23.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@HomeInspectorPros).
Sú vzhľad vozovky a objekty stojace popri nej faktormi, ktoré majú priamy vplyv na správanie vodičov? Mnohé nasvedčuje tomu, že nakreslenie dvoch čiar a vysadenie niekoľkých stromov stačí na spomalenie áut na obytnej ulici o niekoľko kilometrov za hodinu. Nejde o náhodu – tieto triky používajú projektanti ciest pri ich navrhovaní.
Čo ovplyvňuje rýchlosť, akou sa autá pohybujú po ceste? Jasnou odpoveďou sa javia predpisy, konkrétne platné rýchlostné obmedzenia. Prax však ukazuje, že mnohí vodiči jazdia rýchlejšie, ako určujú značky. Na základe akých faktorov sa rozhodujú jazdiť rýchlejšie alebo pomalšie?
Ako si vodiči volia rýchlosť? Prekvapí vás to.
Podľa výskumu rýchlosť určuje vzhľad vozovky a okolité autá, stromy a iné objekty. Edward Erfurt, architekt a nadšenec pre urbanizmus s viac ako 20-ročnou praxou, predviedol, ako zmeniť návyky vodičov na obytnej ulici pomocou jedného jednoduchého optického triku. Ukázalo sa, že riešenie problému je triviálne.
Vodiči zrýchľujú, keď sú všetky predmety v ich okolí mimo vozovky, tak vzniká tendencia zrýchľovať a viac riskovať. Teraz si predstavte cestu v otvorenom poli alebo trojprúdovú ulicu v centre mesta – veľký priestor vyvoláva dojem slobody a zvyšuje pocit bezpečia. Úplne inak je to, keď je vedľa cesty úzky chodník, stromy alebo stĺpy verejného osvetlenia. Vtedy je prirodzeným reflexom ubrať plyn a sústrediť sa na možné nebezpečenstvá, prekážky alebo nebezpečné scenáre.
Priestorová vzdialenosť a rýchlosť vozidla. Na čom sa zakladá?
Priestorová vzdialenosť priamo súvisí s rýchlosťou pri navrhovaní ciest. Stačí sa pozrieť na diaľnice, kde sú všetky zvislé objekty a značky spravidla ďaleko od vozovky a krajnica je široká. To všetko poskytuje pocit pohodlia a uľahčuje rýchlejšiu jazdu. Úplne iná situácia je v obciach a mestách, kde sú popri ceste postavené budovy, značky, kiosky, stromy alebo autobusové zastávky. Vodiči jazdia rýchlo v miestach, kde je vozovka široká a všetky prekážky sú vzdialené od okraja cesty. Pretože šírka vozovky im dáva pocit voľnosti a vzdialenosť prekážok znižuje vnímanie rizika.
Trochu psychológie umožňuje navrhovať bezpečnejšie cesty. To najlepšie dokazuje príklad širokej obytnej ulice v Ransone v Západnej Virgínii (USA). Na tejto ceste bola predtým povolená rýchlosť 25 míľ za hodinu (40 km/h), ale v skutočnosti väčšina vodičov pravidelne jazdila rýchlosťou 45 míľ za hodinu (približne 70 km/h). Na spomalenie vodičov sa pokúsili použiť časovač, ktorý meral ich rýchlosť a zobrazoval ju na obrazovke – bohužiaľ, nepomohlo to.
Spomalili pri pohľade na stromy a rovné čiary
Výsledné riešenie stálo niekoľko stoviek dolárov a jeho implementácia trvala niekoľko minút. Po stretnutí s obyvateľmi sa rozhodli lemovať pravú stranu vozovky pozdĺž obrubníka miestami na paralelné parkovanie. Rovnaký pruh bol vytvorený aj pri ľavom okraji. Rýchlo sa ukázalo, že práce na ceste spojili príjemný a užitočný zážitok: obyvatelia získali dostatok miesta na parkovanie svojich áut, zatiaľ čo autá vchádzajúce do sídliska začali jazdiť povolenou rýchlosťou 25 míľ za hodinu (40 km/h).
Optické zúženie cesty sa dá aplikovať s nízkymi nákladmi a bez rizika. Najjednoduchším spôsobom je postaviť niekoľko lavičiek alebo aspoň vysadiť niekoľko stromov. Obec bude spokojná a autá budú jazdiť pomalšie – bude to bezpečnejšie a tichšie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Diesely sa naozaj dajú zachrániť. HVO100 na vlne v Európe, Slovensko už má
Nová funkcia navigácie Waze. Už žiadne problémy na kruhových objazdoch
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.