23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tong_stocker).
Takmer polovica všetkých porúch, ku ktorým bola v roku 2022 privolaná cestná servisná hliadka, bola spôsobená chybnou batériou. Štartovacia batéria často zlyháva, najmä pri nízkych teplotách. Môžete však prijať preventívne opatrenia, aby ste predišli poruche.
Únikové prúdy, skryté spotrebiče, vlhkosť alebo vek. Existuje mnoho možných príčin chybného štartovacieho akumulátora. A výstražné kontrolky v kokpite nemusia vždy signalizovať slabnúci akumulátor. O to dôležitejšie je, aby ste sami pravidelne testovali akumulátor vozidla a v prípade potreby ho včas vymenili.
Testovanie autobatérie: často pomáha stena v tme
Jednoduchým testom napätia autobatérie je zaparkovanie pred stenou v tme. Potom vypnite motor a zapnite stretávacie svetlá. Ak sa svetlá po krátkom čase výrazne stlmia, štartovacia batéria je vybitá.
Ak motor po dostatočnom nabití zle štartuje, môže to byť tiež príznakom chybného akumulátora. Oneskorený alebo slabý výkon kúrenia alebo výpadky v autorádiu môžu tiež naznačovať chybnú autobatériu.
Napätie autobatérie: Nič nefunguje pri napätí nižšom ako 12 V
Chybný štartovací akumulátor sa zvyčajne dá rozpoznať podľa napätia. Ak máte doma voltmeter (známy aj ako multimeter), môžete si napätie batérie zmerať sami. V ideálnom prípade by sa to nemalo robiť bezprostredne po jazde, pretože batéria je vtedy nabitá. Voltmeter však môžete pripojiť k akumulátoru po niekoľkých hodinách státia vozidla. Rovnako ako pri štartovaní, najprv pripojte červený kábel ku kladnému pólu a potom čierny kábel k zápornému pólu.
Rozhodujúce je napätie batérie pri otvorenom obvode
Pomocou nasledujúcej tabuľky môžete nameraného nabíjacieho napätia určiť približný stav nabitia akumulátora.
Stav nabitia (v percentách) | Napätie otvoreného obvodu bežnej batérie (vo voltoch) | Napätie otvoreného obvodu batérie AGM (vo voltoch pre vozidlá s funkciou štart-stop) |
---|---|---|
100 | 12,70 | 12,90 |
90 | 12,60 | 12,75 |
80 | 12,50 | 12,65 |
70 | 12,40 | 12,50 |
60 | 12,30 | 12,40 |
50 | 12,20 | 12,25 |
20 | 11,80 | 11,80 |
0-10 | 10,50 | 10,50 |
Trvalo nízky stav nabitia poškodzuje batériu
V nepoškodenej autobatérii je pri plnom nabití napätie približne 12,8 V. Hodnoty medzi 12,4 a 12,8 voltu sa stále považujú za dostatočné/normálne. Ak batéria vôbec nedosiahne tieto hodnoty alebo ak napätie po krátkom čase opäť klesne pod 12 voltov, batéria už nie je funkčná.
Trvalo nízky stav nabitia môže poškodiť akumulátor sulfatáciou. Nabíjacie dosky sa časom vplyvom rôznych vplyvov, ako je vlhkosť alebo chlad, síria a už neprijímajú náboj. V takom prípade by sa mal štartovací akumulátor čo najskôr vymeniť za nový.
Vodiči jazdiaci na krátke vzdialenosti by mali častejšie kontrolovať batériu
Ak sú póly akumulátora znečistené, napríklad od zvyškov oleja alebo lístia, môže dôjsť k únikovým prúdom, ktoré vedú k rýchlejšiemu vybitiu štartovacej batérie. Aj v pokoji tečie väčší prúd ako zvyčajne a napätie sa znižuje. Korózia svoriek batérie môže tiež skrátiť životnosť autobatérie. V priemere je to približne päť rokov. Pri dobrej údržbe a starostlivosti a pravidelnom dobíjaní môže batéria vydržať aj šesť až osem rokov alebo dlhšie.
Vodičov, ktorí pravidelne jazdia len na krátke vzdialenosti a nestarajú sa o autobatériu pravidelne, môže porucha štartovacej batérie prekvapiť skôr.
Starostlivosť o autobatériu znamená jej nabíjanie
To sa dá napraviť jazdou na dlhšie vzdialenosti na jeden záťah alebo nabíjaním batérie pomocou nabíjačky. Najmä v zime znižujú bilanciu nabitia akumulátora mnohé elektrické spotrebiče, ako napríklad vyhrievanie sedadiel, vyhrievanie vonkajších spätných zrkadiel alebo vyhrievanie zadného okna. Okrem toho akumulátor pri teplotách pod nulou absorbuje menej energie a nabíjanie trvá primerane dlhšie.
Pri nabíjaní pomocou nabíjačky však nie je možné rozpoznať zdravotný stav akumulátora. Ak si nie ste istí alebo máte málo skúseností s technikou akumulátorov, môžete navštíviť aj servis, kde vám akumulátor rýchlo skontrolujú.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Polovodičová batéria od amerického výrobcu článkov dosiahla nový míľnik
Bezlítiové sodíkové batérie opúšťajú laboratórium a začínajú sa vyrábať v USA
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.