14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechMachine).
Analytici spoločnosti Gartner predpovedajú výrazný pokles cien elektromobilov v priebehu nasledujúcich troch rokov. Zároveň však varujú, že ich oprava nebude rentabilná a vodiči budú mať problém nájsť poisťovňu.
Kedy dosiahnu elektromobily cenu spaľovacích áut?
Podľa Pedra Pacheca, viceprezidenta pre výskum spoločnosti Gartner, dosiahnu elektromobily cenu spaľovacích automobilov už v roku 2027. Očakáva sa, že to bude možné vďaka novým výrobným technikám a zníženiu cien batérií.
Jednou z takýchto techník je metóda nazývaná „gigacasting„, ktorá spočíva v nahradení častí automobilu, ktoré boli zvarené, veľkými samostatnými komponentmi. Týmto spôsobom sa môže vyrobiť jeden komponent namiesto 60, čo urýchľuje čas výroby a znižuje náklady (až o 20 %). Túto metódu však od začiatku kritizovali mnohí odborníci. Poukazovali na nižšiu životnosť takejto konštrukcie a na nedostatočnú možnosť výmeny jednotlivých prvkov, ak sa niektorý z nich poškodí.
A pokiaľ ide o lacnejšie batérie, tie majú skutočne šancu už o tri roky. Ako sme informovali koncom minulého roka, spoločnosti CALT a Stellantis plánujú postaviť novú továreň na batérie typu LFP. Ich výroba je lacnejšia ako výroba batérií typu NMC (na báze drahých prvkov niklu, mangánu a kobaltu). Majú však nižšiu hustotu energie, a preto sú schopné zabezpečiť menší dojazd. Napriek tomu ich vo veľkej miere používajú čínski výrobcovia, ktorí vďaka tomu môžu ponúkať autá za nižšiu cenu. Táto technológia sa tiež neustále vyvíja, takže sa postupne zvyšuje aj ponúkaný dojazd.
Prečo sú elektromobily stále drahé?
Ak si spomenieme na predpovede odborníkov a ubezpečenia výrobcov automobilov spred niekoľkých rokov, je jasné, že elektromobily sa mali cenovo vyrovnať spaľovacím automobilom už pred niekoľkými rokmi. To sa však nestalo napriek tomu, že ceny spaľovacích automobilov v posledných rokoch prudko vzrástli. Volkswagen napríklad oznámil, že elektrický model ID.3 bude stáť toľko ako dieselový Golf. V čase uvedenia elektrického modelu na trh v roku 2020 stál naftový Golf 80 tisíc libier, zatiaľ čo porovnateľne výkonná verzia s výkonom 150 koní stála 95 tisíc libier. V súčasnosti stojí Golf TDI 129 tisíc libier alebo 138 tisíc libier (za výkonnejšiu verziu), zatiaľ čo ID.3 predstavuje výdavok 180 tisíc libier (a to aj vďaka nedávnemu zníženiu ceny).
Prečo také veľké rozdiely? Za nárast cien je samozrejme zodpovedných viacero faktorov vrátane inflácie. Dlhoročných problémov s polovodičmi a ďalších geopolitických otázok, ale aj výrazný nárast cien surovín. Globálna poradenská spoločnosť AlixPartners na konci roka 2022 uviedla, že náklady na nákup materiálov potrebných na výrobu jedného elektromobilu boli 5076 USD. V roku 2020 to bolo o 2152 USD menej. Až 3100 USD z tejto sumy predstavovali náklady vynaložené na elektrický pohon.
V tom istom období boli náklady na nákup materiálu potrebného na výrobu jedného automobilu so spaľovacím motorom 1 851 USD, čo je o 376 USD viac ako pred dvoma rokmi. Navyše tieto údaje zahŕňajú aj výrobu hybridných (nenabíjateľných) automobilov. Takže zatiaľ čo v roku 2020 bol rozdiel v cene surovín potrebných na výrobu spaľovacieho a elektrického auta 1449 USD (výroba elektrického auta stála takmer toľko ako výroba dvoch spaľovacích áut), dnes tento rozdiel dosahuje 3225 USD, takže náklady na nákup materiálov potrebných na výrobu jedného elektrického auta sú takmer trikrát vyššie ako náklady na nákup surovín potrebných na výrobu spaľovacieho auta.
Elektromobily sa neoplatí opravovať
Ak však majú analytici spoločnosti Gartner pravdu a tentoraz budú ceny elektromobilov a spaľovacích áut skutočne rovnaké, budú tu ešte ďalšie problémy. Ako upozorňuje Pedro Pacheco, úpravy, ktoré znížia náklady na výrobu elektromobilov, zároveň zvýšia náklady na ich opravy. Ide najmä o opravy karosérie a batérií. Tie by sa podľa odborníka mohli zvýšiť až o 30 percent, čo by malo vážne dôsledky.
Dôvodom je, že ceny opráv elektromobilov sú už teraz mimoriadne vysoké a často sa stáva, že aj relatívne malé kolízie sa považujú za totálnu škodu. To začína spôsobovať problémy poisťovniam, pre ktoré je poistenie elektromobilov jednoducho nerentabilné. Pacheco poukazuje na to, že tento problém by sa v nasledujúcich rokoch mohol jednoznačne prehĺbiť a poisťovne budú odmietať registrovať elektromobily.
Nie všetci výrobcovia elektromobilov prežijú
Podľa analytikov je jednoznačné zníženie ceny elektromobilov jediným spôsobom, ako ich spopularizovať. Ako ukázal nedávny pokles záujmu o tieto autá, ich predaj bol výrazne podporovaný štátnymi dotáciami. Ukončenie takýchto programov v mnohých európskych krajinách viedlo k poklesu predaja elektromobilov. Odborníci sa zhodujú, že na to, aby si batériové autá naďalej získavali popularitu a prekonali autá so spaľovacími motormi, musia ich prekonať v každom ohľade. Dotácie a reči o ekologickej udržateľnosti nestačia.
Spoločnosť Gartner tiež predpovedá, že nie všetci výrobcovia elektrických vozidiel prežijú nasledujúce roky. Najhoršie sú na tom noví hráči, ako napríklad Lucid, ktorý znížil svoju prognózu predaja na rok 2024 o 90 %, a HiPhi, ktorý na šesť mesiacov pozastavil svoju činnosť. Problémy však majú aj najväčšie korporácie. Volkswagen už niekoľkokrát zastavil výrobu vo svojich závodoch pre nízky záujem o elektromobily, zatiaľ čo koncern Stellantis stále udržiava svoju továreň Mirafiori na 50 % kapacity, hoci talianska vláda pred mesiacom obnovila dotácie na elektromobily, čo malo situáciu napraviť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Investície do nových elektromobilov. Nadšenie v tomto odvetví klesá. Od Japonska a Nemecka po USA
Späť na naftu. Ani Nemci nechcú elektriku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.