27.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theinfojournal8814).
Máme pre vás automobilovú kuriozitu. Rozmýšľali ste niekedy nad tým, čo robia čierne bodky na aute? Majú dôležitú funkciu.
Všetci máme radi kuriozity. Sú časti auta, na ktoré sa pozeráme pri každej jazde a vôbec nevieme, aká je ich úloha. V každom aute môžete vidieť charakteristické čierne bodky na čelnom skle. Niekedy ich je viac, inokedy som tam ja, ale vždy plnia rovnakú funkciu. Podobne ako čierne bodky na bočných spätných zrkadlách, ktoré boli kedysi bežné, ale teraz sa stali doménou starších áut. Viete, prečo ich výrobcovia používajú?
Čierne bodky na skle – čo sú zač?
Frit znie hrozivo, ale vodič sa ho nemusí obávať. S anglickým slovom „frit“ ste sa už možno stretli. Čierny okraj na skle a charakteristické bodky vôbec nie sú nálepkou. Mnohí ľudia si myslia, že ich výrobcovia používajú na ochranu zraku vodiča pred slnkom. Čiastočne je to pravda, ale ide o vedľajšiu funkciu fritu.
Frit sa na čelné sklo automobilu nanáša metódou sieťotlače a je vyrobená z keramického smaltu, ktorý sa na sklo speká pri vysokej teplote. Bez nej by nebolo možné lepidlo na autosklá pripevniť. Bez čierneho hrubého okraja by jednoducho nebolo možné sklo správne namontovať, čomu napomáha vnútorná časť čierneho dielu. Zaujímavé je, že táto vonkajšia časť frit zohráva tiež dôležitú úlohu, pretože chráni lepidlo pred slnkom a zabezpečuje trvalosť spoja. Odborníci tvrdia, že jednotný čierny okraj má aj estetickú funkciu, pretože zakrýva škaredé lepidlo pred zrakom. Autá s čiernym okrajom jednoducho vyzerajú oveľa krajšie.
A tie záhadné čierne bodky? Pomáhajú chrániť sklo pred poškodením – zabraňujú vzniku príliš veľkého teplotného rozdielu. K tomu by mohlo dôjsť, ak by medzi sklom a fritou nebol plynulý prechod.
A čierne bodky na zrkadlách?
V starších vozidlách to bolo bežné, ale v novších vozidlách je ťažké naraziť na čiaru tvorenú čiernymi bodmi na bočnom zrkadle. Technológia pokročila a v súčasnosti vodičom pomáhajú lepšie vidieť rôzne systémy. Vozidlá v mŕtvom uhle sú čoraz častejšie označované oranžovými svetlami (alebo podobnými), ktoré nás upozorňujú, aby sme boli mimoriadne ostražití, pretože vybočenie do druhého pruhu by mohlo skončiť kolíziou. Na druhej strane, pri parkovaní na nás dohliadajú parkovacie senzory a cúvacia kamera.
V minulosti sa výrobcovia spoliehali na oveľa manuálnejšie riešenia. Čierne bodky oddeľujú dve strany zrkadla. Menšia z nich na vonkajšej strane zrkadla má zväčšovací účinok. Vodič vidí viac (t. j. má väčšie zorné pole), čo je užitočné pri parkovaní, ale aj pri zmene jazdného pruhu. Väčšia plocha pokrýva aj vozidlá na úrovni stĺpika C, a preto môže minimalizovať tzv. efekt mŕtveho uhla.
Na tieto zrkadlá si treba, samozrejme, zvyknúť, pretože skresľujú obraz, ale kedysi boli štandardom a ich používanie bolo prirodzené.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prichádzajú nové revolučné bezpečnostné pásy. Ako sa líšia od súčasných v autách a ako fungujú?
Autobatéria: Ako môžete otestovať, či batéria vydrží
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.