26.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autodriveauto).
Na chvíľu sa zdalo, že vodiči sa do elektromobilov zamilovali. Začali ich masívne kupovať. Teraz však bublina spľasla. Jedna krajina dala jasne najavo, že koniec dotácií znamená koniec rastu predaja elektromobilov. Vodiči sa vrátili k dieselom.
Zástancovia ekologickej verzie dopravy hovorili o predajných úspechoch elektromobilov. Ich predajné čísla rástli a niekedy boli impozantné. Zamyslel sa však niekto nad tým, čím bol tento záujem spôsobený? Nuž, teraz sa to všetko vyjasnilo.
Už žiadne dotácie? No, vodiči sa vrátili k dieselom
ACEA sa rozhodla zhrnúť výsledky predaja nových automobilov v Európe vo februári 2024. Závery? Celková predajnosť dosiahla objem 883 608 kusov. To predstavuje nárast o viac ako 10 %. Informácie sú teda dobré. Dobré, ale nie pre každého. Pretože zatiaľ čo výsledok dosiahnutý elektromobilmi zostal stabilný na úrovni 12 % trhového podielu, preskočil ho diesely. Tie majú 12,9-percentný podiel na trhu.
Treba však mať na pamäti, že v Európe je benzínový motor stále najobľúbenejším typom pohonu. Vo februári 2024 zaberal až 35,5 % celkového predaja. Klasické hybridy tvorili 28,9 percenta a plug-iny len 7,3 percenta.
V Nemecku stratili elektromobily 15 percent a diesely získali 10 percent.
Vo februári 2024 sa v Európe predalo 106 187 elektromobilov. To znamená, že každé ôsme auto, ktoré opustí showroom, využíva batériový pohon. Výrobcovia však z týchto hodnôt nie sú príliš nadšení. Najmä preto, že sa na trhu objavil nový trend.
Objektívom, ktorý ukazuje nový trend, je Nemecko. Tam klesol predaj elektromobilov vo februári 2024 o 15,4 percenta, čo je obrovský skok! Hybridy zároveň získali 16,4 percenta, plug-in hybridy 22,3 percenta, benzínové vozidlá 2,3 percenta a diesely 9,7 percenta. Prečo vodiči v Nemecku jednoznačne posunuli svoje nákupné preferencie smerom k automobilom s aspoň čiastočným spaľovaním vrátane dieselov? Dôvod je jednoduchý. Úrady v tejto krajine zrušili dotácie na elektromobily. Usúdili, že pozícia BEV automobilov je na trhu stabilizovaná. A predsa to tak vôbec nie je…
Vodiči nemajú radi elektromobily. Milujú dotácie!
Pri diskusii o uvedenom prípade je kľúčová ešte jedna vec. Hovoríme o nemeckom automobilovom trhu. Nejde teda o globálnu „čiarku“. Je to najväčší trh pre výrobcov automobilov v Európe a jeden z najväčších na svete. Preto ho pokojne môžeme považovať za merateľnú sondu automobilových trendov iné krajiny starého kontinentu. Ústup elektromobilov v Nemecku po zrušení dotácií znamená, že podobný osud môže postihnúť aj iné krajiny. Platí to o to viac, že motoristi si e-autá zjavne vôbec nezamilovali.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Kúpili si nové elektromobily a už teraz ľutujú zmenu. Veľký problém
Lacné nové autá. Vízia motorizmu v Európe
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.