11.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@markets).
Európska únia má pred sebou poriadny oriešok – zákaz dieselových a iných spaľovacích motorov, ktorý má vstúpiť do platnosti v roku 2035, by mohol byť osudný. Zdá sa, že si to uvedomujú aj vodiči a čoraz viac výrobcov automobilov. A čo je najzaujímavejšie, pravdepodobne to začínajú chápať aj politici. Má vôbec zákaz predaja spaľovacích motorov po roku 2035 zmysel?
Európska únia mení postoj k dieselovým a elektrickým vozidlám?
Európska únia začala bojovať proti globálnemu otepľovaniu približne pred 20 rokmi. Tento cieľ je sám o sebe chvályhodný. Koniec koncov, každý z nás už dnes pociťuje dôsledky klimatických zmien. Každý ďalší mesiac je vyhlásený za najteplejší v histórii. A hoci nás teplý február nemusí trápiť, pre našu planétu to nie je nič dobré.
Hoci samotný cieľ je chvályhodný, prostriedky na jeho dosiahnutie sa zdajú byť o niečo menej ideálne. Ako vieme, elektromobily majú byť spásou a liekom na všetko zlo. Podľa politikov absencia emisií z výfukových plynov napraví planétu, ale často zabúdajú na všetky ostatné emisie, ktoré vznikajú pri výrobe vozidiel aj elektrickej energie na ich pohon. Nehovoriac o šrotovaní a skladovaní týchto vozidiel.
Ešte pred 20 rokmi, keď sa Európska únia pustila do ekologickej transformácie, sa predpokladalo, že prinesie vlastné výhody. Náš kontinent sa mal za malé náklady stať novým svetovým lídrom s výrazne vyššou produktivitou. Ako teraz vieme, nič z toho sa nenaplnilo. Ešte horšie je, že Európa sa postupne stáva neefektívnym múzeom, ktoré opúšťajú podniky a investori.
Je potrebné zmeniť a doplniť právne predpisy
Nemci a Francúzi si tento stav uvedomujú a vyzývajú Európu, aby prehodnotila svoju politiku. Prvé náznaky vytriezvenia sme zaznamenali už minulý rok, keď sa vládnuci predstavitelia rozhodli zmeniť pravidlá novej emisnej normy Euro 6d. Teraz je však situácia ešte vyhrotenejšia, a to vďaka blížiacim sa voľbám. Samozrejme, vedenie EÚ nikdy neprizná, že sa mýli. Musí preto vykonať zmeny predpisov bez toho, aby stratilo tvár.
Ako upozorňuje rakúsky denník Kronen Zeitung, hlavnou témou nedávneho stretnutia europolitikov malo byť hodnotenie kontroverzného zákazu spaľovacích motorov. Podľa neoficiálnych zdrojov boli závery nezvyčajné. Podľa politikov mala byť hlavným vinníkom súčasnej situácie elektromobilita.
Čína diktuje smer
Už aj deti v predškolskom veku vedia, že nulové emisie elektromobilov sú lož. Politici to preto začali počítať trochu veľmi poctivo, ale akceptovať čokoľvek iné ako nulové emisie po roku 2035 je veľmi zložitá téma. Podľa tejto línie by Európska únia musela všetko zakázať. Nové nariadenia by preto mali byť realistickejšie. A to znamená, že elektrický pohon v niektorých krajinách, napríklad na Slovensku, vôbec nebude najčistejším riešením.
Prečo však Európska únia otvára oči práve teraz? Jednou z otázok sú blížiace sa voľby a nálada verejnosti. Druhým, rovnako dôležitým dôvodom môže byť postoj Číny, ktorá chce až do roku 2060 zostať pri spaľovacích motoroch. A elektrické motory majú byť len doplnkom a slúžiť na to, aby sa ešte viac zmocnili európskeho trhu.
Noviny Kronen Zeitung citujú šéfku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú, ktorá údajne povedala:
„Naším cieľom je zabezpečiť otvorenosť pre všetky technológie a preferencie zákazníkov“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Kto dominuje na slovenskom trhu s benzínom a naftou?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.