13.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/blurAZ).
Po zmene pravidiel pre prechody pre chodcov sa cyklisti cítili istejšie. Nechápu však jednoduchú a veľmi samozrejmú vec. Nové práva sa na nich nevzťahujú. Majú prednosť na priechode, ale nie pri vstupe na priechod. To je kolosálny rozdiel.
Od 1. júna 2021 má chodec prednosť pred vozidlom nielen pri prechádzaní cez jazdný pruh. Má ju už pri vstupe na priechod pre chodcov. Jasne to uvádza Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 Z. z. Cyklisti preto vopred predpokladajú, že majú rovnaké práva. To však nie je pravda.
Chodci:
- Od 1. júna 2021 má chodec prednosť pred vozidlom nielen pri prechádzaní cez jazdný pruh, ale aj pri vstupe na priechod pre chodcov.
- Vodič je povinný dať prednosť chodcovi, ktorý sa už nachádza na priechode alebo sa zjavne chystá naň vstúpiť.
Cyklisti:
- Cyklisti nemajú automaticky prednosť pri vstupe na priechod pre chodcov.
- Musia sa presvedčiť, či je prechod pre nich bezpečný a či im nehrozí zrážka s vozidlom.
- Vodiči nie sú povinní dať prednosť cyklistovi, ktorý sa chystá vstúpiť na priechod pre chodcov.
- Cyklisti by mali pri prechádzaní cez priechod pre chodcov dávať pozor na ostatných účastníkov cestnej premávky a dbať na svoju bezpečnosť.
Cyklista teda pred vstupom na priechod nemá prednosť. Nemal by si ho vynucovať. Keď vidí, že vozidlo takmer vchádza na priechod, musí začať brzdiť a nie zrýchľovať. Ak totiž jazdí sebaisto, môže to skončiť tak, že spôsobí dopravnú kolíziu.
Samozrejme, na tomto mieste možno namietať, že rozdelenie na chodcov a cyklistov je nespravodlivé. Znamená to neprimeranú silu na ceste. Nepomer, ktorý je o to viac neospravedlniteľný, že aj cyklisti sú zraniteľní účastníci cestnej premávky a mala by sa im venovať osobitná pozornosť. Pravdou však je, že takouto konštrukciou právneho predpisu zákonodarca pravdepodobne prvýkrát po rokoch prejavil rozum. Cyklista totiž nemôže mať prednosť pred vjazdom na križovatku. To je zrejmé. Musí sa podieľať na zodpovednosti za bezpečnosť cestnej premávky. Nemožno celú ťarchu preniesť na vodičov.
Prečo nemôže mať cyklista prednosť pred vjazdom na križovatku?
Priemerný chodec sa pohybuje rýchlosťou 4 km/h. To znamená, že každú sekundu prejde jeden meter. Bicykel na cyklistickom pruhu v meste sa však môže bez problémov pohybovať rýchlosťou až 25 km/h. To znamená, že cyklista stihne prejsť cez cestu za jednu sekundu. To znamená, že za sekundu prejde takmer 7 metrov. Takmer 7 metrov, čo zodpovedá šírke cesty s dvoma jazdnými pruhmi.
To znamená jediné. Zatiaľ čo v prípade chodca je pre vodiča ľahké vidieť a predvídať jeho správanie, v prípade cyklistu to už možné nie je. Aj pri veľkej viditeľnosti na priechode (a niekedy môže bicykel vchádzať spoza budovy, takže viditeľnosť je prakticky nulová) sa môže cyklista objaviť doslova z ničoho nič. Udelenie prednosti pri vjazde na križovatku by nútilo vodičov predvídať situáciu, ktorú de facto nie je možné predvídať. Na druhej strane, pre cyklistov by to znamenalo reálne riziko zrážky a vážneho zranenia.
Prioritu prechodu sa neoplatí vynucovať. Dôsledky sú vážne
V súčasnej podobe zákona by si cyklisti mali uvedomiť jednu vec. Nemali by si silou mocou vynucovať prednosť na priechode. Pretože v čase, keď sa objavia na vozovke, ju jednoducho nemajú. Vodič musí byť mimoriadne opatrný, ale nemá povinnosť brzdiť. Ak zastaví vozidlo, urobí tak len z dobrej vôle. Na druhej strane, vynútená prednosť cyklistu znamená, že cyklista vytvára nebezpečenstvo pre bezpečnosť cestnej premávky.
Plánované zmeny
Vláda SR plánuje novelizovať zákon o cestnej premávke, ktorá by mala upraviť pravidlá pre cyklistov na priechodoch pre chodcov. Nová úprava by mala cyklistom priniesť „absolútnu prednosť“ na priechodoch pre chodcov, podobne ako to platí pre chodcov. Táto zmena je naplánovaná na rok 2025.
Súčasná situácia
Napriek tomu, že cyklisti nemajú automaticky prednosť na priechodoch pre chodcov, mnohí vodiči im prednosť dávajú. Je však dôležité, aby si cyklisti boli vedomí svojich povinností a nebrali prednosť ako samozrejmosť. Dôležitá je vzájomná ohľaduplnosť a zodpovednosť všetkých účastníkov cestnej premávky.
Zdroje:
- Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 Z. z.
- https://www.zakonypreludi.sk/zz/2009-8
- https://www.minv.sk/?dopravne_nehody
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.