12.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Engin Akyurt).
V aute svieti kontrolka rezervy, a tak zastavíte na čerpacej stanici. Na pumpe stlačíte tlačidlo plniaceho otvoru, ale klapka sa neodomkne? To je scenár, ktorý je bežný pri ojazdených vozidlách. Našťastie, keď už nastane, vodič nezostane bez východiska.
Na každom sídlisku koluje zábavná motoristická historka o tom, ako jednému susedovi zlodeji v noci vyčerpali palivo z nádrže. Našťastie je dnes takýto scenár čoraz menej pravdepodobný. Najmä preto, že výrobcovia skrývajú palivovú nádrž pod klapku, ktorá sa otvára pomocou ovládača ovládaného priamo z priestoru pre cestujúcich. A hoci sa toto riešenie na prvý pohľad zdá byť ideálne, bohužiaľ, nie vždy to tak je. Dôvod je prozaický. Malý ovládač nie je vystavený veľkej záťaži – a tak sa časom pokazí. A potom vodič stratí prístup k palivovej nádrži…
Plniaci otvor palivovej nádrže sa zasekne alebo zamrzne
Ovládač odomykania plniacej klapky palivovej nádrže sa poškodí v dvoch prípadoch. Po prvé, môže sa poškodiť v priebehu používania – keď je vozidlo staré niekoľko rokov a vodič nedbá na jeho čistenie, napr. od piesku a iných nečistôt. Jednoducho sa zasekne. Po druhé, akčné členy sa poškodia v zime – v ich okolí sa zhromažďuje voda, ktorá zamrzne, a tým zablokuje klapku. Bez ohľadu na to, ktorá možnosť to zapríčiní, problém s klapkou sa prejaví predovšetkým vtedy, keď sa zapne rezerva vozidla a vodič prichádza k čerpacej stanici. To naznačuje vážny problém.
Pohon neodblokoval klapku? Hľadajte červenú šnúru
V situácii, keď sa klapka zablokuje a vozidlu dôjde palivo, majiteľ vozidla našťastie nie je bez východiska. Výrobca totiž s takouto situáciou počítal. Z tohto dôvodu výrobca ukryl do batožinového priestoru špeciálnu šnúru, ktorá dokáže v prípade núdze klapku odblokovať. Šnúra má spravidla červenú farbu a je ukrytá pod textilným poťahom batožinového priestoru. Prístup k nej je vo väčšine prípadov chránený plastovou krytkou. Výmena ovládača palivovej klapky nie je finančne náročná. Cena nového mechanizmu sa pohybuje okolo 30€ – za túto cenu sú často k dispozícii originálne diely. Práca mechanika vyjde maximálne na 20 – 25€.
Vhodným riešením je elektrický pohon odomykania klapky palivovej nádrže. Nie je to však jediný systém, ktorý výrobcovia používajú na ochranu palivovej nádrže. Niekedy sa klapka neuzamyká aktuátorom, ale po zatvorení zámkov vozidla – to sa robí automaticky pomocou výsuvnej skrutky. Niekedy však klapka nemá žiadny uzamykací mechanizmus. To však stále neznamená ľahký prístup k nádrži, pretože priamo na viečku môže byť zámok, na ktorý sa hodí rovnaký kľúč ako do zapaľovania.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Žena za volantom. Štatistiky ukázali, koľko pravdy je v stereotypoch
Dieťa v aute: Bezpečná a pohodlná cesta
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.