14.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@cherymotorindonesia).
Elektromobily, rovnako ako autá s konvenčným pohonom, musia pred uvedením na trh prejsť mnohými a veľmi prísnymi bezpečnostnými testami. V prípade „elektromobilov“ sa však testuje nielen odolnosť karosérie proti čelným a bočným nárazom, ale aj odolnosť akumulátora proti silným nárazom a kontaktu s vodou. Číňania ukázali, ako to vyzerá v praxi.
Predtým, ako sa vozidlo dostane k zákazníkovi, je vo fáze testovania opakovane poškodené, rozbité a premočené. Výrobcovia testujú svoje výrobky stovkami rôznych spôsobov, vo všetkých cestných a poveternostných podmienkach, aby zistili slabé miesta a vylúčili chyby ešte pred uvedením modelu do predaja.
Crash testy sa vyvíjali. Dnes sa testuje nielen karoséria
Určite ste už viackrát videli na webe zábery havarovaného auta v sterilnej hale a z viacerých pohľadov. Pri crash testoch môžu výrobcovia v laboratórnych podmienkach posúdiť, ako sa bude karoséria správať a čo sa stane s cestujúcimi po čelnej zrážke s druhým autom alebo prekážkou.
S vývojom automobilovej technológie sa zmenili aj spôsoby testovania vozidiel. Pred udelením typového schválenia sa testujú aj bezpečnostné systémy, ktoré chránia vodiča a cestujúcich, ako aj chodcov. Keď sa na trhu objavili elektromobily, pribudli kredity, pri ktorých sa kontroluje správanie akumulátora pri náraze a pri kontakte s vodou.
Číňania pustili „elektrikára“ do vody. Všetko pre dobrú vec
Ako takéto testy vyzerajú v praxi? Čínsky výrobca Omoda, ktorý je súčasťou konglomerátu Chery Automotive, ukázal svoje výsledky na internete. Testy sa uskutočnili na príklade elektrickej verzie kompaktného SUV Omoda 5, s ktorým sme jazdili vo Wuhu. Jedným z testov bolo preukázať, že kryty podvozku, za ktorými je ukrytý balík batérií, vydržia silné nárazy. Stĺpik vysoký približne 210 mm alebo vyčnievajúci kameň by nemal spôsobiť žiadne škody. V druhom videu prechádza Omoda 5 cez bazén, kde voda pokrýva takmer všetky kolesá.
Omoda 5 bude k dispozícii na Slovensku. Čo o tomto aute vieme?
Omoda 5 je dlhá 4400 mm, široká 1825 mm a vysoká 1588 mm. Je to päťmiestny crossover s podobnými rozmermi ako Hyundai Kona, Škoda Karoq alebo Toyota Corolla Cross. Má pomerne odvážne riešenú karosériu s rôznymi prednými pásmi v závislosti od pohonného ústrojenstva – k dispozícii je totiž spaľovacia a elektrická verzia.
Vozidlo bude dostupné v dvoch výbavových verziách – Comfort a Premium. Základná verzia, ktorá sa začne predávať neskôr, je už vybavená aktívnym tempomatom, cúvacou kamerou, asistenčnými systémami pre jazdu, indukčným nabíjaním a hlasovým asistentom.
Na druhej strane, variant „Premium“ bude mať širšiu škálu lakovania a bude vybavený aj plávajúcimi smerovkami, 360-stupňovou kamerou s aktívnym okolím, dvojzónovou klimatizáciou, audiosystémom SONY s ôsmimi reproduktormi a elektricky otvárateľným kufrom a strešným oknom. Ceny drahšieho variantu „Premium“ sa budú začínať na úrovni necelých 30 000 eur.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tento elektrikár stojí menej ako 9 000 eur. Je to výsledok cenovej vojny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.