Pravidlá, Zaujímavosti,

Prídu starší občania o vodičský preukaz? Parlament prijal rozhodnutie

17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BBCNews). Európsky parlament nakoniec odhlasoval povinné testovanie vodičov nad 70 rokov. Poslanci EP zvolili šalamúnske riešenie: prijali rozhodnutie, ktoré zahŕňa delegovanie právomocí nižšie. Čo to...

17.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BBCNews).

Európsky parlament nakoniec odhlasoval povinné testovanie vodičov nad 70 rokov. Poslanci EP zvolili šalamúnske riešenie: prijali rozhodnutie, ktoré zahŕňa delegovanie právomocí nižšie. Čo to znamená?

Poslanci EP zvolili šalamúnske riešenie.
Foto: youtube.com/@BBCNews

Budú starší vodiči povinne posielaní na zdravotné prehliadky? Takáto myšlienka bola súčasťou návrhu novej smernice Európskej komisie o vodičských preukazoch, presnejšie súboru pravidiel na zvýšenie úrovne bezpečnosti na cestách, tzv. balíka o bezpečnosti cestnej premávky. To všetko v snahe priblížiť sa k „vízii nula“ EÚ, ktorej cieľom je čo najviac znížiť počet nebezpečných dopravných nehôd.

Povinné testovanie vodičov bude alebo nebude. Rozhodnú o tom vlády jednotlivých štátov

Nová povinnosť mala vstúpiť do platnosti ešte v roku 2024, ale to sa už nemusí stať. Možno napísať, že parlament prijal rozhodnutie bez toho, aby ho urobil. Poslanci Európskeho parlamentu v Štrasburgu nakoniec rozhodli, že rozhodnutie prenechajú miestnym samosprávam. Európska únia nebude vyžadovať povinné testovanie pre členské štáty, ale ani ho nezakazuje.

V niektorých európskych krajinách sa už takéto testovanie vyžaduje.

  • Tak je to v Dánsku (po 70. roku života sa intervaly testovania skracujú zo štyroch rokov na jeden rok vo veku 80 rokov),
  • vo Veľkej Británii (po 70. roku života každé tri roky),
  • vo Fínsku (od 45. roku života každých päť rokov, po 70. roku života o čase rozhoduje lekár),
  • v Írsku (každý rok si musíte obnoviť vodičský preukaz bez ohľadu na vek, po 70. roku života povinné lekárske prehliadky).
  • Taliansko (od 50 rokov každých 10 rokov, od 60 rokov každých 5 rokov, od 70 rokov každé 3 roky),
  • Holandsko (od 70 rokov každých 5 rokov) a Portugalsko (po 70. roku života každé 2 roky).
Poslanci EP v Štrasburgu nakoniec rozhodli, že rozhodnutie prenechajú miestnym samosprávam.
Foto: shutterstock.com/ADV images

Rozhodnutie prenechajú miestnym samosprávam

Vo zvyšku únie nie je testovanie potrebné, zákonodarca sa spolieha na rozum vodičov. Je to rozumné? Veď je všeobecne známe, že nikto nemá záujem obmedzovať svoje vlastné práva a privilégiá. Okrem toho máme tendenciu byť optimistickí, pokiaľ ide o naše vlastné zdravie, a muži (ktorí stále tvoria drvivú väčšinu vodičov) si ho navyše neradi nechávajú kontrolovať.

Iste, rozhodnutie Európskeho parlamentu bolo sotva odvážne, keďže veľa nezmenilo, ale zároveň celkom racionálne. Už počas konzultácií o plánovaných zmenách zákona protestovali proti plánovaným zmenám ministri dopravy mnohých krajín. Zvlášť hlasno sa to prejavilo u nemeckého spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga, ktorý sa domnieval, že by to znamenalo obrovskú byrokratickú záťaž pre štát. Riešenie, ktoré nedávno odhlasoval parlament, odporučila aj Rada členských štátov EÚ.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Vodiči o tomto ustanovení nevedia. V krízovej situácii môže zachrániť život

Robíte to na semaforoch a v premávke. Za to vám hrozí vysoká pokuta.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov