28.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wifrm).
Napätie medzi Európskou úniou a Čínou v súvislosti s elektrinou z ríše stredu sa vôbec nezmenšuje. Najväčšie priemyselné osobnosti na starom kontinente však varujú pred zvyšovaním ciel. Očividne na tom majú osobný záujem.
Rozvoj čínskeho automobilového priemyslu polarizuje nielen verejnú mienku, ale aj celý priemysel, najmä v Európe. Značky z ríše stredu sa na starom kontinente čoraz viac osmeľujú a realizujú svoje dlhodobé plány. Na druhej strane sú na pokraji toho, aby sa stali kľúčovými hráčmi na európskom trhu.
Čínski výrobcovia automobilov sa, samozrejme, môžu spoľahnúť na masívnu štátnu podporu, aby mohli ponúkať konkurencieschopné cenové ponuky. Vynútená cenová vojna je niečo, čoho sa mnohé spoločnosti obávali. V istom momente však zasiahla Európska únia.
Z prešetrovania, ktorého výsledky predložila Európska komisia v marci 2024, vyplynulo, že dotácie, ktoré čínska vláda poskytuje výrobcom elektromobilov, by sa mohli považovať za nespravodlivé.
Automobilový priemysel sa ocitol v centre politického boja o vplyv medzi EÚ a Čínou. Je veľmi pravdepodobné, že EÚ bude chcieť zvýšiť clá na čínske elektromobily na úroveň 10 %, aby kompenzovala vplyv uvedených dotácií. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse v rozhovore pre Automotive News Europe uviedol, že to nie je správne riešenie.
Európsky automobilový priemysel, aspoň z pohľadu BMW Group, nie je masívne ničený dovozom čínskych automobilov. Nie je ani v záujme Európskej únie, aby na tieto výrobky naďalej uvaľovala clá. Obavy, že Čína by mohla vážne narušiť predaj európskych automobilov, sú prehnané. Nikto nemôže jednoducho vstúpiť na taký veľký trh, ako je európsky, a jednoducho ho ovládnuť.
Oliver Zipse
GENERÁLNY RIADITEĽ BMW
Clá na čínske autá? Politici sú za, korporácie sa obávajú odplaty
Samozrejme, takéto slová generálneho riaditeľa bavorskej značky sú podporené možnými dôsledkami pre európske koncerny. Čína dala jasne najavo, že v prípade zvýšenia ciel alebo uvalenia sankcií na výrobcov z Kráľovstva stredu sa EÚ bohato odvďačí.
Pre BMW by to bola obrovská rana. Veď Čína je v súčasnosti pre Nemcov najväčším trhom. V roku 2023 predali presne 824 832 kusov svojich vozidiel, čo predstavovalo 32 % ich celkového celosvetového predaja.
Samozrejme, predaj je len jednou z otázok. Druhým, rovnako závažným, sú továrne, ktoré by určite mohli veľmi utrpieť pomstou čínskej vlády. Preto neprekvapuje, že slová Olivera Zipseho opakujú aj ďalší generálni riaditelia veľkých európskych koncernov vrátane Ola Kalleniusa (Mercedes), Olivera Blumeho (Volkswagen Group) a Lucu de Meo (Renault).
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Šéf Mercedesu chce znížiť clá na autá z Číny
Čínske autá už nie sú „Made in China“. Čína stavia továrne po celom svete
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.