15.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GasTroll)
Elektromobilom sa v posledných mesiacoch nedarí. Čoraz častejšie sa hovorí o ich nedostatkoch, ktoré sa v priebehu rokov vôbec nezlepšujú. Spochybňuje sa aj ich ekologickosť, sú priam nočnou morou drahé a navyše dopyt po batériových autách dramaticky klesol. Výrobcovia nevedia, čo majú robiť – benzín? Alebo nafta? Všetko sa čoskoro vyjasní.
Európska únia prijala rozhodnutie, ale nie konečné
Ako všetci vieme, zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi má vstúpiť do platnosti v roku 2035. Lenže jeho schválenie ešte nie je definitívne ani isté. Podobne ako v prípade zavedenia novej normy Euro 7, ktorú EÚ nakoniec zmiernila pod tlakom okrem iného Nemecka a Poľska.
Podobne to môže byť aj so zákazom predaja áut so spaľovacími motormi. A hoci je boj za čistejší svet chvályhodný, skutočne sa zdá, že elektromobily takúto záťaž jednoducho nebudú schopné uniesť.
Je to nešťastné, ale už niekoľko rokov určujú motorizmus, resp. jeho smerovanie, politici. V najnovšom rozhovore so šéfom spoločnosti Alfa Romeo, ktorý uverejnil portál Auto News, je to zrejmejšie ako kedykoľvek predtým. Čo je najhoršie, Jean-Philippe Imparato sa ani nesnaží zakryť, že požiadavky zákazníkov dnes nemajú najmenší vplyv na to, čo budú automobilky ponúkať.
Alfa Romeo zmrazuje svoje plány – Diesel opäť v obľube?
Diesel alebo elektrika? Výrobcovia doteraz nevedia, aké bude konečné rozhodnutie Európskej únie. Preto spoločnosť Imparato, hoci vie, čo môže značka v budúcnosti ponúknuť, nebude robiť žiadne konečné rozhodnutia. Prinajmenšom dovtedy, kým nebudú oznámené výsledky volieb do Európskeho parlamentu, ako aj prezidentských volieb v USA. Dovtedy zostanú plány zmrazené.
Taliansky výrobca zatiaľ predpokladá, že plne elektrické SUV v štýle Ferrari Purosangue by sa mohlo objaviť na platforme STLA v roku 2027. Ak však Donald Trump vyhrá voľby v USA, ohýbanie predpisov v prospech elektromobilov sa pravdepodobne skončí. Ak vyhrá Trump, je pravdepodobné, že sa skončia aj dotácie pre elektrické vozidlá. A to skomplikuje už aj tak veľmi zložitú situáciu pre elektromobily v Amerike.
V takejto situácii by Taliani mohli v Európe predstaviť iba malý elektrický hatchback. Vôbec však nemusíme predpokladať, že diesel sa nebude používať.
Srdce nás volá, aby sme pre Alfu pripravili športové elektrické vozidlo podobné modelu Purosangue. Musíme však tiež zistiť, ako sa bude vyvíjať geopolitika a globálne trhy, a nakoniec sa možno rozhodneme pre malý hatchback viac orientovaný na Európu,“ povedal Jean-Philippe Imperato.
Benzín a nafta spolu s elektrinou?
Nevidíme dôvod, prečo by obe technológie nemohli fungovať súčasne. Koncern Stellantis už ponúka rovnaké vozidlá v spaľovacej aj elektrickej verzii. Alfa Romeo zatiaľ predstavila SUV Milano, ktoré sa podobne ako Peugeot 2008, Fiat 600 alebo Jeep Avenger ponúka len s dvoma rôznymi pohonnými jednotkami.
Zatiaľ sa však nič nedozvieme. Alfa Romeo totiž zmrazila svoje plány až do roku 2026. Nie je to však trochu absurdné? Nejde ani tak o to, že by výrobcovia nechceli, ale o to, že jednoducho nemôžu robiť svoju ponuku závislú od toho, čo sa páči ich zákazníkom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Stellantis investuje 6 miliárd dolárov do vývoja spaľovacích motorov, ale nie v Európe
Späť na naftu. Ani Nemci nechcú elektriku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.