18.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV).
Radi si myslíme, že sme dobrí vodiči, ale zároveň vieme, že chyby sa stávajú aj tým najlepším. Sme nepozorní, vystresovaní a ospalí, čo všetko ovplyvňuje bezpečnosť jazdy. A keď nie sme v dobrej kondícii, môžeme potrebovať pomoc.
V novom modeli Volvo EX90, ktorý sa začne predávať 9. novembra, bude štandardom technológia, ktorá rozpozná stav, v ktorom sa vodič nachádza. Nepretržite aktívny systém snímačov v kabíne má jednoduchú úlohu: ak rozpozná, že vodič nie je v najlepšej kondícii na riadenie, vozidlo môže podniknúť konkrétne kroky, aby zabránilo nehode.
Vodičove oči, a teda pravdepodobne aj jeho myseľ, sú viac zamestnané niečím iným ako jazdou.
„Náš výskum ukázal, že jednoduché sledovanie očí vodiča – kam sa pozerá, ako často a na ako dlho zatvára viečka – nám môže povedať veľa o jeho aktuálnej kondícii,“ hovorí Emma Tivestenová, hlavná technická expertka v bezpečnostnom centre spoločnosti Volvo Cars.
„Na základe našich zistení dokáže systém vyhodnotiť, či je schopnosť vodiča viesť vozidlo znížená, napríklad z dôvodu ospalosti, rozptýlenia alebo z iného dôvodu, a podľa toho reagovať.“
Dve kamery sledujú pohyby očí vodiča. Systém meria čas, počas ktorého sa vodič pozerá na cestu, pričom zohľadňuje prirodzené správanie. Týmto spôsobom rozpoznáva rušivé signály. Vodičove oči, a teda pravdepodobne aj jeho myseľ, sú viac zamestnané niečím iným ako jazdou.
Nesleduje vodič dostatočne cestu?
To môže byť znakom toho, že je rozptýlený a možno pozerá na displej telefónu. Alebo sa na cestu pozerá príliš dlho? Mohlo by ísť o príznak kognitívnej roztržitosti. Môže sa stať, keď sa vodič natoľko sústredí na svoje myšlienky, že stráca prehľad o tom, čo sa deje okolo neho.
Dôležitá je tu aj úloha volantu vybaveného kapacitnými snímačmi. Snímajú, keď vodič pustí volant, a tak monitorujú jeho kontrolu nad vozidlom.
Pomocou patentovanej technológie sledovania očí a volantu vozidlo v prípade potreby zasiahne. Vodič najprv počuje varovný signál, ktorého intenzita závisí od závažnosti situácie. Ak vodič nereaguje na čoraz jasnejšie varovania, vozidlo dokáže dokonca bezpečne zastaviť na okraji cesty a zapnúť výstražné svetlá.
„Vďaka našej práci na systémoch prevencie nehôd sme za posledné desaťročia dosiahli významný pokrok v technológii snímačov,“ hovorí Thomas Broberg, vedúci bezpečnostného centra spoločnosti Volvo Cars. „Senzory v kabíne sú ďalším krokom. Budeme sa naďalej učiť, rozvíjať technológiu, a tak zavádzať nové funkcie na neustále zlepšovanie bezpečnosti jazdy.„
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Klesá dopyt po elektrických autách? Generálny riaditeľ spoločnosti Volvo: „Nevidíme to“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.