18.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@dubaifuture8167).
Kapacita medzinárodného letiska v Dubaji (DXB) sa blíži ku koncu. Spojené arabské emiráty pripravujú plány na ďalší prístav, ktorý sa má vybudovať na okraji mesta a otvoriť v roku 2030.
V skutočnosti dopravný uzol budúcnosti už existuje. Je ním medzinárodné letisko Al Maktoum (DWC), ktoré sa nachádza 38 kilometrov juhozápadne od mesta a slúži najmä nákladným lietadlám. Pristáva tu len niekoľko osobných liniek, najmä ruských. Letisko Al Maktúm má v súčasnosti kapacitu 1,6 milióna cestujúcich ročne. Očakáva sa však, že do roku 2050 sa tento počet zvýši na úctyhodných 250 miliónov (vrátane dopravy presmerovanej z DXB).
O plánoch na rozšírenie sa hovorí už desať rokov, ale zdá sa, že v tomto smere sa konečne začali reálne kroky. Paul Griffiths, generálny riaditeľ spoločnosti Dubai Airports, ktorá vlastní obe letiská, potvrdil, že projekt nového letiska sa už pripravuje. Vizualizácie a makety, ktoré v súčasnosti existujú, budú určite prepracované, pretože sa považujú za zastarané.
V najbližších rokoch budeme cez DXB odbavovať 100 miliónov cestujúcich a po tejto hranici budeme potrebovať nové letisko, pretože pravdepodobne nebudeme schopní odbaviť viac ako 115 alebo 120 miliónov cestujúcich.
– Povedal to v prejave na tlačovej konferencii na minulotýždňovej leteckej výstave v Dubaji
250 miliónov cestujúcich ročne. Použijú inteligentné riešenie
Letisko Al Maktúm bude navrhnuté modulárne, aby sa eliminovali obmedzenia, čo uľahčí jeho budúce rozširovanie. Griffiths ho nazval „letiskom budúcnosti“.
Neplánujeme letisko s terminálmi. Úplne zmeníme obchodný model letísk, urobíme ich oveľa intímnejšími a zbavíme sa všetkých starých procesov, ktorým sme museli našich zákazníkov vystavovať príliš dlho.
– povedal riaditeľ letísk
Po dokončení prvej fázy rozširovania letísk v Dubaji letecký úrad, ktorý spravuje medzinárodné letisko v Dubaji (DXB) aj nové letisko, sľubuje, že po dokončení medzinárodného letiska Al Maktoum bude schopné odbaviť viac ako 160 miliónov cestujúcich ročne a 12 miliónov ton nákladu. To je v porovnaní s najrušnejším letiskom na svete Hartsfield-Jackson Atlanta International, ktoré v roku 2022 obslúžilo takmer o 63 miliónov cestujúcich viac, a takmer o 100 miliónov viac ako letisko Dubai International.
Hoci sa tieto plány zdajú byť mimoriadne vzrušujúce, zatiaľ nie je známe, kedy presne by mohlo byť letisko otvorené (generálny riaditeľ spoločnosti Dubai Airports prezradil len to, že to bude „v roku 2030“), ani koľko by mohlo stáť. Povedal však, že to bude „projekt, ktorý bude trvať do roku 2050 21. storočia, pretože sa tu pozeráme na dlhodobý horizont“. Dovtedy sa majú zaviesť inovatívne technológie, ktoré zvýšia kapacitu DXB na 120 miliónov cestujúcich.
Plány sú veľké, ale konkurencia nespí
V súčasnosti je priamym konkurentom Dubai Airports na trhu diaľkových letov medzinárodné letisko Hamad v neďalekom Katare, ktoré sa už pripravuje na zvýšenie svojej kapacity na viac ako 60 miliónov cestujúcich ročne. Okrem toho sa v regióne pripravujú ďalšie investície: nové letisko v Ománe v Muskate, otvorené v roku 2018, v hodnote 1,8 miliardy dolárov, nový terminál v Bahrajne v hodnote 1,1 miliardy dolárov, otvorený v roku 2021, a veľký terminál v Abú Zabí s rozlohou 780 000 m2 , otvorený v novembri 2023, ktorý dokáže súčasne odbaviť až 79 lietadiel.
V Kuvajte, ktorý sa nachádza na opačnom konci Perzského zálivu, sa buduje letisko pre 25 miliónov cestujúcich s možnosťou rozšírenia na 50 miliónov (projektuje ho renomovaná britská kancelária Foster+Partners). A napokon, hlavné mesto Saudskej Arábie Rijád dostane nové obrovské letisko (postavené na mieste súčasného), ktoré bude schopné vybaviť 185 miliónov cestujúcich ročne, čo je takmer sedemkrát viac ako v roku 2022.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čierna séria pre Boeing. Závada sa prejavila až po pristátí
Lietadlo masakrovalo autá na parkovisku. Existujú zábery
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.