27.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything).
Na obrovskom a veľmi náročnom čínskom trhu niektorí výrobcovia jednoducho nemôžu prežiť. Tri značky však boli zachránené viac-menej priamo čínskou vládou, ktorá s nimi má ambiciózne plány.
Hoci čínsky motorizmus v poslednom čase zažíva rozmach, nie všetko vyzerá ružovo. Po počiatočnom náraste popularity a expanzii na ďalšie trhy nastal čas na stabilizáciu situácie. A situácia nie je až taká optimistická.
Z 12 najväčších čínskych spoločností sa len štyrom podarilo splniť svoje ročné predajné a finančné ciele – a to hovoríme len o gigantoch. Boj o zákazníkov na obrovskom rozvíjajúcom sa čínskom trhu zlikvidoval mnohých menších hráčov. To však neznamená, že pre nich už neexistuje žiadna nádej.
Marec je v Číne mesiacom Národného ľudového kongresu, kde sa rozhoduje o najdôležitejších štátnych otázkach. Počas posledných rokovaní sa v súvislosti s priemyslom výrazne preferovalo heslo „nová výrobná sila“, ktoré má odkazovať na kombináciu vysokej produktivity a kvality s pomocou inovatívnych technológií, a to má následne viesť k úsporám.
Práve s uvedeným sloganom súvisí rozhodnutie vzkriesiť niektoré značky, ktorým sa doteraz nedarilo alebo úplne vypadli z búrlivej konkurencie na veľmi náročnom automobilovom trhu v strednom kráľovstve. Číňania sa rozhodli vzkriesiť niektoré značky, ktorým sa doteraz buď nedarilo, alebo úplne vypadli z búrlivej konkurencie na veľmi náročnom stredoeurópskom automobilovom trhu.
Najznámejším príkladom je nepochybne Aiways, ktorá mala dokonca v pláne vstúpiť do Európy so svojím modelom U5. V roku 2023 značka kvôli slabému predaju zastavila výrobu a prestala vyplácať svojich zamestnancov. Znie to ako koniec? Ako vidíte, nie nevyhnutne, pretože výroba sa má obnoviť, ale tentoraz sa boj o Čínu úplne vzdá. Namiesto toho sa uprednostnia zámorské trhy.
Spoločnosť Haima Automobile získala štátnu podporu. Výrobca dostal finančnú injekciu od mesta Zhengzhou a práve mestská samospráva bude zodpovedná za financovanie značky, ktorá ponúka elektrické minivany.
Do skupiny výrobcov, ktorú cituje Automotive News Europe, patrí aj spoločnosť Zhidou, ktorá v roku 2019 zmizla z trhu. Bankrot však nemusí byť desivou víziou, ak pomocnú ruku podá samotný štát, ako aj konglomerát Geely. Značka sa totiž znovu zrodila z popola a už ohlásila uvedenie nového mikromobilu Rainbow.
Reaktivované tri čínske značky. Prečo je to riskantný hazard?
Každá z uvedených značiek sa má znovuzrodiť presne podľa filozofie „novej výrobnej sily“ a ciele sú ambiciózne. Haima chce napríklad vyrábať až 1,4 milióna elektrických automobilov ročne.
Uvidíme však, či rovnako rýchlo, ako sa projekt na vzkriesenie výrobcov, ktorí ledva vychádzajú s peniazmi, začal, sa aj rovnako rýchlo neskončí. Čínsky trh je neúprosný a cenová vojna, ktorá sa rozpútala, zasiahla aj gigantov. Zvyšok sveta zasa pristupuje k čínskym automobilom s naozaj značným odstupom a niekedy až nepriateľstvom.
Ak teda staronové značky nebudú konkurencieschopné, a to je pravdepodobnejšie ako náhly úspech, čínska vláda, podporní hráči a mestské orgány sa pravdepodobne nebudú brániť tomu, aby odrezali peňažnú kvapku.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínske autá už nie sú „Made in China“. Čína stavia továrne po celom svete
Trump chce oklamať Číňanov. Má plán na opravu mŕtvej zóny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.