19.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@caasco).
Dnes budeme hovoriť o holandskom spôsobe otvárania dverí auta. Nie je to však nový spôsob, ako sa zlodeji môžu dostať do vozidla. Táto metóda znamená postarať sa o bezpečnosť cyklistov.
Súhrnné názvy určitých javov sú vymyslené tak, aby boli chytľavé a zaujímavé. A to tento nepochybne je. Najmä preto, že skutočná definícia tejto metódy určite nezodpovedá predstavám, ktoré majú vodiči, ktorí o nej počujú po prvýkrát.
Aká je holandská metóda pri otváraní auta?
Holandská metóda je známa aj ako holandský úchop. Čo zahŕňa? Ide o to, že po paralelnom zaparkovaní pozdĺž obrubníka vodič otvorí dvere rukou, ktorá je ďalej od kľučky. V prípade pravostrannej premávky to teda bude pravá ruka. Týmto spôsobom je nútený otočiť svoje telo smerom k zadnej časti vozidla. Tým získa možnosť vidieť cyklistu, ktorý prechádza okolo zaparkovaného vozidla. Cyklistu, ktorého nie je vidieť v spätnom zrkadle, pretože práve vstúpil do tzv. mŕtveho uhla.
Prečo hovoríme o holandskej metóde alebo o uchopení? Pretože práve v Holandsku je tento úchop mimoriadne populárny. Okrem toho sa často používa napríklad aj v Spojenom kráľovstve.
Holandská rukoväť sa môže stať povinnou. Európsky parlament na tom pracuje
Holandská metóda je mimoriadne účinný spôsob, ako zabrániť prekročeniu prahu. O to viac, že počet kolízií spočívajúcich v náraze cyklistu do nečakane otvorených dverí auta z roka na rok rastie. Má však požiadavka cyklistov, aby bolo toto uchopenie povinné, šancu na realizáciu? Áno. A to viac ako kedykoľvek predtým. Európsky parlament v súčasnosti pracuje na nových predpisoch týkajúcich sa bezpečnosti cestnej premávky. Podľa legislatívy, o ktorej bude hlasovať už budúci EP, by sa holandská metóda mohla stať povinnou.
Schválenie legislatívy zo strany EÚ vôbec neznamená, že sa policajti začnú skrývať na parkoviskách a pokutovať vodičov, ktorí nechytia kľučku dverí nesprávnou rukou. Vládcovia EÚ sa vydali inou cestou. Chcú presadiť, aby sa holandský úchop vyžadoval počas vodičských skúšok. V dôsledku toho by sa táto metóda dostala do krvi vodičom, ktorí sa ju naučili na skúšku. V dôsledku toho by sa používala aj po získaní vodičského preukazu. Stal by sa z nej dobrý zvyk.
Výrobcovia pracujú aj na systéme varovania pred cyklistami
Smerovanie zmien je dobré, aj keď výrazne analógové. Najmä preto, že výrobcovia už prišli s myšlienkou nahradiť holandskú metódu bezpečnostným systémom. Napríklad Ford testuje riešenie určené pre cyklistov. Ostatné značky budú pravdepodobne nasledovať tento príklad. Princíp je jednoduchý. Systém upozorňuje na prítomnosť cyklistu svetelným indikátorom na povrchu zrkadla (rovnako ako asistent pre mŕtvy uhol) a zvukovým signálom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Zapnutá smerovka v odbočovacom pruhu alebo nie? Pravidlo je jednoduché
Od 7. júla 2024 bude musieť byť každé vozidlo vybavené systémom EDR
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.