Tipy, Zaujímavosti,

Meníte pneumatiky? Predtým si skontrolujte jeden detail

14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis). Kupujete nové pneumatiky a myslíte si, že boli vyrobené relatívne nedávno? Pozrite sa na označenie, pretože možno budete prekvapení; ukázalo sa, že slovenské...

14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis).

Kupujete nové pneumatiky a myslíte si, že boli vyrobené relatívne nedávno? Pozrite sa na označenie, pretože možno budete prekvapení; ukázalo sa, že slovenské zákony umožňujú predávať pneumatiky ako nové, aj keď boli vyrobené pred tromi rokmi.

Napríklad pneumatika s číslom DOT 1822 bola vyrobená v 18. týždni roku 2022.
Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis

Na Slovensku neexistuje žiadna norma, ktorá by výslovne umožňovala predávať pneumatiky vyrobené pred maximálne tromi rokmi ako nové, pokiaľ boli správne skladované. Existuje však viacero faktorov, ktoré ovplyvňujú životnosť pneumatiky a jej vlastnosti, a preto je dôležité zvážiť všetky aspekty pred kúpou.

Zákon o predaji tovaru:

Zákon o predaji tovaru č. 102/2014 Z.z. stanovuje, že predávajúci je povinný zodpovedať za vady tovaru po dobu 24 mesiacov od jeho prevzatia kupujúcim. To znamená, že ak sa v priebehu tejto doby na pneumatike vyskytne vada, ktorá nie je spôsobená nesprávnym skladovaním alebo používaním, kupujúci má nárok na reklamáciu.

Pneumatiky, ktoré „ležia“ – sú ešte nové?

Plánujete kúpiť nové pneumatiky? Zaujíma vás, či pneumatiky, ktoré sú v predajni už dva roky, možno ešte označiť za „nové“? Odpoveď je áno, za určitých podmienok.

Ako môžem skontrolovať dátum výroby pneumatiky?

Na boku každej pneumatiky nájdete číslo DOT. To sa skladá zo štyroch číslic, z ktorých prvé dve označujú týždeň a druhé dve rok výroby. Výroba pneumatiky s číslom DOT 2417 prebehla v 24. týždni roku 2017.

Skladové pneumatiky – oplatí sa ich kúpiť?

Uvažujete o kúpe pneumatík „sun-dated“, t. j. pneumatík vyrobených pred jedným alebo dvoma rokmi? Je to dobrý spôsob, ako ušetriť peniaze, ale pred kúpou je potrebné zvážiť niekoľko faktorov.

Výhody „historických“ pneumatík:

  • Nižšia cena
  • Dostupnosť modelov, ktoré sa už nevyrábajú

Nevýhody pneumatík „zo skladu“:

  • Menšia pružnosť gumy
  • Možnosť mikropoškodenia
  • Nezabudnite na dôkladnú kontrolu pneumatík pred ich kúpou.
Väčšina výrobcov odporúča vymeniť pneumatiky po 10 rokoch od dátumu výroby bez ohľadu na počet najazdených kilometrov.
Foto: shutterstock.com/gopixa

Sú „skladové“ pneumatiky bezpečné?

Áno, pokiaľ sú správne uskladnené na tmavom, suchom a chladnom mieste. Pneumatiky, ktoré boli vystavené slnečnému žiareniu, vysokým teplotám alebo chemikáliám, by sa nemali používať.

Na čo si treba dávať pozor pri kúpe „ležadlových“ pneumatík:

  • Dátum výroby – nie starší ako 3 roky
  • stav pneumatík – žiadne praskliny, deformácie, známky opotrebovania alebo roztrhnutia
  • podmienky skladovania – tmavé, suché a chladné miesto
  • Záruka – rovnaká ako na nové pneumatiky

Skladové pneumatiky môžu byť bezpečnou a lacnejšou alternatívou nových pneumatík.

Pri kúpe pneumatiky dbajte na jej dôkladnú kontrolu a skladovanie.

Ďalšie tipy:

  • Pneumatiky kupujte „staršie“ z dôveryhodného zdroja.
  • Opýtajte sa predajcu na podmienky skladovania pneumatík.
  • Pred kúpou pneumatiky dôkladne skontrolujte.
  • Neváhajte sa opýtať na záruku.

Pneumatiky sú výrobky, ktoré časom degradujú. Aj keď sa nepoužívajú, ich vlastnosti sa zhoršujú, čo ovplyvňuje bezpečnosť jazdy.

Kedy možno pneumatiky považovať za staré?

Väčšina výrobcov odporúča vymeniť pneumatiky po 10 rokoch od dátumu výroby bez ohľadu na počet najazdených kilometrov. Aj keď pneumatika vyzerá ako nová a nevykazuje žiadne známky opotrebovania, po 10 rokoch guma stráca svoje vlastnosti, stáva sa krehkejšou a môže prasknúť. Prečo 10 rokov? Proces starnutia sa začína už pri výrobe pneumatiky. Pri vystavení atmosférickým faktorom, ako sú UV žiarenie, kyslík a teplota, guma postupne stráca svoje vlastnosti. Pneumatika sa stáva menej pružnou, čo môže viesť k strate priľnavosti a zvýšenému riziku pošmyknutia. Rozumie sa, že 10 rokov by sa malo počítať od dátumu výroby, a nie od dátumu nákupu alebo montáže pneumatík. Aj keď pneumatika strávila niekoľko rokov v sklade, proces starnutia sa už začal.

Staré pneumatiky by sa mali likvidovať spôsobom šetrným k životnému prostrediu. Môžete ich odovzdať v zbernom dvore šrotu alebo v pneuservise.
Foto: shutterstock.com/Maksim Safaniuk

Môžem jazdiť na starých pneumatikách?

Používanie starých pneumatík môže viesť k dopravným nehodám. Staré pneumatiky sú náchylnejšie na poškodenie, napríklad na praskliny a vypukliny. Môžu mať tiež horšiu priľnavosť na mokrej vozovke, čo zvyšuje riziko šmyku a nehôd.

Čo mám robiť so starými pneumatikami?

Staré pneumatiky by sa mali likvidovať spôsobom šetrným k životnému prostrediu. Môžete ich odovzdať v zbernom dvore šrotu alebo v pneuservise.

Diskusia:

  • Aký je váš názor na vek pneumatík a ich vplyv na bezpečnosť?
  • Aké kompromisy ste ochotní robiť pri kúpe pneumatík?
  • Ako by sa dala zlepšiť informovanosť spotrebiteľov o starých pneumatikách?
  • Aké sú vaše očakávania do budúcnosti v oblasti pneumatík?

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Test letných pneumatík: Niektoré nezastavia ani na sto metrov!

Prečo by ste v lete nemali používať zimné pneumatiky? Odpovedáme


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Odhaľte skryté tajomstvá vášho auta: Ako rýchlo opraviť nepríjemné zvuky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii). Dnes vám prezradím, ako rýchlo a efektívne opraviť neobvyklé zvuky, ktoré vaše auto vydáva. Je to dôležité nielen pre…

Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Elektromobily získavajú na popularite, no ich rozmach zároveň prináša množstvo otázok ohľadne nákladov na opravy a typov poškodenia pri…

Predajný fenomén: Dacia Sandero mieri na trón najpredávanejšieho auta 2024 – a nič ju nezastaví!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ByteBuzzInovations). Dacia Sandero si opäť upevnila svoje miesto na vrchole predajných rebríčkov nových áut v Európe a smeruje k tomu,…

SUV budúcnosti je tu: Zoznámte sa s novým Hyundai Ioniq 9 – výkonom šokuje, dizajnom očarí!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Najväčšie elektrické SUV od kórejského výrobcu Hyundai oficiálne vstupuje na scénu – a hneď s impozantnou batériou a výkonom…

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial). V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov