24.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fullychargedshow).
Kto môže za časté výpadky elektrickej siete? V Utrechte boli na pokarhanie vodiči elektromobilov, ktorí nabíjali svoje autá hneď po návrate z práce. Napriek zdaniu však nič nie je také samozrejmé, ako by sa mohlo zdať.

Foto: youtube.com/@fullychargedshow
Prechod na elektromobilitu v západnej Európe nie je vždy taký jednoduchý a príjemný. Bohužiaľ. Presvedčili sa o tom aj úrady v Utrechte, ktoré už niekoľko rokov realizujú ambiciózny projekt, aby sa stali prvým mestom na svete s takouto rozsiahlou a modernou sieťou obojsmerného nabíjania. Inými slovami, Utrecht sa vyvíja na modernejšie mesto so sieťou nabíjačiek a flotilou elektromobilov, ktoré budú v konečnom dôsledku fungovať ako dodatočná rezerva a zásobáreň energie (nie každý elektromobil je pripravený na V2G). Preto sa modernizujú stanice a investuje sa do väčšieho počtu solárnych panelov.
Žiaľ, mesto a región čelia čoraz častejším výpadkom elektrickej siete. Z toho vyplýva pomerne nečakaná výzva miestneho prevádzkovateľa siete, okrem iného aj pre majiteľov elektromobilov. Spoločnosť vyzvala vodičov, aby nenabíjali svoje autá hneď po návrate z práce (väčšina motoristov si dopĺňa energiu v mieste bydliska). Inými slovami, radšej by sa mali vyhnúť dopĺňaniu energie medzi 16.00 a 21.00 h. Hovorca spoločnosti v rozhovore pre RTV Ultrecht priznal, že kapacita siete je obmedzená a nabíjanie elektromobilov má na ňu obrovský vplyv – „musíte si položiť otázku, čo má v sieti prednosť.“
Upozornenie pre operátora
Spoločnosť Stedin, ktorá je zodpovedná za elektrickú sieť v regióne, upozorňuje, že je už teraz značne zaťažená, čo vedie k čoraz častejším poruchám. Aby toho nebolo málo, prevádzkovateľ uviedol, že na mnohých miestach márne počíta s ďalšími možnosťami zvýšenia kapacity pripojenia. Dokonca pripravil príslušnú mapu lokalít, kde už nie je možné zadávať nové objednávky (týka sa to nielen bytových zákazníkov, ale dokonca aj priemyselných).

Foto: youtube.com/@fullychargedshow
Výrazné zaťaženie elektrickej siete nie je len otázkou dopytu zo strany vodičov elektromobilov. Odborníci, ktorých citovali miestne médiá, uviedli, že existujúca elektrická sieť v Holandsku bola plánovaná a vybudovaná v čase, keď sa na vykurovanie domácností a varenie vo veľkom používal plyn a obyvatelia jazdili na benzínových alebo naftových autách. Poukázali tiež na to, že keď sa upustilo od plynu, výrazne sa zvýšilo používanie indukčných varných dosiek a tepelných čerpadiel. To všetko (a nielen elektrické autá) prispelo k značnému zaťaženiu siete v čase špičky (prispievajú aj priemyselní spotrebitelia). Podľa odhadov si potrebné investície vyžadujú položenie viac ako 105 000 km nových káblov a vybudovanie až 54 000 ďalších transformačných staníc. Inými slovami, až každá tretia cesta alebo ulica v Holandsku potrebuje generálnu opravu elektrickej siete. To nie je zlé, však?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Vodičom vypnú nabíjačky, pretože je nedostatok energie. Testy už prebiehajú
Kúpte a potom sa starajte. Výrobcovia elektrických zariadení to nemajú radi
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.