27.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CompletecarIe).
Od apríla budú nemecké čerpacie stanice predávať palivo vyrobené až zo 100 % použitého kuchynského oleja. Ide o riešenie, ktoré si vyžiadali ekologické záujmy a znižovanie emisií CO2. Má to však jeden háčik.
Na čerpacích staniciach v Nemecku sa objavujú dve nové biopalivá pre dieselové vozidlá. Ide o klasickú „bionaftu“ – B10 – s 10 % prímesou biozložiek – a úplne nové palivo s označením XTL, t. j. parafínovú naftu z hydrogenovaných rastlinných olejov. K tej by mali vodiči starších dieselových vozidiel pristupovať s určitou opatrnosťou.
Nafta B10 je už na čerpacích staniciach. Koľko má biozložiek?
Označenie B10 je zrozumiteľné. Označuje štandardnú naftu, ktorá je produktom rafinácie ropy obohatenej až o 10 % biozložiek (metylesterov). Ide o nový typ paliva, ktorý predstavuje alternatívu k v Nemecku bežne dostupnej nafte B7, ktorá obsahuje až 7 % biosúčiastok. Nafta B10 je kompatibilná s väčšinou moderných vozidiel vybavených dieselovými motormi, hoci sa odporúča skontrolovať návod na obsluhu vozidla, či výrobca odporúča jeho používanie.
B10 nemusí byť vhodný pre staršie vozidlá
Pri používaní paliva B10 v starších vozidlách starších ako 5 rokov alebo s vysokým počtom najazdených kilometrov sa odporúča opatrnosť. Zvýšený obsah biozložiek môže nepriaznivo ovplyvniť stav tesnení, čo môže časom viesť k netesnostiam. Palivo má tiež vlastnosti, ktoré účinnejšie čistia palivový systém, čo môže byť problém v prípade starších vozidiel, kde sa nečistoty nahromadené počas rokov môžu uvoľňovať do vstrekovacieho čerpadla alebo vstrekovačov, čo urýchľuje ich opotrebovanie. Ak existujú pochybnosti o kompatibilite paliva B10 s odporúčaniami výrobcu, bezpečnejšou voľbou pri tankovaní môže byť palivo B7, najmä v Nemecku.
Nafta z oleja na vyprážanie. Z čoho je vyrobený XTL?
Okrem paliva B10 sa na nemeckých čerpacích staniciach objaví aj označenie XTL. Označuje 100 % biopalivo, v tomto prípade HVO100. S bežnou naftou nemá nič spoločné.
Samotná myšlienka HVO spočíva v „hydrogenácii“ kuchynských olejov, ale základom pre výrobu takéhoto paliva – okrem použitých kuchynských olejov – môžu byť aj rastlinné alebo ovocné zvyšky, alebo širšie povedané, všetko, čo tvorí tzv. biomasu, z ktorej sa dá získať vodík. Výroba HVO je preto zložitý technologický proces a vyžaduje si použitie zložitého rafinérskeho zariadenia.
Ktoré motory akceptujú palivo XTL? Pohony pripravené pre HVO100
Teoreticky je HVO100 menej agresívny pre tesnenia ako klasická bionafta, takže sa môže používať aj v automobiloch so staršími motormi a vysokým počtom najazdených kilometrov. Oficiálne – podľa vyhlásení výrobcov – môžu XTL bezpečne tankovať okrem iných aj majitelia dieselových vozidiel BMW a Mini vyrobených od marca 2020 – tieto vozidlá sú na tankovanie HVO100 prispôsobené z výroby. Platí to aj pre vozidlá Audi (vyrobené od roku 2022) poháňané motorom 3.0 TDI s výkonom 210 kW. Nové palivo XTL môžu používať aj majitelia mladších vozidiel značiek Stellantis (Citroen, Peugeot, Opel), Renault (Nissan, Renault, Dacia), Volkswagen (Volkswagen, Seat, Cupra, Škoda), Toyota a Volvo. Spravidla hovoríme o vozidlách minimálne z roku 2020, ale – vzhľadom na rozdiely v motoroch montovaných v rôznych častiach roka sa v tomto prípade predsa len oplatí nahliadnuť do manuálu.
Ušetrí palivo XTL naftové motory?
Zavedenie XTL na nemecké čerpacie stanice nadväzuje na rozhodnutie Spolkového ministerstva životného prostredia z minulého roka, ktoré klasifikovalo hydrogenované rastlinné oleje (HVO100) ako úplne čistý a obnoviteľný zdroj paliva. Toto nové palivo sa často označuje za „chýbajúci článok“ v elektrifikácii cestnej dopravy. XTL, ktoré si nevyžaduje žiadne úpravy osobných automobilov, sa môže používať v moderných nákladných vozidlách s naftovým motorom. Podľa mnohých odborníkov môže toto palivo pomôcť predĺžiť životnosť dieselových vozidiel.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Diesely sa naozaj dajú zachrániť. HVO100 na vlne v Európe, Slovensko už má
Diesely opäť víťazia nad elektrickými motormi. V Nemecku sa prejavuje účinok zastavenia dotácií
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.