11.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Pablo Joanidopoulos).
Najväčšou zaujímavosťou tohto mosta je, že spája Európu a Áziu, ale zároveň spája aj dve štvrte jedného mesta. Ak ho chcete vidieť, musíte sa vybrať do dovolenkovej mekky Slovákov.
Je nepravdepodobné, že by sa Turecko spájalo s honosnosťou. To je však veľká chyba. Dokonale to dokazuje Bosporský most. Je dlhý 1560 metrov, pričom najdlhšie rozpätie meria 1074 metrov. Okrem toho sa môže pochváliť šírkou 33,4 metra, umiestnením vozovky 64 metrov nad vodnou hladinou a piliermi dosahujúcimi výšku 165 metrov. A to je len začiatok pôsobivých informácií.
S rozpätím 1 074 metrov bol Bosporský most v čase svojho uvedenia do prevádzky štvrtým najdlhším visutým mostom na svete.
Bosporský most spája Áziu s Európou. Je to prvý takýto prechod od perzských čias
Bosporský most je jedným z troch mostov cez prieliv spájajúci Čierne more s Marmarským morom. Ako som už spomenul, spája nielen štvrte Istanbulu (Ortaköy a Beylerbeyi), ale predovšetkým umožňuje prechod medzi Európou a Áziou. Je to prvá križovatka v modernej ére, ktorá umožňuje prechod cez vodu na tomto mieste. Predchádzajúci bol postavený v roku 513 pred n. l. a bol postavený pre perzského vládcu Dareia I. Čo sa dialo pred postavením Bosporského mosta? Doprava sa uskutočňovala pomocou trajektovej infraštruktúry.
Zaujímavé je, že Bosporský most vôbec nie je vynálezom moderného cestného inžinierstva. V skutočnosti je starý 51 rokov. Do prevádzky bol uvedený 30. októbra 1973 pri príležitosti 50. výročia založenia Tureckej republiky. Za projekt boli zodpovední Briti William Brown a Gilbert Roberts. Celkové náklady na výstavbu boli 200 miliónov dolárov. V sedemdesiatych rokoch minulého storočia bola táto suma priam astronomická.
200 000 vozidiel denne prejde cez Bosporský most
Istanbulský most vyzerá impozantne, ale predovšetkým je dôležitým dopravným uzlom mesta. Podľa odhadov úradov tureckej metropoly prejde cez tento most každý deň približne 200 000 vozidiel. Len do konca roku 1997 prešla medzi jedným a druhým brehom Bosporu celkovo jedna miliarda vozidiel. Zlepšil Bosporský most dopravu v Istanbule? Žiaľ, nie. Nepodarilo sa to ani tomuto priechodu, ani ďalším dvom, dokonca ani dvom ďalším tunelom vedeným pod Bosporom.
Kuriozita? Dňa 17. júla 2005 o 10.30 hod. prešlo cez Bosporský most auto formuly 1 s Davidom Coulthardom za volantom. Vozidlo prekonalo trasu v dvoch smeroch. Počas prejazdu bola vozidlu uložená pokuta vo výške 20 eur za nezaplatenie mýta. Pretože treba vedieť, že v smere z Európy do Ázie je prechod spoplatnený.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Pripravte sa na prvé obmedzenia. Čoskoro začína výstavba križovatky D1/D4
Nebezpečná nehoda a veľkolepá záchranná akcia na moste v USA [VIDEO].
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.