16.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET).
Očakáva sa, že do roku 2027 bude výroba elektromobilov lacnejšia ako výroba klasických áut so spaľovacím motorom. Myslí si to vedúci analytickej výskumnej spoločnosti Gartner Pedro Pacheco. Spoločnosť, ktorá sa už viac ako štyridsať rokov zaoberá otázkami strategického využívania moderných technológií, označuje Teslu za nesporného lídra prebiehajúcej revolúcie.
Vyrovnávanie cien elektrických a spaľovacích automobilov sa v súčasnosti bežne spája s umelým dotovaním prvých a zavádzaním nových environmentálnych obmedzení pre druhé. Podľa spoločnosti Gartner sa situácia zmení do roku 2027, keď budú elektromobily lacnejšie ako spaľovacie autá. To všetko vďaka modernej technológii a rýchlemu vývoju trakčných batérií.
Elektromobily na jedno použitie? Vďaka tomu budú oveľa lacnejšie
Generálny riaditeľ spoločnosti Gartner Pedro Pacheco v rozhovore pre priemyselný web Automotive News uviedol, že hoci sa tempo zavádzania elektrických vozidiel na kľúčových trhoch (USA a Európa) výrazne spomalilo, „dosahujeme bod zlomu rýchlejšie, než sa očakávalo“. Podľa neho bude výroba elektromobilov ešte pred rokom 2027 lacnejšia ako výroba ich náprotivkov so spaľovacím motorom. Je to vďaka revolúcii v ich a konštrukcii a rýchlemu pokroku v oblasti batérií.
Patrí k nim aj fenomén „gigacasting“, ktorý iniciovala spoločnosť Tesla a ktorý spočíva v odlievaní veľkých častí vozidiel namiesto využívania technológie na ich výrobu z desiatok zváraných, spájaných a lepených konštrukčných prvkov. V dôsledku toho môžu byť výrobné náklady na samotnú karosériu lacnejšie až o 20 %. Ďalším prvkom, ktorý prispieva k rýchlemu zníženiu výrobných nákladov, je použitie batérií ako konštrukčných prvkov, ktoré dodávajú karosérii potrebnú tuhosť.
Elektrina zlacnie rýchlejšie, ako sa očakávalo
Pacheco tvrdí, že platformy pre elektrické vozidlá, ktoré boli navrhnuté od základu, poskytli úplne nové možnosti v porovnaní s predchádzajúcimi prístupmi, keď sa výrobcovia snažili zosúladiť protichodné požiadavky na spaľovacie a elektrické vozidlá v rámci „multienergetických“ platforiem. Odstránenie týchto obmedzení viedlo k rýchlemu rozvoju nových výrobných technológií.
Cenová parita medzi porovnateľnými spaľovacími a elektrickými modelmi by sa mala dosiahnuť do roku 2027
– Pedro Pacheco uviedol v rozhovore pre Automotive News.
Elektromobily lacnejšie ako spaľovacie autá? Vlna bankrotov na obzore
Podľa Pacheca sa dnes v zákulisí deje „veľa vecí, ktoré nemusia mať vplyv na predaj“, pretože spoločnosti sa pripravujú „na niečo oveľa väčšie„. Odborník predpovedá, že na kľúčových trhoch sa predaj elektrických a spaľovacích vozidiel okolo roku 2030 vyrovná a že samotný automobilový priemysel čakajú gigantické zmeny. Pacheco poznamenáva, že v porovnaní s doterajšou „zlatou horúčkou„, keď sme boli svedkami vzniku desiatok začínajúcich podnikov, trh teraz vstupuje do fázy „prežitia najsilnejších“. To možno okrem iného vidieť na problémoch spoločností, ako napr:
- Fisker,
- HiPi,
- Nio,
- Lucid,
- Polestar.
Podľa neho najmenej 15 % výrobcov elektromobilov, ktorí vstúpili na automobilový trh v poslednom desaťročí, čelí kolapsu.
Elektromobily v Európe budú lacnejšie
Odborník tiež upozorňuje na historický posun, ku ktorému dochádza práve teraz na európskom trhu, kde sa čoraz viac presadzujú čínski výrobcovia ako BYD a MG. To núti miestnych gigantov znižovať ceny elektromobilov, čo znamená, že sa čoskoro dočkáme prívalu nových, lacnejších modelov. Podľa Pacheca vstupujeme do novej fázy, keď predaj elektromobilov už nebude závisieť od stimulačnej politiky, ale samotné elektromobily – v porovnaní s klasickými spaľovacími vozidlami – musia byť produktom, ktorý je „v každom ohľade lepší“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Investície do nových elektromobilov. Nadšenie v tomto odvetví klesá. Od Japonska a Nemecka po USA
Z nejakého dôvodu zlodeji tieto autá nekradnú. Aké autá majú akúsi imunitu?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.