre nemeckých výrobcov je Čína obrovským trhom, na ktorom sú pevne zakorenení a nechcú riskovať obchodnú vojnu.
Aké vysoké sú dotácie na čínske elektrické vozidlá?
Vyšetrovanie EÚ v súvislosti s dotáciami na elektromobily v Číne sa týka súčasných podporných programov tejto krajiny. Tieto sa premietajú aj do cien, za ktoré sa tamojšie autá predávajú aj v Európe. V súčasnosti má balík daňových úľav pre elektromobily vo výške 520 miliárd jüanov (72,3 miliardy USD). Pre toto odvetvie v Číne je to najväčší balík v histórii. Stanovuje, že elektromobily zakúpené v rokoch 2024 až 2025 budú oslobodené od dane z nákupu, čo prinesie úsporu až 30 000 jüanov (približne 3 800 eur).
Predtým Čína viac ako desať rokov poskytovala dotácie na nákup elektromobilov, ale tento program sa minulý rok skončil. Čínsky trh s elektromobilmi rastie napriek prekážkam. Miestne firmy ako NIO a BYD si budujú silné postavenie. Podpora elektromobility pomohla čínskym značkám rásť a teraz expandujú na globálne trhy, vrátane Európy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínsky gigant sa ponáhľa. BYD sa snaží dobyť Európu
Čínske autá predstavujú hrozbu pre národnú bezpečnosť USA. To nie je vtip
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.