11.3.2024 Redakcia Auto trendy (https://www.youtube.com/@TheEngineersPost).
Vývoj elektromobilov prináša množstvo výziev, ktoré musí automobilový priemysel, ale aj iné odvetvia, riešiť. Jednou z nich je otázka umiestnenia nabíjacích miest. Jedna organizácia navrhla spôsob riešenia tohto problému, ktorý je však veľmi kontroverzný. Dôvodom je „špehovanie“ vodičov.
Elektromobily sa nepredávajú tak dobre, ako výrobcovia predpokladali ešte pred niekoľkými rokmi, ale to nič nemení na skutočnosti, že na cestách je čoraz viac elektromobilov. Rastúci počet elektromobilov znamená, že výrobcovia, a nielen oni, čelia novým výzvam v oblasti elektromobility.
Ide napríklad o stále vysokú cenu týchto vozidiel, ich klesajúci dojazd a dostupnosť nabíjacích miest. V istom zmysle je tento posledný problém problémom tak pre prevádzkovateľov nabíjacích sietí, ako aj pre používateľov elektromobilov. Pri budovaní nabíjačiek v určitej lokalite si spoločnosť musí byť istá, že bude mať dostatok zákazníkov, aby z toho mala príjem. Na druhej strane ide aj o pohodlie ľudí, ktorí používajú elektromobily. Obmedzený počet nabíjačiek a neustále fronty pravdepodobne nepresvedčia ľudí, aby si kúpili elektromobil. Preto sa spoločnosti musia opierať o relevantné údaje, aby vedeli, kde by sa mali vybudovať nabíjacie miesta. Jedna organizácia má nápad, ako im uľahčiť výber vhodných lokalít
„Špehovanie“ vodičov s cieľom pomôcť rozšíriť siete nabíjačiek
Organizácia Eurelectric, ktorá zastupuje záujmy európskeho odvetvia elektrickej energie, tvrdí, že na zlepšenie dostupnosti nabíjacích miest by sa malo umožniť zdieľanie veľkého množstva údajov nielen od výrobcov automobilov, ale aj od prevádzkovateľov telekomunikačných sietí. Ako uviedol Serge Colle zo spoločnosti Ernst & Young (EY) v rozhovore pre portál euractiv.com, mobilný telefón môže zhromažďovať oveľa viac údajov ako auto, pretože ho má používateľ neustále pri sebe.
Ako uvádza spomínaný portál, spoločnosti Eurelectric a EY uviedli, že vďaka sprístupneným údajom budú môcť prevádzkovatelia nabíjacích sietí zistiť, kde a aký je dopyt po nabíjacích miestach, a teda kde by mali stáť nové stanice. Pre takúto spoločnosť bude znalosť týchto údajov znamenať istotu, že investícia bude generovať príjmy. Na druhej strane pre majiteľov elektromobilov bude používanie vozidla oveľa praktickejšie. Okrem toho spoločnosti Eurelectric a EY tvrdia, že sprístupnenie údajov by umožnilo vytvoriť aplikácie na sledovanie blízkych nabíjacích staníc alebo uľahčilo platby za dobíjanie energie.
Podľa spoločnosti Colle je cieľom zverejnenia údajov zabezpečiť „plynulú a bezproblémovú jazdu“ pri používaní elektrického vozidla. To však nie je všetko. Spoločnosti tvrdia, že takéto riešenie by znížilo zaťaženie energetických sietí, pretože spoločnosti by vedeli, aký je dopyt po elektrickej energii na nabíjanie elektromobilov.
Rýchlo rastúci počet nabíjačiek by mohol predstavovať problém
Odborníci však majú obavy, či elektrické siete niektorých krajín dokážu držať krok s rýchlym nárastom počtu nabíjacích miest. Generálny tajomník spoločnosti Eurelectric Kristian Ruby tvrdí, že pre niektoré krajiny južnej a východnej Európy bude ťažké vynaložiť veľké finančné prostriedky na rozvoj elektromobility, keďže drvivá väčšina vodičov v krajinách tohto regiónu stále používa autá so spaľovacími motormi.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ceny batérií klesnú na polovicu. Elektromobilita má nádej
Stellantis investuje 6 miliárd dolárov do vývoja spaľovacích motorov, ale nie v Európe
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.