23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Denys Gromov).
Koľko koní alebo kilowattov by malo mať vozidlo? Neexistuje univerzálna odpoveď: závisí to od účelu použitia. Test vozidiel odhalil, ktorý model alebo aký výkon je pre koho vhodný – a vždy ponúka dostatočnú bezpečnosť.
Každý, kto sa rozhoduje pre nové alebo ojazdené vozidlo, by si mal najprv definovať svoje preferencie. Musí mať nové vozidlo štyri dvere a/alebo veľký kufor? Stačí päť sedadiel alebo by bolo praktickejšie sedem? Potrebujete úchyty ISOFIX pre detské sedačky? Nebol by pohon štyroch kolies bezpečnejší, najmä v zime? A čo navigácia alebo klimatizácia.
V určitom momente sa objaví otázka, ktorá má často rozhodujúci vplyv na cenu vozidla: aký motor by malo mať? A aký výkon, t. j. koľko kW/PS vlastne potrebujete?
Prepočet medzi kilowattmi a konskými silami:
- kW na PS: výkon v kW / 0,746 = výkon v PS
- PS na kW: výkon v PS * 0,746 = výkon v kW
Dôležité: Individuálny účel
Na túto zložitú otázku neexistuje univerzálna odpoveď. Isté je, že závisí od účelu použitia. A je dôležité overiť si svoje individuálne potreby:
- Cestuje vozidlo často s ťažkým nákladom alebo ťažkým prívesom?
- Cestujete zvyčajne v rovinatom alebo horskom teréne?
- Je obvyklým miestom použitia mesto alebo diaľnica?
- Aké ťažké je vozidlo?
- A v neposlednom rade: Dokážete sa vyrovnať s možným posmechom za „nedostatočný“ výkon?
Vývoj: Čoraz viac koní
Prejdime rovno k veci: Moderné vozidlá sú vo všeobecnosti dostatočne výkonné pre štandardné požiadavky, a to aj so základným pohonom. Dokonca aj s „najmenším“ motorom v Golfe 8 1,0 TSI s výkonom 110 k sa dnes dá dosiahnuť rýchlosť 100 km/h za 10,2 sekundy napriek pohotovostnej hmotnosti 1300 kg. V 70. rokoch minulého storočia to dokázali dosiahnuť len vozidlá s veľkoobjemovými šesť- alebo osemvalcovými motormi alebo prebrúsené brušáky s prívlastkom Abarth alebo GTI. Golf GTI, ktorý vážil len 810 kilogramov, zvládol šprint na 100 km/h len o niečo rýchlejšie s rovnakým počtom koní, v tom čase za úchvatných 9,2 sekundy. Ktorý údaj o výkone vozidla je však skutočne smerodajný?
Výkonnostná charakteristika: Krútiaci moment
Čistý výkon v koňoch alebo kilowattoch vypovedá len málo, pretože každé auto prepočítava „konskú silu“ inak v závislosti od konštrukcie motora. A ani údaj o zrýchlení z 0 na 100 známy z štvorice automobilov nie je relevantný, pretože mnohé automobily znižujú výkon z pokoja, aby šetrili materiál, ale pri pohybe potom energicky pochodujú ďalej. Iné to robia presne naopak a oháňajú sa hodnotou z 0 na 100, aby boli tromfom u kupujúceho auta alebo aspoň v štvorici.
Rozhodujúcim faktorom je krivka krútiaceho momentu motora. A nie z pokoja – to zaujme len vodiča vedľa vás na semaforoch. Ale vtedy, keď ho naozaj potrebujete, napríklad pri predbiehaní nákladiaku alebo akcelerácii na diaľničnom privádzači – a to je rozsah rýchlostí od 60 do 100 km/h.
Práve preto sa toto zrýchlenie štandardne testuje v teste automobilov. Predbiehací manéver od 60 do 100 km/h sa uvádza a hodnotí v časti „Jazdné vlastnosti„. Kritériá hodnotenia označujú čas zrýchlenia od 4,35 do 8,63 sekundy za dobrý až dostatočný.
Rozumné časové okno pre zrýchlenie je teda v rozmedzí 5,5 sekundy až 8 sekúnd. V tomto časovom rozpätí vozidlo prejde približne 122 metrov (pri 5,5 sekundy) až 178 metrov (pri 8 sekundách).
Tabuľka: Výkon a hmotnosť vozidla
Na základe týchto predpokladov a výsledkov testu automobilov možno spotrebiteľom odporučiť vhodnú motorizáciu. Ide o približné hodnoty pre priemerné používanie, ktoré sa môžu odchýliť aj smerom nahor alebo nadol približne o päť koní.
Odporúčaná motorizácia v závislosti od hmotnosti vozidla
Väčší výkon znamená aj väčšiu bezpečnosť
Toto odporúčanie je určené pre vozidlá s priemerným spôsobom používania. Ak sa s vozidlom jazdí prevažne v meste, môže stačiť nižší výkon motora. Pri dlhých cestách po dvojprúdových cestách a diaľniciach alebo pri pravidelnom používaní s ťažkými prívesmi môže mať zmysel výkonnejší motor.
V skutočnosti však existuje ešte jeden dôvod, prečo sa pozorne pozrieť na namerané hodnoty a výsledky testov v kategórii „jazdné vlastnosti“: Nie všetky vozidlá ponúkajú dostatočný výkon na to, aby poskytli dostatočnú bezpečnosť vo všetkých jazdných situáciách.
Najlepším príkladom je Dacia Spring Electric 45, s ktorou a ďalšími málo výkonnými modelmi môžu byť predbiehacie manévre na rušných vidieckych cestách alebo diaľničných výpadovkách skutočnou skúškou nervov, ba dokonca nebezpečnou. Malý elektromobil zvládne medzičas šprint zo 60 na 100 km/h presne za 14,86 sekundy a potrebuje na to celých 330 metrov.
Pre predstavu: štandardná diaľničná zjazdová cesta má 250 metrov. Zatiaľ čo testovaná Tesla Model S by dokázala dosiahnuť 100 km/h len za 1,64 sekundy a 36,4 metra, Dacia Spring musí prejsť ďalších 80 metrov po spevnenej krajnici.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Porsche Taycan Turbo GT je novým kráľom elektrických vozidiel. Tesla ďaleko zaostala
Jediné štvordverové Porsche 911 je v Amerike. Spoločnosť sa oň zaujímala už pred 40 rokmi
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.