20.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ThunderGears).
Piata generácia Renaultu Scenic je úplne novým otvorením histórie tohto modelu, aj keď nie úplným rozchodom s jeho dedičstvom. Stále má byť veľmi praktickým vozidlom určeným pre rodiny, s tým rozdielom, že teraz ide o elektrické SUV.
Segment minivanov je mŕtvy a treba ho akceptovať
Výrobcovia musia hľadať nové nápady pre svoje existujúce modely. A jediný smer, ktorý dáva zmysel, sú SUV. Renault si to uvedomil už v roku 2016 pri predstavení štvrtej generácie modelu Scenic. Hoci to bol stále minivan, dostupný v dvoch veľkostiach ponúkajúcich päť alebo sedem miest na sedenie, snažili sa mu dať charakter crossoveru.
Podarilo sa to
Áno aj nie. Vozidlo skutočne pútalo pozornosť svojím vzhľadom, bolo oveľa svalnatejšie, než sa mohli pochváliť jeho predchodcovia, ale malo to aj svoje nevýhody. Týkali sa najmä o niečo menšieho priestoru vzadu, upustenia od samostatných sedadiel druhého radu v prospech klasickej lavice a istej nepríjemnosti v podobe štandardne ponúkaných 20-palcových kolies (s pneumatikami 195/55), ktoré mali vzhľadu Scenicu dodať na serióznosti.
Renault Scenic je teraz plnohodnotné SUV
Nový Scenic už nepredstiera, že je niečím iným ako typickým SUV, čo je rozhodnutie, ako som už spomenul, v dnešnej realite prakticky nevyhnutné. Model je predstaviteľom úplne nového štýlového jazyka značky Renault. Zatiaľ čo Megane E-Tech a Austral predstavujú evolúciu toho, čo predstavovali Megane štvrtej generácie alebo Talisman, Scenic otvára novú kapitolu. Denné svetlá teraz tvoria výrazný vertikálny vzor, zatiaľ čo predné svetlomety sú mimoriadne štíhle, čo dodáva vozidlu dynamiku.
Veľmi zaujímavé je aj riešenie problému, že elektromobily nepotrebujú mriežku chladiča, vďaka ktorej sa zdá, akoby im niečo chýbalo. Renault sa preto rozhodol vytvoriť sieťový vzor, ktorý sa najprv objaví ako drážky v nárazníku, potom majú tieto drážky čierny okraj. Čím bližšie sa dostávate k centrálne umiestnenému logu Renault, tak vzor je čoraz hustejší a tmavší. Naživo tak vzniká naozaj zaujímavý efekt, najmä ak si vyberiete biely alebo červený lak.
Interiér vozidla Renault Scenic vyzerá povedome
Interiér nového Renaultu Scenic E-Tech sa na prvý pohľad nelíši od interiéru, ktorý už poznáme z niekoľkých ďalších noviniek francúzskeho výrobcu. Usporiadanie prístrojovej dosky s dvoma 12-palcovými obrazovkami je známe už z uvedenia modelu Megane E-Tech. Nájdeme tu však niekoľko odlišností a noviniek.
Prvá vec, ktorá udrie do očí, sú prepracované digitálne hodiny. Predchádzajúci softvér úplne nevyužíval potenciál takejto veľkej obrazovky. Okrem možnosti zobrazenia mapy na celú obrazovku boli všetky ostatné zobrazenia veľmi minimalistické a väčšina obrazovky zostávala čierna.
Grafika a multimediálny systém
Grafika je teraz oveľa atraktívnejšia a má pútavé animácie prechodu medzi jednotlivými zobrazeniami. V blízkej budúcnosti by sa mali vďaka online aktualizáciám objaviť aj na starších modeloch. Samotný multimediálny systém vyzerá identicky a stále sa vyznačuje tým, že je založený na systéme Android Automotive. Má zabudované Mapy Google a ponúka možnosť sťahovania aplikácií z obchodu Play. Za plus treba nevyhnutne považovať aj fyzické tlačidlá ovládania klimatizácie a skutočnosť, že sa vždy zobrazuje virtuálna časť panela, čo veľmi uľahčuje jeho ovládanie.
Na prvý pohľad zaujme koženkové čalúnenie strednej a hornej časti palubnej dosky, ktoré vytvára dojem, že cestujete v luxusnom aute. Bohužiaľ, pod ním sa nachádza tvrdý plast, takže poklepanie prstom na palubnú dosku má za následok ohlušujúci zvuk. Prekvapivo tvrdá je aj spodná časť prístrojovej dosky dverí a tvrdé sú aj predné dvere. Našťastie boky sú mäkké a príjemné na dotyk vďaka umelej koži. Z pohľadu majiteľa vozidla, ktorý sa pravdepodobne nebude zaoberať ťukaním do palubnej dosky, obstojí povrchová úprava na pomerne vysokej úrovni. Pochvalu si zaslúži aj dostatok priestoru na drobnosti medzi sedadlami, aj keď umiestnenie držiakov a poličiek je príliš nízko.
Scenic má byť svojou povahou rodinné auto
Dobre, ale Scenic má byť svojou povahou rodinné auto. Takže aká je otázka praktickosti? Na zadných sedadlách je dostatok miesta a dospelí cestujúci tu budú cestovať pohodlne. Pozornosť púta úplne rovná podlaha, takže ani prostredný pasažier sa nebude mať zle, a tiež zaujímavá lakťová opierka. Nie je to len výrez uprostred lavice, ale podobne ako vo vozidlách vyššej triedy sa sklopí celá časť operadla vrátane opierky hlavy. Výsledkom je mimoriadne dlhá lakťová opierka, v ktorej držiaky na nápoje nezaberajú miesto na opierke. Po jej otvorení nájdete malý odkladací priestor, dva USB-C konektory a dva výsuvné držiaky na smartfóny.
Scenic E-Tech nebude k dispozícii ako sedemmiestny, ale bude ideálny pre menšiu rodinu. Zaujímavý prvok je sklenená strecha. Aj keď sa nedá otvoriť, namiesto rolety má nastaviteľnú priehľadnosť a delí sa na segmenty. To umožňuje vybrať si, ktorá predná alebo zadná časť strechy bude priehľadná či matná.
Scenic E-Tech má dve verzie pohonu
Renault Scenic E-Tech je k dispozícii v dvoch verziách motora s výkonom 170 a 218 koní. Líšia sa aj veľkosťou batérie. Slabšia verzia dokáže prejsť vzdialenosť 420 km, čo je už celkom dobré a umožňuje vám bez obáv jazdiť viac ako len po meste. Rodinný automobil sa však spája s rodinnými výletmi a na takéto výlety by bolo dobré zvoliť automobil poskytujúci väčšiu nezávislosť od nabíjačiek. Preto je ťažké neodporučiť výkonnejšiu verziu, ktorá prejde až 625 km.
Renault Scenic E-Tech prehľad a ceny
Nebudem tajiť, že ma Scenic E-Tech pozitívne prekvapil. Je to praktické rodinné SUV atraktívnym dizajnom a prekvapivo dobrými jazdnými vlastnosťami. V testovanej variante má aj dobrý výkon a veľmi dobrý dojazd. Okrem ľahko odpustiteľnej prítomnosti tvrdých plastov na niekoľkých miestach je naozaj ťažké poukázať na nejaké nedostatky.
Ceny začínajú na úrovni 43 900 € za verziu EVOLUTION. Verzia vo výbave TECHNO je k dispozícii za 46 500 € a najvyššia výbava ICONIC podľa cenníka začína na 49 700.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Francúzi predviedli elektrický zásah. 50 000 ľudí na čakacej listine
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.