22.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kansowvehicleengineering6164).
Keď sa v automobilovej literatúre hovorí o podvozku vozidla, používajú sa úplne odlišné definície v závislosti od toho, kde sa nachádzate.
Pre Európanov však pojem „podvozok“ zvyčajne označuje skupinu komponentov pozostávajúcu z odpruženia, zavesenia a kolesa. V anglicky hovoriacich krajinách sa často používa trochu širšia definícia: ich definícia zahŕňa okrem kolesa, zavesenia a odpruženia aj brzdy a riadenie. Azda najznámejším výrobcom podvozkov je nemecká ZF.
Niekoľko slov o konštrukcii podvozku
Ak ste mechanicky založený človek so záujmom o túto problematiku, budete si chcieť vyhľadať podrobnosti o podvozku (ak ho ešte nepoznáte). Pre tých, ktorí sa zaujímajú len povrchne, uvedieme niekoľko základných pojmov. Podvozok sa v zásade delí na tri hlavné prvky: koleso, zavesenie a odpruženie. Koleso sa skladá z pneumatiky, ráfika, disku, náboja, skrutiek, ložísk, nápravy a čapu nápravy a disku náboja. V súvislosti so zavesením kolesa sa môžete stretnúť s komponentmi, ako sú gumové puzdrá, kĺby, kyvné ramená alebo tyče.
Odpruženie sa skladá zo 4 prvkov: pružín, tlmičov, stabilizátorov a pružných prvkov, ktoré obmedzujú pohyb. Tieto pojmy už pravdepodobne počul každý, aj keď nevie, čo presne znamenajú. Ale nebudete to potrebovať, pretože hoci je to asi samozrejmé, nastavenie odpruženia by ste mali prenechať odborníkom a nemôžete ho robiť doma.
Ale prečo nastavovať podvozok?
Vyrovnanie kolies je potrebné, pretože koleso sa neustále deformuje rôznymi nárazmi a časom sa mení jeho odklon, natočenie a priľnavosť. To nielen znižuje pôžitok z jazdy, ale môže byť aj veľmi nebezpečné, ak nie je zavesenie správne nastavené.
Nielenže je jazda s autom so zlým odpružením únavná kvôli neustálej potrebe korigovať riadenie, ale zlé nastavenie môže zhoršiť aj stav vozidla, čo má vplyv najmä na zavesenie, ložiská a tlmiče. Znamená to tiež, že po takomto zásahu sa môže výrazne znížiť spotreba paliva, a teda aj prevádzkové náklady vozidla. V závislosti od správneho alebo nesprávneho nastavenia sa môžu pneumatiky opotrebovávať aj úplne iným spôsobom a trakčné podmienky sú pri nesprávnom nastavení oveľa horšie ako pri správnom doladení.
Kedy mám ísť s vozidlom do servisu na nastavenie odpruženia?
Na väčšine webových stránok o automobiloch sa dozviete, že odborníci odporúčajú, aby ste svojho domáceho miláčika aspoň raz ročne vzali do servisu na nastavenie odpruženia. Kľúče od auta je tiež dobré odovzdať mechanikovi po každých 15 000 kilometroch. Tiež je dobré nezabudnúť na montáž nových zimných alebo letných pneumatík, či na výmenu súčiastky zavesenia kolies. Vyrovnanie kolies sa odporúča aj vtedy, ak sa pneumatiky abnormálne opotrebúvajú, ak počas jazdy počujete klepanie z kolesa alebo ak je držanie vozidla na ceste nestabilné.
Ak pneumatiky pri zatáčaní vydávajú piskľavý zvuk, volant pri brzdení alebo pri vysokej rýchlosti trasie alebo ak je ťažké otočiť volantom pri prejazde malou zákrutou, všetky tieto okolnosti môžu tiež naznačovať, že niečo nie je v poriadku s nastavením zavesenia. Výmole sa môžu na odpružení skutočne podpísať, ale ak svoje vozidlo odveziete do servisu približne každých 15 000 km, je nepravdepodobné, že by ste mali veľký problém.
Ďalšie informácie o nastavení podvozku
Ak máte pocit, že nastal čas na nové nastavenie podvozku, nie je to ťažké, ak máte finančné prostriedky, pretože po celej krajine sú špecializované servisy a za niekoľko eur môžete získať späť svoje staré jazdné skúsenosti. A to nie je nič v porovnaní so škodami, ktoré môže spôsobiť zle nastavený podvozok: v najhoršom prípade je potrebné vymeniť všetky štyri opotrebované pneumatiky. Aj keď táto suma môže byť v závislosti od stavu odpruženia vyššia, oplatí sa ho občas skontrolovať.
3D technológia
Vďaka nej sa v oblasti nastavenia odpruženia dosiahol obrovský pokrok. Mnohé servisy na Slovensku túto technológiu už používajú. Dnes je proces štyrikrát až päťkrát rýchlejší, ako by bol pri klasickom riešení. Všetky geometrické hodnoty podvozku možno pomocou najmodernejšieho softvéru získať za niekoľko minút. Bez ohľadu na stav podvozku vozidla dokáže 3D systém zmerať parametre podvozku pre akékoľvek vozidlo, takže prakticky nevadí, ak zákazník príde s ovisnutým nárazníkom. Súbor ôsmich digitálnych kamier s vysokým rozlíšením umožňuje neuveriteľne rýchle získavanie údajov o parametroch podvozku, ktoré sa následne ukladajú do databázy, odkiaľ ich možno voľne vyhľadávať. Znie to skvele, však?
Dôležité je tiež poznamenať, že pred úpravou odpruženia odborníci zvyčajne skontrolujú konštrukciu vozidla. V prípade unavených pružín alebo iných dielov v zlom stave je potrebné ich vymeniť. Potom pristúpiť k samotnému procesu nastavenia, pretože nemá zmysel zdokonaľovať konštrukciu, ak existuje niečo, čo „blokuje“ jej správne používanie. V takýchto prípadoch vám automechanici poskytnú informácie o tom, čo je potrebné vymeniť, a v prípade potreby aj cenovú ponuku.
Je preto pochopiteľné, prečo je tak dôležité pomerne časté nastavovanie podvozku. Hoci niekedy môže stáť aj väčšiu sumu, ide o investíciu, ktorú môže každý majiteľ vozidla veľmi rýchlo zrealizovať. Včasným venovaním pozornosti správnemu nastaveniu sa vyhnúť oveľa vyšším potenciálnym nákladom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Motor si vyžaduje olej. Ako ho skontrolovať a čo robiť?
Neviditeľný stierač získava na popularite. Môže sa použiť na každé auto
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.