16.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNBCInternationalTV).
Hoci sa Európa v súčasnosti pripravuje na zvýšenie ciel na čínske autá, šéf Mercedesu žiada ich zníženie. Aká je druhá spodná časť tohto problému?
Pred niekoľkými dňami sa v médiách objavila správa, že Európska komisia začala s colnou registráciou všetkých automobilov vyrobených v Číne a predávaných v Európskej únii. Bolo to výsledkom vyšetrovania možného subvencovania čínskych výrobcov automobilov zo strany orgánov kráľovstva stredu.
Podľa šéfky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej sú ceny elektromobilov z Číny „umelo udržiavané na nízkej úrovni vďaka masívnym štátnym dotáciám“. V súčasnosti prebieha vyšetrovanie s cieľom zistiť, aká je skutočnosť.
Ak by Európska únia zaviedla dodatočné clá na autá „made in China“, určite by to vyvolalo obchodnú vojnu. A to nie je v záujme európskych, najmä nemeckých výrobcov automobilov.
Clo na autá z Číny: Kallenius ide proti prúdu
Podľa šéfa spoločnosti Mercedes Ola Kalleniusa by sa clá na vozidlá z Kráľovstva stredu nemali zvyšovať, ale znižovať. Verí, že to prinúti výrobcov zo starého kontinentu vyrábať lepšie autá.
„Nezvyšujme clá. Som proti takémuto kroku. Myslím si, že by sa mal urobiť opak a clá by sa mali znížiť,„ povedal Kallenius pre Financial Times. Dodal, že „vývoz čínskych značiek do Európy je prirodzená vec“.
Ako mu vyjsť v ústrety? Technologickým pokrokom, lepšími výrobkami a vyššou flexibilitou výroby. „Práve o tom je trhové hospodárstvo. Umožnime zdravú konkurenciu,“ tvrdí šéf Mercedesu.
Clo na autá z Číny: nikomu to neprospieva?
V súčasnosti sa na čínske elektromobily v Európskej únii vzťahuje 10-percentné clo. Naopak, pri vývoze automobilov do Stredného kráľovstva je to 15 %. Predstavitelia automobilových spoločností zo starého kontinentu zatiaľ otvorene hovoria o hrozbe zo strany Číny.
„Ako automobilový koncern nežiadame o osobitné zaobchádzanie a myslím si, že oň nežiadajú ani špičkové čínske spoločnosti,“ domnieva sa Kallenius. „Chcú súťažiť vo svete ako všetci ostatní. Otvorenie trhov viedlo k nárastu bohatstva, najmä v prípade čínskeho hospodárskeho zázraku, ktorý vymanil stovky miliónov ľudí z chudoby. Ak si myslíme, že protekcionizmus je to, čo nám zabezpečí dlhodobý úspech, história nám hovorí, že to tak nie je.„ – dodáva.
Jeho výroky však môžu mať aj druhé dno. Ide o odvetné opatrenia zo strany úradov v Strednom kráľovstve, ak by Európska komisia zaviedla dodatočné clá na čínske autá. To by mohlo okrem iného poškodiť Mercedes, keďže na tomto trhu predáva tretinu všetkých svojich automobilov.
Podľa časopisu The Economist, ak by Európska komisia zaviedla dodatočné clá na čínske autá, znamenalo by to prakticky koniec pre značky Volkswagen, BMW a Mercedes v Kráľovstve stredu.
Je obchodná vojna s Čínou nevyhnutná?
Čína sa určite nebude zdvorilo prizerať na konanie Európskej únie. Už krátko po spomínanom prejave von der Leyenovej, ktorý sa uskutočnil začiatkom septembra 2023, sa k tejto záležitosti vyjadrilo čínske ministerstvo obchodu.
Vyšetrovanie Európskej komisie je „čisto protekcionistickým aktom. Vážne naruší a naruší globálny automobilový priemysel a jeho dodávateľské reťazce, a to aj v EÚ. Bude mať negatívny vplyv na hospodárske a obchodné vzťahy medzi Čínou a EÚ,“ – napísalo čínske ministerstvo obchodu vo svojom vyhlásení.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Úder pre autá z Číny. EÚ uskutočňuje revolučné zmeny
Lacné čínske elektromobily na Slovensku? Európska únia hovorí jasné nie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.